گزارش العربیه از اعتراضات در شهرهای عراق

https://vid.alarabiya.net/2020/01/21/012120MWQ/012120MWQ___012120MWQ_video.webm

درگیری‌ها و بستن جاده‌ها در استان‌ها ومناطق گوناگون عراق روز سه‌شنبه 21 ژانویه از سر گرفته شد؛ آن‌هم یک روز پس از در گیری‌ها و زد خوردهای شدید میان نیروهای امنیتی و معترضین که ضمن بسته شدن چندین جاده و پل حیاتی چه در پایتخت و چه در استان‌های جنوبی بویژه ذی قار، منجر به کشته شدن 6 نفر گردید.

به گزارش خبرنگار العربیه و الحدث و مطابق گفته منابع پزشکی، امروز سه‌شنبه 21 ژانویه، یک تن ازمعترضان در مرکز پایتخت، پس از وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در خیابان محمد القاسم، کشته شد.

این خبرنگار خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضین اقدام به شلیک گاز اشک‌آور در نزدیکی به جاده «محمد القاسم» کردند که در نتیجه باعث ایجاد 7 مورد حالت خفگی در میان تظاهر‌کنندگان شد اما آن‌ها در مرحله بعدی درگیریها، موفق شدند مهم‌ترین خیابان بغداد را با بلوک‌های سیمانی، مسدود سازند

کشته شدن یک معترض در کربلا

بنا بر گزارش‌های رسیده از کربلا، یکی از معترضین بامداد امروز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی، کشته شد.

نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را در زیر پل الضریبه از سمت «بزرگراه محله رمضان» و خیابان سناتر در کربلا، درمحاصره گرفتند.در همین راستا، صبح امروز شماری از معترضین با سوزاندن لاستیک در استان‌های نجف (جنوب غربی پایتخت عراق بغداد) و کربلا (واقع در منطقه مرکزی فرات) بیشتر جاده‌ها را مسدود کرده و پل الثوره در بابل را نیز بستند.

شهر بصره (جنوب عراق) نیز عرصه کشمکش و زد خورد میان جمعی از تظاهرکنندگان و پلیس ضد شورش بود به طوری که گزارش‌ها حاکی از بروز آتش سوزی شدید در خیابان اندلس در مرکز شهر می‌باشد.

کشته شدن 4 معترض

به گزارش رویترز، بغداد نیز روز گذشته صحنه درگیری بود که به گفته منابع امنیتی و پزشکی در پایان روز دوشنبه 20 ژانویه، شش عراقی از جمله دو پلیس کشته و ده‌ها زخمی در بغداد و شهرهای دیگر در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی کشته شدند. این درحالی بود که این تظاهرات ضد دولتی در پی آرامش نسبی بود که چندین هفته پایدار ماند.

در ادامه این گزارش آمده است: سه تن از معترضین پس از اصابت گلوله‌های جنگی در میدان طیران بغداد، در بیمارستان جان باخته و دو نفر نیز زخمی شده ونفر سوم دراثر استشمام گاز اشک‌آور‌، راهی بیمارستان شد. برمبنای همین گزارش، پلیس معترض چهارمی را هم در کربلا شهر مقدس شیعه به ضرب گلوله از پای در آورد.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که معترضین اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف و سنگ به سوی پلیس کردند که با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک های صوتی، پاسخ داده شد.در مناطق دیگری در جنوب عراق، صدها نفر از معترضین لاستیک‌های اتومبیل را آتش زده و جاده‌های اصلی را در چندین شهر از جمله ناصریه، کربلا و عماره مسدود کردند.

بنا بر آمار پیشین کمیساریای عالی حقوق بشر عراق 497 نفر کشته شده‌اند، در حالی که تعداد زخمی‌ها به حدود 23 هزار نفر از جمله چهار هزار پرسنل امنیتی رسیده وتعداد آدم ربایی‌ها به 60 نفر بالغ گردید که تنها 20 نفر از آنها آزاد شدند.تعداد بازداشت شدگان نیز به 2970 نفر رسیده که بیشتر آنها آزاد شدند.

Volume 0% 

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …