گزارشی از اول مه در ایران: کارگران در جهان و در ایران با استفاده از مدیای اجتماعی به تدارک اول مه “آن لاینی” رفتند

در ایران از سوی فعالین کارگری و اکتیویست های اجتماعی گروه های گرامیداشت اول مه از جمله گروه تلگرامی «اول مه روز جهانی کارگر» شکل گرفت.

در دو هفته اخیر بحث ها بر سر روز جهانی کارگر و قطعنامه های آن در گروههای مختلف مدیای اجتماعی داغ شد. معلمان با فراخوانی مبنی بر ارسال مطلبی حول روز جهانی کارگر گفتمان بر سر این موضوع را داغ کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی کارگر با اعتراض به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و افزایش آن به رقم خط فقر ٩ میلیونی بیانیه خود را منتشر کرد و همگان را به پیوستن به این حرکت فراخواند. جوانمیر مرادی از رهبران کارگری مردم را به رفتن به بالکن ها و پشت بامها در شب قبل از روز جهانی کارگر و برای گرامیداشت این روز و کف زدن و قدردانی از پرستاران و کادر درمانی فراخواند. این فراخوان در مدیای اجتماعی وسیعا منعکس شد. در این فاصله قطعنامه های مختلفی از سوی نهادها و تشکلهای مختلف کارگران، معلمان، بازنشستگان و همینطور کانون نویسندگان ایران انتشار یافت. از جمله قطعنامه ٢١ تشکل و گروه از کارگران، معلمان، بازنشستگان نماد بارزی از اتحاد طبقاتی بخش های مختلف طبقه کارگر بر سر خواستها و مطالباتشان بود.

امسال روز جهانی کارگر در ایران مصادف با دوازده اردیبهشت روز معلم بود. این همزمانی بیش از بیش کارگران و معلمان را کنار هم قرار داد. قطعنامه های کارگری اعتراضی بود به فقر، گرانی تبعیض و نابرابری و سرکوبگری های حکومت که در آن خواستهایی چون آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران زندانی، معلمان دربند و تمامی زندانیان سیاسی و تعطیل کردن زندانها بخاطر نجات جان تمامی زندانیان، تامین معیشت همه مردم در قبال فقر و کرونا و برخورداری مردم بدون درامد، کم درآمد از جمله کارگران بیکار از مقرری ماهانه که بتواند اقلام اساسی زندگی خود را تامین کنند، افزایش حقوقها به ٩ میلیون، درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و آموزش یکسان و عادلانه برای همه و برخورداری از یک معیشت انسانی برجسته بود. این بیانیه ها در واقع خواست های اکثریت عظیم جامعه برای آزادی، رفاه و عدالت و یک زندگی انسانی و کیفرخواستی علیه حکومت اسلامی سرمایه داران و جنایات این حکومت بود.

تشکل ها و فعالین کارگری تصمیم گرفتند صبح امروز اول مه، در گروه ویژه اول مه «اول مه روز جهانی کارگر» که از قبل تشکیل داده بودند همزمان جمع شوند و اول مه را آنلاینی برگزار کنند. در این گروه حدود ٣٠٠ نفر از فعالین کارگری و اجتماعی گرد آمدند و پست هایی به مناسبت این روز در گروه منتشر کردند. در یکی از پست ها چنین آمده بود: “سال گذشته اول مه روز جهانی کارگر را در مقابل مجلس برگزار کردیم و امسال سیصد نفر از کارگرانیم که اینجا در این گروه جمع شده ایم و روز همیستگی جهانی کارگر را گرامی میداریم. امسال ما با قطعنامه ها و بیانیه هایمان صدای اعتراض همه کارگران و همه مردمیم. در قطعنامه ها و بیانیه هایمان اعلام کردیم که دستمزد چند بار زیر خط فقر را نمی پذیریم. دستمزد باید به بالای خط فقری که ٩ میلیون اعلام شده افرایش یابد. اعلام کردیم و گفتیم درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای تمام کودکان و مسکن مناسب از حقوق پایه ای ما مردم است. اعلام کردیم و فریاد زدیم کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد و در این کوران کرونا زندانها باید تعطیل شوند. اعلام کردیم و گفتیم باید همه مردمی که در امدی ندارند یا بی درامد هستند معیشتشان تامین گردد و مقرری برای تامین زندگیشان پرداخت شود. گفتیم معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”.

د ر ادامه سرود انترناسیونال با کلیپی که در آن عکس هایی از اعتراضات کارگری نمایش داده میشد به زبانهای دیگر همچون فرانسوی، انگلیسی و ترکی پخش شد. سپس قطعنامه های مختلف کارگری در صفحه گذاشته شد. این صفحه همچنان دایر است و گفمان ها بر روی روز جهانی کارگر، خواستها و اعتراضات کارگران، خواستها و اعتراضات معلمان داغ است و خواست آزادی کارگران، معلمان، و تمامی زندانیان سیاسی و لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده برای تمامی فعالین سیاسی برجسته است و میدرخشد.

اینرا هم بخوانید

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی: کانونهای بازنشستگی تشکل‌های زرد بی‌خاصیتی شده اند

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه مداخله …