گزارش از تظاهرات بمناسبت روز جهانی زن در شهر مالمو در سوئد

سخنرانی فریده آرمان به زبان سوئدی

https://www.facebook.com/hasan.salehi.56/videos/10210112174173699/

سخنرانی مژگان مظهر سرمدی به زبان انگلیسی

https://www.facebook.com/hasan.salehi.56/videos/10210112257535783/

 عکسهایی از 8 مارس در مالمو

https://www.facebook.com/hasan.salehi.56/posts/10210112315177224

فیلم دیگری از 8 مارس مالمو

https://www.facebook.com/hasan.salehi.56/videos/10210112325897492/

 

متن فارسی سخنرانی فریده آرمان در تظاهرات 8 مارس

در این فرصت کوتاه می خواهم به دو پدیده اشاره  داشته باشم که هر دو ماهیتی بسیار زن ستیزانه دارند. از اولی شروع کننم که ترامپیسم است. ترامپ را همه شما با سخنان لمپنی و تحقیر آمیز وی نسبت به زنان بخوبی می شناشید. برخی از جملاتی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در طول سالها در ارتباط با زنان گفته است اینطور هستند:

“تا وقتی یک تکه گوشت خوشگل کنارت داشته باشی، مهم نیست رسانه‌‌ها درباره‌ات چه می‌گویند”. و یا “باید با زن‌‌‌ها مثل فاحشه‌ها رفتار کرد”. و یا “زنانی که جنین خود را سقط می‌کنند باید به نوعی مجازات شوند” و یا “هیلاری کلینتون نمی‌توانست شوهرش را ارضا کند چرا فکر می‌کند می‌تواند آمریکا را ارضا کند؟ و یا “اگر ستاره مشهور باشی می‌تواند هر کاری که دلت بخواهد با زنان بکنی.”

خیلی روشن است که ترامپ به زنان بعنوان یک کالای جنسی برخورد می کند و یا اینکه از نظر او زنان فقظ ماشین زاد و ولد هستند. من از ترامپیسم حرف زدم چرا که متاسفانه  دیدگاه های زن ستیزانه و راسیستی او از سوی احزاب دست راستی اینجا و آنجا مطرح می شود. این یک گرایش بسیار خطرناک است.

علیرغم اینکه ترامپ به جریانات ارتجاعی اسلامی حمله ور می شود ولی با آنها در این نگاه جنسی به زنان اشتراک نظر دارد. اینجاست که می خواهم به پدیده زن ستیز دیگری اشاره بکنم که با دین و  اسلام و بعنوان دولتهای اسلامی در ایران و عربستان و کشورهای دیگر و یا جریاناتی نظیر طالبان، داعش، بوکوحرام، اخوان المسلمین زنان را اصلا آدم حساب نمی کنند. آنها را رسما نیمه مرد می دانند و یک آپارتاید جنسی تمار عیار را علیه زنان حاکم کرده اند.

من می خواهم در اینجا صدای زنانی باشم که به ترامپ و ترامپیسم نه می گویند! من می خواهم صدای زنانی باشم که به هیچ ایدئولوزی مردسالاری اجازه نمی دهند که حقوق آنها را محدود کند. من می خواهم صدای زنان ایران باشم که 38 سال است علیه رژیم اسلامی حاکم بر ایران و قوانین ضد زنش مبارزه می کنند. من می خواهم صدای زنان افغانستان و امثالی مثل فرخنده ها باشم که به فرمان یک ملا بطرز فجیعی به قتل رسید. من می خواهم صدای آنها میلیونها زنی باشم که هیچوقت بدنیا نیامدند چرا که آنها قبل از بدنیا آمدن دقیقا بدلیل جنسیتشان از میان رفتند. من می خواهم صدای زنان ایزدی باشم که توسط نیروهای جنایتکار داعش به قتل رسیدند، مورد تجاوز قرار گرفتند و بعنوان بردگان جنسی در بازاها و خیابان آنها را فروختند. من می خواهم صدای پلاها و فادیمه ها باشم که قربانی خشونت های ناموسی شدند و من می خواهم صدای زنانی باشم که در خانواده ها در هیمن سوئد مورد خشونت قرار می گیرند.

همه نیروهای که علیه زنان هستند، از ترامپ گرفته و یا دولتها و جریانات اسلامی  و همه دولتهای مردسالار جایی در دنیای متمدن و پیشرفته ندارند. همان بهتر که با مبارزه خود آنها را به زباله دانی تاریخ پرت کنیم.

زنده با مبارزات برابری طلبانه زنان در همه جای دنیا

زنده باد 8 مارس روز جهانی زن

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …