Military vehicles of Iraqi rapid response forces gather during a battle with Islamic State militants , eastern Mosul, Iraq, December 22, 2016. REUTERS/Khalid al Mousily

گزارش العربیه از جنگ موصل

فرماندهی عملیات مشترک عراق روز یکشنبه 19 فوریه 2017 اعلام کرد، نیروهای این کشور در اولین روز شروع عملیات آزاد سازی غرب موصل توانستند 6 روستا را از چنگ داعش آزاد کنند.

به گزارش العربیه، سرلشکر عبدالامیر رشید یار الله فرمانده عملیات آزادسازی غرب موصل گفت:« روز یکشنبه گردان 9 ویژه ارتش عراق توانست 6 روستا را در ساحل غربی موصل از چنگ تروریست های داعش آزاد کند».

وی افزود:«پلیس فدرال عراق نیز روستاهای عذبه واقع در مسیر موصل – بغداد، روستای اللزاکه واقع در جاده قدیم حمام العلیل – موصل و چند روستای دیگر را آزاد کنند.»

پلیس فدرال همچنین روستاهای الکافور، الجماسه، والبجواری را آزاد کرده است».

سرلشکر يارالله گفت :« نیروهای عراقی پرچم این کشور را بر فراز ساختمان‌های مناطق آزادشده برافراشتند و پرچم‌های سپاه داعش را پایین کشیدند».یارالله افزود :«ارتش این کشور بزرگترین ایستگاه برق در منطقه اللزاکه را نیز به کنترل خود درآورد».

فرمان آغاز عمليات آزادسازي غرب موصل

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بامداد روز یکشنبه 19 فوریه 2017 فرمان آغاز عملیات آزادسازی غرب شهر «موصل» ار دست گروه دولت اسلامی «داعش» را صادر کرد.

به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از دفتر نخست وزیری عراق، در بیانیه آمده است عملیات جدید «نینود ما آمده ایم» را به منظور آزادسازی غرب شهر موصل و رها کردن مردم عزیز موصل از چنگ داعش آغاز شده است.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق تاکید شده که هدف اول نیروهای عراقی آزاد کردن مردم از چنگ داعش زیرا که «رهایی و آزاد سازی انسان از اسارت بر آزاد سازی زمین مقدم» است.

حدود یک ماه پیش نیروهای عراقی شرق شهر موصل را از تصرف داعش خارج کردند. منطقه غرب موصل دارای جمعیت بیشتری نسبت به شرق موصل است.منطقه غرب موصل به عنوان یکی ازمناطق پر نفوذ تندروهای اسلامی وابسته به داعش به شمار می رود.

نیروهای عراقی تابع وزارت کشور، ارتش، پلیس فدرال و نیروهای عشایری از اوائل ماه نوامبر 2016 در نزدیکی فرودگاه موصل که به مناطق جنوبی و ساحل غربی شهر مرتبط می شود، مستقر شده و منتظر فرمان برای آغاز عملیات هستند.

طبق گزارش های رسیده از مناطق جنگی در موصل هم اکنون بسیاری از تروریست‌های داعش که پیشتر در شرق موصل مستقر بودند به غرب این شهر فرار کرده‌اند.

پرتاب میلیون‌ها اطلاعیه بر مناطق مسکونی موصل

وزارت دفاع عراق، روز شنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور میلیون‌ها اعلامیه بر فراز مناطق مسکونی غرب موصل پرتاب کرد .

در این بیانیه ها به مردم موصل اطلاع داده شده که ارتش عراق در آستانه آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل است.

در این بیانیه ها از مردم موصل خواسته شده که از نیروهای خودشان استقبال کنند.

بیانیه از اعضای داعش خواسته که اسلحه را بر زمین بگذارند و خود را تسلیم نیروهای عراقی کنند.

در بیانیه ارتش عراق که بر شبکه های اجتماعی منتشر شده است گفته شده که نیروهای عراقی در حال پیشروی به سوی غرب موصل هستند.

گلوله باران سنگین توپخانه‌ای وموشکی

گزارشگر العربیه به نقل از منابع نظامی ائتلاف بین المللی از گلوله باران پی در پی توپخانه‌ای علیه مواضع داعش در غرب موصل خبر داد.

طبق این گزارش شامگاه شنبه، ساحل غربی موصل به وسیله توپخانه و موشک‌های هدفمند به شدت بمباران شد.

این در حالی است که نیروهای نیروهای مشترک عراق که از سوی نیروهای ائتلاف بین المللی حمایت می شونداز جند محور حمله بزرگی را علیه مناطق تحت کنترل داعش آغاز کرده‌اند

ائتلاف بین المللی شنبه اعلام کرد که نیروهای خود را به ساختمانی در مجتمع اصلی پزشکی از بین برده، در غرب موصل مشکوک است که شامل مرکز داعش رهبری است.العربیه

اینرا هم بخوانید

 شکیلا منفرد، زندانی سیاسی: رئیس حفاظت دادسرا به من «تعرض فیزیکی» کرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، در نامه‌ای که صدای آمریکا آن را در اختیار دارد، تأیید …