گزارش بلومبرگ درباره‌ قاچاق نفت ایران؛ پسر شمخانی، مشاور خامنه‌ای، مشهور به «هکتور» شاه‌کلید است

خبرگزاری «بلومبرگ» روز جمعه نهم شهریور در گزارشی اختصاصی به بررسی چگونگی فروش نفت قاچاق ایران و نقش حسین شمخانی، پسر علی شمخانی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی این جریان پرداخته است.

به نوشته این خبرگزاری، شرکت «میلاووس» در دبی، با هدایت تاجری به نام «هکتور» به یکی از مهمترین عوامل توزیع‌کننده نفت قاچاق ایران در بازار انرژی جهان تبدیل شده است. بلومبرگ می‌گوید که هکتور همان حسین شمخانی، پسر علی شمخانی، شاه‌کلید فروش نفت ایران است.

این خبرگزاری به نقل از بیش از ۱۲ منبع آگاه به شرط عدم افشای نام خود به بلومبرگ گفتند که شرکت میلاووس از فروش کالاهایی از مبدا ایران و‌ روسیه میلیاردها دلار درآمد داشته است. به نوشته بلومبرگ، حسین شمخانی از مدیران ارشد شرکت میلاووس است که با نام هکتور شناخته می‌شود.

به گفته منابع آگاه، حسین شمخانی در فروش بخش قابل توجهی از نفت تحریم شده ایران و روسیه به مشتریان در سراسر جهان نقش دارد. او همچنین فروشنده نفت و فرآورده‌های پتروشیمی کشورهای غیرتحریمی نیز هست و در برخی موارد نفت خام کشورهای مختلف را مخلوط می‌کند تا خریداران قادر به شناسایی مبدا اصلی نباشند.

گزارش اختصاصی بلومبرگ براساس اسناد و مدارک، و گفت‌وگو با منابع آگاه داخلی و خارجی تنظیم شده است.

این گزارش در عین‌حال نشان‌دهنده افزایش همکاری تهران و مسکو برای مقابله با تشدید تحریم‌های قدرت‌های جهانی علیه تهران و مسکو است.

به نوشته این خبرگزاری، آمریکا برای محدود کردن این تجارت با چالش‌هایی مواجه است، زیرا خطر افزایش قیمت‌ نفت در سال انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر را به دنبال دارد.

به گزارش بلومبرگ، آمریکا محدودیت‌هایی برای فروش نفت ایران و روسیه ایجاد کرده است، اما بسیاری از کشورها از جمله امارات متحده عربی و چین شامل آن نمی‌شوند. حسین شمخانی تحت تحریم های آمریکا نیست و قانون امارات متحده عربی نیز شرکت‌ها را از تجارت نفت خام از ایران یا روسیه منع نمی‌کند.

در همین حال سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، پنجشنبه ۱۱ مرداد، گزارش خود از وضعیت انتقال نفت ایران توسط نفت‌کش‌ها در ماه ژوئیه را منتشر کرد.

این گزارش می‌گوید نفت ایران که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، توسط نفت‌کش‌هایی با پرچم کشورهای دیگر به نقاط مختلف جهان حمل می‌شود.

اتحاد علیه ایران هسته‌ای با اشاره به کارزار جهانی خود برای مقابله با قاچاق نفت ایران توسط این نفت‌کش‌ها، می‌گوید از ابتدای سال میلادی جاری، پاناما حدود ۱۰۹ کشتی را از فهرست نفت‌کش‌های ثبت شده در این کشور حذف کرده است. این کشتی‌ها با استفاده از پرچم پاناما در انتقال نفت تحریم شده ایران به خریداران مشارکت داشتند.

اما به گفته سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، «جزایر کوک»، کشور کوچک جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی که در ارتباط آزاد با نیوزیلند است و حدود ۱۵ هزار جمعیت دارد، به بازیگر مهمی در این عرصه تبدیل شده است.

جزایر کوک در سال میلادی جاری بیشترین کشتی‌ها را در فهرست خود ثبت کرده و پرچم این کشور را در اختیار آنها قرار داده است.

براساس آمار این سازمان، جزایر کوک حدود ۳۵ نفت‌کش را که در انتقال نفت ایران مشارکت داشتند، ثبت و پرچم خود را در اختیار آنها قرار داده است.

کوموروس، پالائو، باربادوس، و گابون، در رتبه‌های بعدی سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای قرار دارند.

به گفته این سازمان، عرضه راحت پرچم کشورهایی مانند جزایر کوک، بخش ضروری از تجارت غیرقانونی نفت جمهوری اسلامی است و به تهران اجازه می‌دهد که با استفاده از این خدمات، نزدیک به دو میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایران محسوب می‌شود.منبع: بلومبرگ و صدای آمریکا

اینرا هم بخوانید

قیمت شیر خشک در یک سال اخیر، ۶۸ درصد و طی سه سال اخیر نیز ۱۹۱ درصد افزایش یافته است

 قیمت شیر خشک از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد طی این سه سال، قیمت …