گزارش انقلاب زنانه از شنبه ۲۶ فروردین فراخوان روز بیحجابی سراسری در برابر طرحهای جدید حجاب و عفاف

در برابر تهدید احمدرضا رادان از سوی نیروی انتظامی درباره برخورد جدی با بیحجابی از روز شنبه ۲۶ فروردین، شمار قابل توجهی از تشکلهای دانشجویی، برای همین روز فراخوان به اقداماتی علیه حجاب اجباری و طرح های حجاب و عفاف با سازماندهی تجمعات اعتراضی، پرفورمنس اعتراضی، تحصن و شعارنویسی و راهپیمایی بدون حجاب اعلام کردند.

انقلاب زنانه ضمن حمایت قاطعانه از فراخوان تشکلهای دانشجویی، با نامگذاری روز شنبه ۲۶ فروردین به روز “بی حجابی سراسری” از همه زنان، دانشجویان و دانش آموزان و عموم مردم دعوت کرد که با بیحجابی سراسری و اقدامات عملی،‌ قدرت انقلاب زن زندگی آزادی را در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی را نشان دهند. انقلاب زنانه در این فراخوان تاکید کرد که بستر جامعه برای تجمعات و تظاهرات سراسری علیه حجاب و عفاف، و علیه جمهوری اسلامی آماده است و فراخوان ۲۶ فروردین یک گام بزرگ در این راستا است و لازم است به طور ویژه از این فرصت برای سازماندهی اجتماعی استفاده شود. شامگاه جمعه ۲۴ فروردین نیز از طرف جمعی از فعالان داخل کشور طوفان توییتری با هشتگ #برایدیگهنترسیدن اعلام شد که مورد استقبال انقلاب زنانه قرار گرفت و از عموم کاربران توییتر دعوت به همراهی با این طوفان توییتری برای نوشتن از بیحجابی سراسری، نوشتن از حق آزادی پوشش و تاثیرات انقلاب زن زندگی آزادی علیه حجاب و عفاف و علیه کلیت جمهوری اسلامی صورت گرفت.

از صبح روز شنبه ۲۶ فروردین در راستای پیوستن به این فراخوان معین، دانشجویان با اقداماتی متنوع در دانشگاهها از جمله بیحجابی و شعارنویسی، دست بکار شدند. زنان به صورت فردی و گروهی در شهرهای مختلف سراسر کشور، اقدام به پیاده روی بدون حجاب و اقدامات و ابتکارات متنوع دیگر و تصویر گرفتن از آنها کردند و با انتشار عامدانه و در ابعادی وسیع از این تصاویر در شبکه های اجتماعی، نوشتند “از شنبه” روند به همین منوال خواهد بود و طرح های حجاب و عفاف به هیچ عنوان توانایی مهار بیحجابی سراسری را ندارد،‌ چرا که خیابان از آن ما مردم است. شعارهای نه روسری نه توسری آزادی و برابری، زن زندگی آزادی، از جمله بیشترین شعارها در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داد.

شمار متعددی از این تصاویر بدون حجاب عامدانه مقابل بیلبوردهای تبلیغی حجاب و عفاف، مقابل مساجد، مقابل عکسهای نصب شده خمینی و خامنه ای، و مقابل دیوارنویسی های “زن زندگی آزادی” گرفته شد. در برخی از ابتکارات زنان با شورت و رکابی ورزشی اقدام به دویدن در پارک و فضای باز کردند و اینگونه با فراخوان شنبه همراه شدند. در بین تصاویر منتشر شده نسل به نسل زنانی دیده می شدند که همگی قدرت انقلاب زنانه را به تصویر می کشیدند؛ از جمله ویدئویی از زن ۶۰ ساله ای با پیاده روی بدون حجاب منشتر شد که دخترش ضمن گرفتن تصویر می گوید: “مادر ۶۰ ساله ام برای همراهی با فراخوان امروز شنبه ۲۶ فروردین، حجاب از سرش برداشته”.

در یکی از مهمترین مجتمع‌های پزشکی ساری شهریار ۳ بوده که بیماران با سختی و انتظار زیاد موفق به گرفتن نوبت میشوند، مطب چند تن از پزشکان را بخاطر تن ندادن به حجاب پلمپ شد! در واکنش به این اقدام چند پزشک دیگر اعلام کردند از شنبه ۲۶ فروردین در حمایت از همکارانشان اعتصاب کرده و مطب خود را تعطیل خواهند کرد تا مطب همکاران خود رفع پلمپ شوند. این اقدام پزشکان و اعتصاب آنها در برابر طرح های حجاب و عفاف میتواند در بسیاری از مشاغل تکثیر شود و حکومت را با اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر شهروندان مواجه کند که قطعا عرصه را برای اجرایی کردن این طرح ها سخت میکند.

در فیروزآباد جوانان شیشه یک پراید را که روی آن نوشته شود بود “حجاب برابر است با آبرو و شرف” را خرد کرده بودند که تصویرش در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

روز شنبه ۲۶ فروردین در واکنش به فراخوان، یک آخوند استاد معارف اسلامی دانشگاه جندی شاپور در کلاس اعلام کرد که «داشتن حجاب و عفت عمومی، مهمتر از داشتن نان خوردن است» که با واکنش اعتراضی دانشجویان مواجه شد. از طرفی جمعی از دانشجویان این دانشگاه در یک بیانیه اعتراضی به تداوم انقلاب زن زندگی آزادی تاکید کرده و نسخه تصویری بیانیه را که همخوانی کرده بودند منتشر کردند.

شماری از خانواده های دادخواه کشته شدگان انقلاب زن زندگی آزادی هم در همراهی با این فراخوان دست به انتشار عکسهای بدون حجاب خود زدند. در همین راستا آتش شاکرمی خاله دادخواه نیکا شاکرمی کشته شده در تهران، تصویری بدون حجاب که در خیابان گرفته شده را در حساب اینستاگرام خود گذاشت و نوشت “تردد در سطح شهر، با پیراهنی که بخاطر نیکا دوختم اش. و این پیراهن زرد نیز داستانی دارد…”. آیدا شاکرمی خواهر نیکا هم تصویر بدون حجاب خود را، در اینستاگرام استوری کرد. مادر دادخواه عرفان رضایی از کشته شدگان آمل نیز با عکس از خود و فرزند از دست رفته اش در اکانتهای خود نوشت:‌ “دو شب قبل از کشته شدن عرفان باهم رفتیم پیاده روی، گفت مامان روسری نزار. برای عرفان روسری از سر برمیدارم.”

از دیگر همراهی ها با این فراخوان، استوری اینستاگرام مرضیه ابراهیمی از قربانیان اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان به صورت زنان بیحجاب بود که خطاب به رادان نوشت:‌ “ای کاش سال ۹۳هم دوربین هاتون خطا نداشت. ای کاش دوربینی وجود داشت. ای کاش دوربین هاتون رو سمت مردم نمی گرفتید. دوربین های شما موهای ما رو ضبط می کنه. اما کسی که اسید می پاشه رو نه.”

همچنین ۹۰ نفر از فعالان و اعضا خانواده های دادخواه در راستای همراهی با فراخوان اعتراض به حجاب اجباری برای شنبه ۲۶ فروردین، بیانیه ای صادر کرده و در آن تاکید کردند برای حفظ و پاسداری از آزادی در انتخاب پوشش و شادی عمومی که اولین دستاورد انقلاب زن زندگی آزادی است، عهد و پیمان میبندند. همچنین در این بیانیه آمده که “دفاع مشروع، حق مردم است” و از صبح شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در حمایت از حق آزادی پوشش در کنار زنان خواهند بود، و پاسخ توهین به زنان دفاع مشروع است، و عواقب آن به عهده رژیم میباشد. منیره عربشاهی و پوران ناظمی و لیلا میرغفاری از امضا کنندگان منشور مطالبات پیشرو زنان ایران نیز، از جمله این امضا کنندگان بودند. انقلاب زنانه ضمن درود به این فعالین اعلام میکند که این بیانیه بر اساس یک واقعیت موجود در جامعه در برخورد با عوامل حکومت منتشر میشود و از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛‌ واقعیتی در پارکها و مترو اتوبوس بی آرتی تهران، در لبنیاتی هاجر پور در مشهد، در پارک بندر انزلی در سیزده بدر که مردم عوامل حکومتی که سر حجاب به خشونت علیه زنان می پردازند را از اماکن عمومی بیرون می اندازند که در چشم انداز آن بیرون انداختن کلیت جمهوری اسلامی از جامعه ایران است.

همزمان با این فراخوان، ۱۵ وکیل و حقوقدان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای به مجریان طرح “کنترل هوشمند” حجاب اجباری هشدار داده‌اند. این بیانیه همچنین از سازمان ملل خواسته تا مجریان این طرح را تحریم کند. در این هشدار آمده که خودرو حریم خصوصی افراد است و کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی افراد شود.

همزمان شماری از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای، اعمال سرکوب‌گرانه حجاب اجباری را مصداق آزار جنسیتی خواندند.

روز شنبه ۲۶ فروردین، در شاهین شهر اصفهان هم در برابر ساختمان اداره آموزش و پرورش تجمع اعتراضی توسط خانواده های دانش آموزان، دانش آموزان و عموم مردم علیه حمله شیمیایی جمهوری اسلامی به مدارس برگزار شد که در آن زنان نقش فعالانه ای داشتند. جمعیت زنان بدون حجاب و هدایت شعارها توسط زنان بسیار چشمگیر بود؛ زنان با شعارهای هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم و مرگ بر حکومت بچه کُش، حکومت بچه کُش نمیخوایم نمیخوایم، مرگ بر دیکتاتور، بخش قابل توجهی از این تجمع اعتراضی را هدایت میکردند.

شامگاه شنبه ۲۶ فروردین شعاردهی های شبانه با محور اعتراض به حجاب و عفاف و تهدیدها در برابر بیحجابی صورت گرفت. در تهرانسر زنان و جوانان انقلابی در شعاردهی شبانه شعار دادند “رادان برو گمشو!”. در شهرک باقری تهران، فردی که از شعاردهی شبانه فیلم میگرفت همزمان گفت: “این صدای زنان این جامعه است؛ تا جمهوری اسلامی را سرنگون نکنند از پا نمی نشینند”

انقلاب زنانه بر این باور است که جامعه ایران در انقلاب زن زندگی آزادی با تشکل یابی هر چه بیشتر و سازماندهی هر چه بهتر، در موقعیتی قرار گرفته که بیش از پیش توان فراخوان دادن و آلترناتیو ارائه دادن در برابر حکومت اسلامی را کسب کرده؛ موفقیت فراخوان شنبه ۲۶ فروردین در برابر تهدید احمدرضا رادان از جمله اثبات این توانمندی در رهبری سیاسی و سازماندهی اجتماعی، و اثبات قدرت مردم ایران و در راس آن زنان و دانشجویان است که افق و چشم انداز روشنی در تقویت خیابان و پیشروی انقلاب زنانه جاری در ایران به تصویر می کشند.

انقلاب زنانه ضمن درود به تشکل ها و جمع و گروههای دانشجویی و تک تک زنان و افراد و فعالین که در این فراخوان مهم نقش داشته و تاثیرگذار بودند، اعلام میدارد که با توجه به فضای اعتراضی موجود جامعه علیه حجاب اجباری و اقدامات عملی صورت گرفته تا به اینجا،‌ و نیز با توجه به موفقیت شنبه ۲۶ فروردین، این فراخوان سرآغاز فراخوانهای سریالی در مسیر تجمعات و تظاهرات سراسری علیه حجاب و عفاف و کلیت جمهوری اسلامی است. با نزدیک شدن به فصل گرما قطعا بیحجابی سراسری که به یمن انقلاب زن زندگی آزادی و با همت و مبارزه نفس گیر ۴ دهه مردم ایران علیه قوانین اسلامی، نشان میدهد خاکریز و سنگر حجاب از دست جمهوری خارج شده، می رود که ابعاد تازه تر و گسترده تری به خود بگیرد تا تکلیف جمهوری اسلامی را در “خیابان” بیش از پیش یکسره کند. تابستان ۱۴۰۲ برای جمهوری اسلامی قطعا یک تابستان سخت خواهد بود.

پیش بسوی تجمعات و تظاهرات سراسری علیه حجاب و عفاف
نابود باد حکومت ضدزن
پیروز باد انقلاب زن زندگی آزادی
انقلاب زنانه
۲۷ فروردین ۱۴۰

اینرا هم بخوانید

انگلیس بیش از ۵ هزار پناهجو را تا پایان سال جاری میلادی به رواندا می‌فرستد

یک وزیر کابینه بریتانیا فاش کرد که دولت این کشور قصد دارد تا پایان سال …