گردش مالی هزار میلیارد تومانی قاچاق.۱۶ درصد حجم تجارت خارجی!

مرصاد شهرودی کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی، ضمن توصیف ضعیف عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خبرگزرای حکومتی مهر گفته: برآوردها نشان می دهد گردش مالی قاچاق در ایران به یک هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.این گردش مالی بالا در حالی رخ داده است که در سال ۱۴۰۱، میزان گردش واردات و صادرات رسمی کشور حدود ۱۱۳ میلیارد دلار بوده است به عبارتی بیش از ۱۶ درصد حجم تجارت کشور به قاچاق اختصاص ‌یافته است.
گردش مالی یک هزار، هزار میلیارد تومانی قاچاق در ایران
وی در ادامه می گوید با وجود گذشت ۱۱ سال از زمان تصویب قانون پیرامون مبارزه با قاچاق کالا همچنان آمارهای سالیانه این پدیده بین ۱۵ تا ۲۱ میلیارد دلار است، به عبارتی نحوه اجرای قانون به گونه‌ای است که در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تبدیل به “هیچ‌کاره همه‌کاره‌” شده است. وقتی به اذعان مسئولان ستاد سالانه بیش از یک‌پنجم تجارت خارجی کشور از طریق قاچاق صورت می‌گیرد، یعنی این ستاد به دلایلی از قبیل کم‌کاری مسئولان خروجی قابل ارائه نداشته است.
آمارهای سالیانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز عجیب و غیرقابل‌باور است. در سالیان گذشته شاهد انتشار ارقام یکسان بدون اعلام جزئیات در این حوزه بوده‌ایم، حتی در طی چند سال گزارشی از میزان قاچاق ورودی و خروجی به کشور نیز اعلام نشده بود، از سوی دیگر میان برآورد غیررسمی و حتی برآورد مجلس شورای اسلامی با میزان آمار اعلامی توسط با ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز نیز تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.وی تصریح کرد: به بیانی حتی به آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز نمی‌توان به شکل دقیق استناد کرد، چرا که اعداد اعلامی با میزان کالای قاچاق موجود در بازار کشور همخوانی ندارد.


اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …