گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از ایرانی بودن موشک حمله به کشتی نروژی

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، با بررسی قطعات موشکی که حوثی‌های یمن آذرماه پارسال به یک نفتکش نروژی در دریای سرخ شلیک کردند، تأیید کرد که این موشک ساخت جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما مقامات ایران بار دیگر این موضوع را رد کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه ۲۲ تیر نوشت گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در خصوص استفادهٔ شورشی‌های حوثی یمنی از موشک ساخت ایران در حمله به کشتی استریندا با یافته‌های مجموعه شرکت‌هایی که این نفتکش را بیمه کرده بودند، مطابقت دارد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا چهارشنبه ۲۰ تیر گزارش خود را منتشر کرد که بر اساس آن، اصابت موشک کروز ضد کشتی «نور» ساخت ایران به کشتی استریندا موجب آتش‌سوزی در آن شد.

کشتی استریندا ۲۰ آذر ۱۴۰۲ از مقصد مالزی در حال رفتن به ایتالیا در آبراه سوئز در دریای سرخ هدف قرار گرفت که به آتش‌سوزی بزرگی در کشتی انجامید اما نهایتاً، با کمک کشتی میسون ایالت متحده که به یاری استریندا رفته بود، این آتش‌سوزی بدون آسیب دیدن خدمه خاموش شد.

آسوشیتدپرس به نقل از آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت که ارتش آمریکا قطعات موتور موشک به‌دست آمده در نفتکش را با موشک کروز بالیستیک ضد کشتی از نوع «نور» مقایسه کرده است.

موتور موشکی که به کشتی اصابت کرده بود، با موتور توربوجت ایرانی «طلوع ۴» مطابق بود که ایران استفاده از آن در موشک «نور» را از سال‌ها قبل رسانه‌ای کرده است. جمهوری اسلامی ایران موتور «طلوع ۴» در موشک کروز ضد کشتی «نور» را هفت سال پیش در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای روسیه در معرض دید قرار داده بود.

گزارش دی‌آی‌ای، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، حاکی است قطعات موتور موشک اصابت‌کرده به نفتکش استریندا شبیه تصاویر موتور به نمایش درآمده در نمایشگاه روسیه بوده است.

حکومت ایران موشک «نور» را از راه مهندسی معکوس از روی موشک ضد کشتی چینی از نوع سی-۸۰۲ ساخته است. برد اولیه موشک ایرانی ۱۷۰ کیلومتر بود که مدل ارتقایافتهٔ آن به نام «قادر» اهدافی تا ۳۰۰ کیلومتری را نیز هدف قرار می‌دهد.

پیشتر گروه شرکت‌هایی در نروژ که نفتکش استریندا را بیمه کرده بودند هم گفته بودند که این کشتی حامل نفت به احتمال زیاد با موشک کروز ایرانی «نور» یا سی-۸۰۲ چینی آسیب دید. ارتش یمن متحد تا پیش از جنگ داخلی آن دارای موشک از نوع سی-۸۰۲ نبود. ارتش آمریکا لاشهٔ کشتی استریندا را نیز بررسی و تحلیل تحلیل کرده است.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌های یمن، از چند هفته پس از شروع جنگ در غزه، حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرد. ادعای اولیهٔ انصارالله حمله به کشتی‌هایی با مالکیت اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل بود، اما دولت‌های متعددی در جهان گفتند که کشتی‌های آن‌ها نیز هدف قرار گرفته است.

در حملات موشکی و پهپادی به دست‌کم ۷۰ کشتی، چهار خدمه کشته و دو کشتی غرق شده‌اند. حوثی‌ها ماه‌ها است که یک کشتی تجاری را نیز توقیف کرده‌اند. حمل‌ونقل کالا با کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، که ارزش سالانهٔ این تبادلات دریایی به یک تریلیون دلار می‌رسد، به دلیل حملات حوثی‌ها مختل شده است.

واکنش حکومت ایران

هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس در خصوص استفادهٔ حوثی‌ها از موشک ایرانی «نور» در حمله به نفتکش استریندا گفت تهران «هیچ تسلیحاتی در اختیار انصارالله قرار نداده است».

این هیئت در پاسخ خود در روز پنجشنبه افزود تهران «اطلاع دارد که حوثی‌ها توانمندی نظامی زیادی را با تکیه به توان داخلی خود کسب کرده‌اند». به گفته هیئت نمایندگی ایران در نیویورک، «طولانی شدن جنگ علیه انصارالله دلیل اصلی توسعهٔ توانمندی تسلیحاتی آن‌ها است».

سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، این هفته از انهدام پنج قایق مخصوص حملات پهپادی حوثی‌ها، دو پهپاد دیگر آن گروه در دریای سرخ و انهدام یک پهپاد دیگر حوثی‌ها در قلمرو تحت حاکمیت آن‌ها در یمن خبر داد. حوثی‌ها پنجشنبه گفتند آمریکا به اهداف آن‌ها در بندر حدیده یمن حمله کرده است.

یحیی سریع، سخنگوی شاخهٔ نظامی حوثی‌ها، این هفته از آغاز همکاری با شبه‌نظامیان شیعی عراق علیه اسرائیل خبر داد و مدعی شلیک موشک و پهپاد به سوی بندر اسرائیلی ایلات شد. رایو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …