گروهی از پناهجویان از استرالیا به آمریکا اعزام شدند

بی بی سی:تعدادی از ساکنان اردوگاه سابق پناهجویان در پاپوآ گینه نو به ایالات متحده اعزام شده‌اند.

روز سه‌شنبه، ٣ بهمن (٢٣ ژانویه)، سازمان “اقدام ائتلافی برای حمایت از پناهجویان” گزارش کرد که طبق توافق مبادله پناهجو بین ایالات متحده و استرالیا، چهل پناهجوی مرد از پورت مورسبی، پایتخت پاپوآ گینه نو عازم ایالات متحده شدند.

این افراد که از ساکنان اردوگاه سابق پناهجویان در جزیره مانوس بودند، با هواپیما به فیلیپین انتقال می‌یابند و از آنجا به آمریکا سفر خواهد کرد. آنان از ملیت‌های مختلف هستند اما هیج پناهجوی ایرانی، سومالیایی یا سودانی در میان آنان نیست.

در مورد نحوه انتخاب این افراد گزارشی منتشر نشده اما دولت آمریکا ورود شهروندان تعدادی از کشورهای عمدتا مسلمان به آن کشور را به شدت محدود کرده است. مقامات آمریکایی دولت‌های این کشورهای را متهم می‌کنند که از همکاری با ایالات متحده در زمینه ارسال اطلاعات لازم در مورد مسافران عازم آمریکا خودداری می کنند و در نتیجه، اداره مهاجرت آمریکا نمی‌تواند جهت صدور ویزا، سوابق آنان از نظر ارتباط احتمالی با سازمان‌های تروریستی را بررسی کند.

توافقنامه مبادله پناهجو در سال ٢٠١٦ بین دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، و دولت استرالیا امضا شد. براساس این توافقنامه، ایالات متحده قبول کرد که ١٢٥٠ پناهجوی غیرقانونی را که با قایق خود را به استرالیا رسانده‌اند قبول کند. استرالیا این پناهجویان را در نقاطی خارج از خاک خود اسکان داده است.

در مقابل، استرالیا پذیرفت که تعدادی از پناهجویان از کشورهای آمریکای مرکزی ساکن در اردوگاهی در کوستاریکا را بپذیرد. تا کنون سی تن از این اردوگاه به استرالیا فرستاده شده‌اند اما در مورد اعزام تعداد بیشتری گزارشی در دست نیست.

سال گذشته، ٥٤ پناهجو از استرالیا به آمریکا اعزام شدند و با وجود مخالفت رئیس جمهوری آمریکا، تقاضای اعزام صد و سی تن دیگر نیز قبول شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، توافق مبادله پناهجویان را قراردادی “ابلهانه” توصیف کرده و گفته می‌شود در اولین گفتگوی تلفنی با نخست وزیر استرالیا، انتقاد از این قرارداد باعث اختلاف نظر دو طرف شد.

در سال‌های گذشته، صدها تن از کسانی که خواستار دریافت پناهندگی یا حق مهاجرت در استرالیا بودند از کشورهای خاوردور به خصوص اندونزی با قایق عازم سواحل استرالیا می‌شدند و درخواست پناهندگی می کردند.

دولت استرلیا به منظور مقابله با این وضعیت، سیاست سختگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته است به نحوی که پناهجویانی که با قایق خود را به استرالیا برسانند تا زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی، در اردوگاه‌هایی در خارج از استرالیا اسکان می‌یابند.

در صورت پذیرش تقاضای پناهندگی هم آنان امکان سکونت در کشورهایی به غیر از استرالیا را خواهند داشت.

سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و حمایت از پناهندگان در داخل و خارج از استرالیا این سیاست را به شدت مورد انتقاد قرار داده و خواستار رعایت حقوق پناهجویان شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …