گزارش العربیه از عتراض مردم اهواز در اعتراض به آلودگی و قطع برق

العربیه:در اعتراض به اوضاع نامساعد امنیتی، معیشتی و خدماتی به ویژه در زمینه محیط زیست و آلودگی آب و هوا، هزاران نفر از شهروندان اهوازی با حضور در خیابان سلمان فارسی این شهر، راهپیمایی کرده و با سر دادن شعارهایی به سیاست‌های تبعیض‌آمیز نظام ایران در این زمینه اعتراض کردند.

هزاران نفر از شهروندان اهوازی با حضور در تظاهرات گسترده‌ای که از سوی کنشگران اجتماعی و سیاسی ترتیب داده شده، به سیاست‌های رژیم ایران اعتراض کردند. تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی انزجار خود را از برخوردهای امنیتی حکومت با هر اعتراض از سوی فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و خصوصا فعالان محیط زیست و بی توجهی به شرایط بحرانی در این زمینه اعلام کرده و خواهان مجازات مقصران و استعفای مسئولان شدند.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی روز جمعه 10 فوریه، یک شهروند عرب را در بازار شهر فلاحیه (شادگان) به ضرب گلوله کشتند. ماموران امنیتی در حالی‌که دو موتورسوار را تعقیب می‌کردند، به سمت آنها آتش گشوده و ضمن مجروح کردن آنان، یک شهروند بی‌گناه به نام “حسن آلبوغبیش” را نیز کشتند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی از تحویل جنازه مقتول به خانواده‌اش خودداری کرده و دو تن از شیوخ قبایل عرب را دستگیر کرده‌اند. براساس آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این خبر، نیروهای امنیتی با حضور چشمگیر در فلاحیه، اجازه هرگونه تجمع را نداده و همچنین مبادی خروجی و ورودی شهر را تحت کنترل گرفته و در آنها نیروهای ضد شورش مستقر کرده‌اند.

 

منابع خبری العربیة همچنین گزارش کرده‌اند، صبح امروز، به دنبال قطع مکرر آب و برق و آلودگی هوا در شهرهای استان جمعی از مردم و هواداران محیط زیست در شهر اهواز به خاطر استمرار آلودگی ناشی از گرد و غبار و نیز قطع شدن مکرر آب و برق در شهرهای مختلف استان جلوی ساختمان استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. مردم معترض با سر دادن شعارهای «ابتکار دروغگو استعفا استعفا» و «مسئول بی کفایت اخراج باید گردد»، علیه بی‌توجهی مسئولان دولتی به مشکلات مردم از قبیل قطعی آب و برق و آلودگی هوا اعتراض کردند.

سازمان حقوق بشر اهواز نیز با صدور بیانیه‌ای استمرار کشتار بی‌رویه شهروندان اهوازی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و پلیس را محکوم کرده و خواستار تقدیم متخلفان به پیشگاه عدالت و همچنین توقف روند تیراندازی به شهروندان در اماکن عمومی و غیرعمومی است.

در بیانیه این سازمان آمده است که کشته شدن حسن آلبوغبیش، اولین نمونه از کشتار بی‌رویه شهروندان عرب نیست. در نوامبر 2016 نیز یک دختربچه 3 ساله به نام رغد موسوی که به همراه پدر و مادر خود، در حال تردد در منطقه علوی بود، پس از آنکه نیروهای انتظامى در یک پست بازرسی به سمت خودروی آنها آتش گشودند، کشته شد. پیش از آن و در در نوامبر 2015 صدها نیز یک نوجوان 17 ساله اهوازی به علی جلالی، زمانی که نیروهای امنیتی به یک بازار محلی در منطقه “لشكر آباد” حمله کردند، مورد اصابت گلوله آنها قرار گرفت و کشته شد.

همزمان با تظاهرات در خیابان سلمان فارسی، علاوه بر استقرار نیروهای ضد شورش در نقاط مختلف شهر، نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی با حضور در میان تظاهر کنندگان و تصویربرداری از آنها، افراد حاضر را شناسایی کردند.

تصویر منتشر شده نشان می‌دهد که شهروندان با دست زدن به تظاهرات مسالمت‌آمیز به خیابان‌های اصلی شهر سرازیر شده خواستار یافتن راه‌حلی فوری برای پدیده ریز‌گردها شدند و مقامات کشوری را متهم به خشکاندن تلاب‌ها و انحراف رودخانه‌ها به استان‌های دیگر کرده این اقدامات را دلیل اصلی افزایش ریزگردها در استان برشمردند.

ahwaz

 

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …