گروسی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است

نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش آغاز بکار کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در گزارشی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران خبر داده و از رویکرد تهران در کاهش همکاری با آژانس انتقاد کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام گفت: «ذخایر اورانیوم غنی شده ایران همچنان در حال افزایش است، هر چند که میزان اورانیوم غنی شده تا سطح ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته است.»

پیشتر شورای حکام در قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود که با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند و در این باره  بصورت “فوری و ضروری” توضیح دهد.

از آن زمان، تعداد سایت‌های اعلام‌نشده که مورد بررسی بودند از سه سایت به دو سایت کاهش یافت و همزمان بر مشکلات بین آژانس و ایران افزوده شده است.

رافائل گروسی با اشاره به گذشت سه سال از تصمیم تهران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی در گزارش خود افزود: «هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی مانده پادمان اِن‌پی‌تی حاصل نشده، ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده و آژانس را از مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است».

دولت ایران همچنین دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های مداربسته سایت‌های هسته‌ای و صدور مجوز برای برخی بازرسان این نهاد را متوقف کرده است.

“خودداری غرب از تقابل با ایران” در نشست آژانس 

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی که نخواستند نامشان فاش شود، روز دوشنبه ۱۴ اسفند گزارش داد که آمریکا نمی‌خواهد با توجه به مناقشه خاورمیانه با تصویب یک قطعنامه دیگر علیه ایران در شورای حکام، باعث تشدید تنش‌های دیپلماتیک شود.

دیپلمات‌ها گفته‌اند تصویب قطعنامه، می‌تواند حاوی “پیام اشتباهی” باشد که منجر به اشتباه محاسباتی خطرناک شود و افزوده‌اند: «منطقه در وضعیت خطرناکی قرار دارد، آتش‌بس یا راه‌حلی برای غزه وجود ندارد و هیچ منظری هم برای توافق هسته‌ای وجود ندارد و آمریکا هم با انتخابات ریاست جمهوری روبرو است.»

دیپلمات‌ها همچنین به رویترز گفته‌اند که البته سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان که در هماهنگی با آمریکا عمل می‌کنند، متن قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌اند و برای تصویب آن اصرار می‌ورزند. این منابع مطلع افزوده‌اند که واشنگتن با اتخاذ مواضع سختگیرانه در مورد برنامه هسته‌ای ایرانی مخالفت می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها مدعی شده‌‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستند.

رافائل گروسی پیشتر هشدار داده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر بیشتر از حد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی موسوم به “برجام” رسیده است.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک