گزارش ایلنا از سخنان روحانی

روحانی امروز در مراسم تحلیفش خزعبلاتی گفته است. وی گفته: وضعیت بهتر شده، آماده تعامل با دنیا هستیم. در کشور حاکمیت دوگانه وجود ندارد،” صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما”!”دولت دوازدهم می‌خواهد معتدل باشد؛ نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شود/ در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نمی‌نشینیم”. سخنان روحانی برگرفته از ایلنا ضمیمه است. روزنه

سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید. نهظت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد

 ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، روسای جمهور، نخست‌وزیران، معاونان رییس‌جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، روسای قوای مقننه و قضاییه، رییس و اعضای دفتر رهبری، یادگار امام و اعضای بیت امام و فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسئولان کشوری و لشکری، خانم‌ها و آقایان؛ در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان عزیز را گرامی می‌دارم و برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت شرف امروز ما مدیون ایثار آن عزیزان است.

نهضت مشروطه نخستین قیام آسیا برای آزادی‌خواهی بود

او افزود: ایام ولادت ثامن‌الائمه را تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم با توجهات حضرت ولیعصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات خود قرار دهد. امروز ۱۴ مرداد است؛ ۱۱۱ سال پیش در این روز ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه‌ای نو آفرید.

نهضت مشروطیت ایران نخستین قیام خاورمیانه بود که پیروز شد و دو مفهوم حکومت قانون و مردم‌سالاری را به ارمغان آورد و نخستین قیام آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره کهن بود. از آن روزگار تا به امروز دقیقا یکصد و یازده سال می‌گذرد. در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبرو گردید و در نهایت متأسفانه به انحراف کشیده شد.

عالی‌ترین مقام‌های اجرایی با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شوند

روحانی با بیان اینکه ملت ایران برای بر پا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد و در ‌‌‌نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروز رسید، تصریح کرد: اکنون قریب به چهل سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن عزیز ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود، از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام‌های اجرایی با رای مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شوند.

مردم با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند 

او با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبشهت خاطرنشان کرد: مردم آگاه و هوشیار ما با مشارکت کم‌نظیر خود بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را اعلام کردند. آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رای اعتماد مجدد معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد ارزیابی همگان قرار داشت.

رای مردم را می‌توان در دایره خواسته‌های جامعه ایران دید 

وی با بیان اینکه از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند، ابراز داشت: رای مردم یک حادثه نبود بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود که می‌توان آن را در دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن درآورد.

انجام تکالیف ریاست جمهوری بدون همراهی همه ارکان نظام میسر نیست

روحانی با بیان اینکه منتخب ملت باید به درستی بداند که از میانه چه خواسته و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد، عنوان کرد: گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز من به عنوان رئیس‌جمهور ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی همه ارکان نظام و مردم میسر نخواهد بود.

صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم 

او با بیان اینکه این دولت می‌خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هرهیجانی برآشفته شود و بجنگد، ‌ یادآور شد: ما دولتی مصلح در سیاست داخلی و خارجی هستیم. ما دولتی مصلح هستیم؛ چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

رای ملت پشتوانه مجلس، سپاه و نیروهای مسلح ماست

ما همیشه آماده دفاع از ملت هستیم اما دفاع را همیشه با سلاح ممکن نمی‌دانیم. ما پشتیبان نیروهای مسلح هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما ملت ماست. ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رای در صندوق دارد، در بن‌بست قرار نمی‌گیرد. این رای پشتوانه مجلس، سپاه و نیروهای مسلح ما نیز هست.

در کشور ما حاکمیت دوگانه وجود ندارد

روحانی با تاکید بر اینکه در کشور ما حاکمیت دوگانه وجود ندارد، عنوان کرد: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی‌شک بدون پشتوانه و رای ملت و حمایت مقام معظم رهبری و حمایت مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب، برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت.

نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی هستیم

روحانی با بیان اینکه جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد، گفت: باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی هستیم و رو آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی است. باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم و باید با قطب‌‌نمای خواست ملت و سربلندی تلاش کنیم.

مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نیست

و با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام توفیقات دیگری نیز داشته است، اظهار داشت: توفیقاتی همانند استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.

حفظ دستاوردهای نظام منوط به توسعه در کشور است

ویبا بیان اینکه باید به هوش باشیم؛ حفظ این دستاورد‌ها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از اقتصاد قوی و پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است، تصریح کرد: در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده؛ در بسیاری مناطق محروم به طور قابل توجهی در استاندارد زندگی مردم تغییر ایجاد شده و در مقایسه با قبل از انقلاب فاصله غنی و ضعیف کاهش یافته است.

دولت یازدهم در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دستاورد داشته است

روحانی با بیان اینکه امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان از استانداردهای مناسبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در ادامه دستاوردهای سال‌های پس از انقلاب نیز تحولات زیادی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی داشته که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازار‌های مختلف به ویژه ارز، کاهش تورم و تک رقمی کردن آن و رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم‌سابقه و دستیابی به اشتعال سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل بوده است.

افزایش تولید نفت از دستاوردهای دولت یازدهم است

او اضافه کرد: دستاورد مهم دیگر ما افزایش تولید نفت تا سقف روزی یک میلیون بشکه است که به واسطه آن توانستیم سهم ایران در بازار جهانی را پس بگیریم. ما جهش خوبی در تولید گاز داشته‌ایم و توانستیم زنجیره ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی را کامل کنیم.

 امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر ابراز داشت: در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نیز گام‌های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد برداشته شده و با اجرای طرح بیمه همگانی، امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه‌های درمانی، کاهش چشمگیری یافته است.

تحول بسیار بزرگی در زیرساخت‌ها به وجود آمده است

روحانی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول بسیار بزرگی در زیرساخت‌ها به وجود آمده است، عنوان کرد: این پیشرفت‌ها به گونه‌ای بوده است که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات بهنگام از طریق فضای مجازی بیش از ۱۰ برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط نیز ایفا کرده است.

دولت دوازدهم ادامه راه دولت یازدهم را در دستورکار خود قرار دارد

او با بیان اینکه دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی سند حقوق شهروندی تهیه و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور، ابلاغ کرد، یادآور شد: دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستورکار خود قرار دارد. با وجود تمامی دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور، ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا مواجه‌ایم.

برنامه دولت دوازدهم همان شعار انتخابات است 

برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است.

مسیر هشت ساله‌ای برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کرده‌ایم

روحانی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم بیان کرد: انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات است. ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر هشت ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در چهار سال ابتدایی یعنی طی دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم.

دولت دست خود را برای اجرای برنامه‌هایش به سوی همه جریان‌ها دراز می‌کند

او با بیان اینکه دولت دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند، گفت: امروز مردم شریف و صبورمان از ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم علیرغم اختلاف‌نظرها حول تشخیص مسایل کشور و یافتن راه‌حل برای آنها همفکری کنیم و با سازوکارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاست‌گذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسایل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسایل اصلی کشور باز نمی‌دارد.

همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است

در گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری همچون موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

 

وی با بیان اینکه امروز، دومین باری است که مراسم تحلیف با حضور مهمانان خارجی برگزار می‌شود، اظهار داشت: از حضور مهمانان خارجی قدردانی می‌کنم و اعلام می‌کنم همچنان خط مشی این دولت تعامل سازننده و گسترده با جهان است که در مراسم تنفیذ نیز از سوی رهبر انقلاب مورد تصریح قرار گرفت.

روحانی با بیان اینکه تعامل سازنده با جهان، تعمیق پیوند‌ها با کشورهای همسایه و گسترش همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه ضرورتی واجب برای منطقه و جهان امروز ما برای دستیابی به صلح و آرامش است، تصریح کرد: عبور از خطرات کنونی دوران گذار، جز گسترش با رایزنی و مذاکره و نهادینه کردن گفت‌وگو میان دولت‌ها و ملت‌ها ممکن نیست.

او با اشاره به اقدامات دولت در چهار سال گذشته در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در عرصه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است. حل و فصل موضوع هسته‌ای و خروج پرونده هسته‌ای کشورمان از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و لغو تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگرچه گره‌های زیادی در حوزه تحریم‌ها به خاطر توافق برجام گشوده شده است ولی بدعهدی‌های امریکا در پایندی تعهدات خود در برجام به دلیل اعتیاد دولت این کشور به سیاست غیرقانونی و یک‌جانبه تحریم، غیر قابل بودن اعتماد به امریکا به عنوان شریک و حتی مورد مذاکره بودن را برای جهان و شرکای امریکا اثبات کرده است.

روحانی با بیان اینکه به صراحت اعلام می‌کنم ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نخواهیم نشست، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده است، احترام را با احترام و تحریم و تهدید را با اقدام متقابل، ایستادگی و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.

او تاکید کرد: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه‌سواران سیاست اعلام می‌کنیم می‌توان تجربه برجام را به الگویی پایدار در روابط و حقوق بین‌المللی تبدیل کرد و این استثنا را به قاعده‌ای برای حل و فصل مسائل تبدیل کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه آن‌ها که قصد پاره کردن برجام را دارند، با این کار، تومار سیاسی خود را پاره خواهند کرد، عنوان کرد: جهان این بدعهدی آن‌ها را فراموش نخواهند کرد. آن‌ها که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند با اصلاح رفتار خود در سطح بهره‌مندی در این موضع برد برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

روحانی با بیان اینکه امروز، روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها نیست بلکه ایام رونمایی از مادر گفت‌وگو‌ها است، یادآور شد: امروز، روزگار رونمایی از مادر تحریم‌ها نیست بلکه امروز ایام رونمایی کردن از مادر همکاری‌ها است؛ باید مذاکره‌ای بزرگ برای دستیابی به صلح و ثبات انجام شود که در این مذاکره بزرگ، ایران برج بزرگ دموکراسی است که ۱۱۱سال پله دارد.

او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را نه از قدرت‌های بزرگ و ائتلاف‌های بین‌المللی بلکه از مردم خود می‌گیرد، بیان کرد: ایران امروز آماده همکاری براساس احترام و منافع مشترک است.

ویخطاب به هیات کشورهای خارجی گفت: من به هیات‌ها و نمایندگانی که امروز مفتخر به میزبانی آن‌ها در کانون مردمسالاری ایران هستیم، اعلام می‌کنم دولت ایران برای همکاری با هر یک از کشورهای شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است. علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان زمینه‌های مناسب را برای همگرایی منطقه‌ای را فراهم کرده است.

روحانی تاکید کرد: ما دست دوستیمان را به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم جهت توسعه و آرامش منطقه‌ای گام برداریم.

او بااشاره به اینکه قدرتهای بزرگ جهانی در پی جنگ افکنی هستند، گفت: قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای که تنها به فکر اهداف کوته‌بینانه خود و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح در منطقه هستند جز جنگ افروزی کاری نمی‌کنند.

ما به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات، پیشرفته و به هم پیوسته هستیم می‌خواهیم صدای اعتدال و گفت‌و‌گو را به دنیا صادر کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط و نفرت خشونت هرگز به گوش نرسد.

او افزود: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به یک درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریسم این معضل جهانی اعتماد به رای مردم از طریق صندوق‌های رای از یک سو و ائتلاف منطقه و فرا‌منطقه‌ای از سوی دیگر است.

روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در مبارزه با تروریسم عنوان کرد:‌‌ همان گونه که در ۴ سال گذشته حل بحران‌های منطقه‌ای جز با توقف، جنگ و خشونت و کمک‌رسانی انسانی و مبارزه مشترک انسانی، مذاکره سوری _ سوری‌، ‌یمنی- یمنی و پذیرش رای مردم این کشور‌ها امکان پذیر نیست.

او خاطرنشان کرد: دعوت می‌کنیم از همه کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تا این معضلات را حل کنیم. میهمانان گرامی ایران امن و مردم سالار با سرمایه‌های عظیم انسانی و منابع طبیعی آماده کمک و همکاری است. امیدوارم این مراسم و حضور معنا‌دار شما آغازی دوباره برای گشترش روابط هرچه بیشتر باشد. در پایان اقامتی خوش و خاطره انگیز برای همه شما مهمنان آرزو مندم.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …