گزارشات العربیه از اعتراضات مردم در اهواز

هزاران شهروند اهوازى سه‌شنبه 14 فوریه، براى روز دوم با برگزارى تجمع اعتراضى مقابل استانداری ، خواستار استعفاى استاندار و مسئولان در اعراض به وضعیت ریزگردها و قطع پیاپی برق، آب و خدمات در شهر شدند.

جمعيت زيادى در مركز شهر و ديگر مناطق در خيابان‌هاى مختلف شهر تجمع كرده، به سمت ساختمان استاندارى حركت كرده و به تجمع كنندگان پيوستند. با افزایش جمعیت معترض، مسیرهای منتهی به استانداری خوزستان مسدود شده است.

تجمع‌کنندگان خواستار پاسخگویی دولت در خصوص ادامه مشکلات قطعی آب و برق و عدم چاره‌اندیشی اساسی برای حل مشکل ریزگردها شدند.

با وجود اعتراض گسترده و شدید مردم ، هیچ یک از مسئولان دولتی حاضر به حضور در میان آن‌ها و ارائه پاسخگویی نشده است.

به گزارش خبرگزارى فارس، صبح سه‌شنبه نیز مردم برخی مناطق اهواز ازجمله پادادشهر، فرهنگ‌شهر و … با قطعی آب و برق مواجه بودند.

سه نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت، جدیت لازم را برای حل مشکل ریزگردها دارند، تصریح کردند: «معضل ریزگردها با اجرای طرح ملی رفع می شود».

از سوى ديگر ، سه نماینده استان خوزستان در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس ايران در نشست خبری گفتند كه اين استان از ابتدای دهه 80 با این پدیده روبه رو است که یکی از دلایل آن کمبود آب در این استان است.

همايون يوسفى نماینده اهواز در مجلس گفت: «هفت کانون داخلی ریزگردها مساحتی در حدود 350 هزار هکتار دارد که اگر این کانون ها کنترل شود 40 یا 50 درصد شدت گرد و غبار کمتر می شود».

يوسفى تاكيد كرد: «متاسفانه به فاصله 15روز دو بار مردم خوزستان به ویژه اهواز با قطعی آب، برق و تلفن روبه رو بودند».

همچنین جواد کاظم نسب دیگر نماینده اهواز گفت: «بیش از 15 روز از ورود گرد و غبار و فلج شدن زندگی مردم در خوزستان می‌گذرد ولی مشکلات مردم این استان حل نشده و ما باز هم شاهد بحران در خوزستان هستیم».

وی با بیان اینکه قطعی برق، آب و تلفن زندگی روزمره مردم را فلج کرده، اظهارکرد: «همه این مشکلات ناشی از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی وزارت نیرو است».

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: «وزارت نیرو در این مدت عملکرد بسیار بدی داشته است، چون باید ایستگاه‌ها و پست‌های برق به صورت مرتب دو بار در سال با آب مقطر و در برخی از شهرستان ها پنج بار شستشو داده می‌شد، که این کار صورت نگرفته است».

کاظم نسب ادامه داد: قطعی ژنراتورها و مدارهای برق که کمک به تصفیه خانه و آب‌رسانی می‌کند عامل قطعی آب شده بطوری که در هشتم و نهم بهمن مردم خوزستان 48 ساعت قطعی آب و برق داشته و همین موضوع در روزهای 28 و 29 بهمن نیز تکرار شد».

وی در پاسخ به این سوال که چرا آب کارون در این شرایط می خواهد انتقال پیدا کند اظهارکرد: «انتقال صورت گرفته غیر عاقلانه و بدون مجوز بوده که حتی محیط زیست نیز راضی به انجام این پروژه نبود».

وی افزود: «موضوع تفحص از پروژه انتقال آب موسوم به بهشت آباد در کمیسیون کشاورزی مطرح و به تصویب رسیده و انتظار می‌رود با همت نمایندگان خوزستان و نظر رئیس مجلس از اجرای این طرح جلوگیری شود».العربیه

———————-

گزارش دوروز پیش العربیه از اعتراضات اهواز

در اعتراض به اوضاع نامساعد امنیتی، معیشتی و خدماتی به ویژه در زمینه محیط زیست و آلودگی آب و هوا، هزاران نفر از شهروندان اهوازی با حضور در خیابان سلمان فارسی این شهر، راهپیمایی کرده و با سر دادن شعارهایی به سیاست‌های تبعیض‌آمیز نظام ایران در این زمینه اعتراض کردند.

 

به گزارش منابع خبری “العربیة.نت” هزاران نفر از شهروندان اهوازی با حضور در تظاهرات گسترده‌ای که از سوی کنشگران اجتماعی و سیاسی ترتیب داده شده، به سیاست‌های رژیم ایران اعتراض کردند. تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی انزجار خود را از برخوردهای امنیتی حکومت با هر اعتراض از سوی فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و خصوصا فعالان محیط زیست و بی توجهی به شرایط بحرانی در این زمینه اعلام کرده و خواهان مجازات مقصران و استعفای مسئولان شدند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی روز جمعه 10 فوریه، یک شهروند عرب را در بازار شهر فلاحیه (شادگان) به ضرب گلوله کشتند. ماموران امنیتی در حالی‌که دو موتورسوار را تعقیب می‌کردند، به سمت آنها آتش گشوده و ضمن مجروح کردن آنان، یک شهروند بی‌گناه به نام “حسن آلبوغبیش” را نیز کشتند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی از تحویل جنازه مقتول به خانواده‌اش خودداری کرده و دو تن از شیوخ قبایل عرب را دستگیر کرده‌اند. براساس آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این خبر، نیروهای امنیتی با حضور چشمگیر در فلاحیه، اجازه هرگونه تجمع را نداده و همچنین مبادی خروجی و ورودی شهر را تحت کنترل گرفته و در آنها نیروهای ضد شورش مستقر کرده‌اند.

 

منابع خبری العربیة همچنین گزارش کرده‌اند، صبح امروز، به دنبال قطع مکرر آب و برق و آلودگی هوا در شهرهای استان جمعی از مردم و هواداران محیط زیست در شهر اهواز به خاطر استمرار آلودگی ناشی از گرد و غبار و نیز قطع شدن مکرر آب و برق در شهرهای مختلف استان جلوی ساختمان استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. مردم معترض با سر دادن شعارهای «ابتکار دروغگو استعفا استعفا» و «مسئول بی کفایت اخراج باید گردد»، علیه بی‌توجهی مسئولان دولتی به مشکلات مردم از قبیل قطعی آب و برق و آلودگی هوا اعتراض کردند.

سازمان حقوق بشر اهواز نیز با صدور بیانیه‌ای استمرار کشتار بی‌رویه شهروندان اهوازی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و پلیس را محکوم کرده و خواستار تقدیم متخلفان به پیشگاه عدالت و همچنین توقف روند تیراندازی به شهروندان در اماکن عمومی و غیرعمومی است.

در بیانیه این سازمان آمده است که کشته شدن حسن آلبوغبیش، اولین نمونه از کشتار بی‌رویه شهروندان عرب نیست. در نوامبر 2016 نیز یک دختربچه 3 ساله به نام رغد موسوی که به همراه پدر و مادر خود، در حال تردد در منطقه علوی بود، پس از آنکه نیروهای انتظامى در یک پست بازرسی به سمت خودروی آنها آتش گشودند، کشته شد. پیش از آن و در در نوامبر 2015 صدها نیز یک نوجوان 17 ساله اهوازی به علی جلالی، زمانی که نیروهای امنیتی به یک بازار محلی در منطقه “لشكر آباد” حمله کردند، مورد اصابت گلوله آنها قرار گرفت و کشته شد.

همزمان با تظاهرات در خیابان سلمان فارسی، علاوه بر استقرار نیروهای ضد شورش در نقاط مختلف شهر، نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی با حضور در میان تظاهر کنندگان و تصویربرداری از آنها، افراد حاضر را شناسایی کردند.

تصویر منتشر شده نشان می‌دهد که شهروندان با دست زدن به تظاهرات مسالمت‌آمیز به خیابان‌های اصلی شهر سرازیر شده خواستار یافتن راه‌حلی فوری برای پدیده ریز‌گردها شدند و مقامات کشوری را متهم به خشکاندن تلاب‌ها و انحراف رودخانه‌ها به استان‌های دیگر کرده این اقدامات را دلیل اصلی افزایش ریزگردها در استان برشمردند.

ahwaz

 

 

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …