گزارش تکمیلی از تجمعات سراسری معلمان در بیش از ۲۰شهر.حملات شیمیایی محکوم باید گردد

۱۹ اردیبهشت :همانطور که گزارش کردیم از ساعت ده صبح امروز  نوزده اردیبهشت معلمان  در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، در اعتراض به سرکوبگریهای حکومت و برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای متعددی تجمعات اعتراضی بر پا کردند. لیست تا کنونی شهرهایی که در آنها تجمع بر پا شده عبارتند از: جلفا، تاکستان، بجنورد، شوش، سنندج، آبدانان، رشت، سقز، اراک، اردبیل، لنگرود، اهواز، هرسین، تاکستان، شیراز، قزوین، همدان، تربت حیدریه، شاباد کرمانشاه، کرمانشاه، اصفهان و اسلام آباد.  

در سقز معلمان شاغل و بازنشسته علیرغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی، بستن درب و خیابان های منتهی به اداره  آموزش و پرورش حضور حداکثری داشتند و خواستهای خود را فریاد زدند.

در کرمانشاه معلمان در  تجمع خود با شعارهای معلم زندانی آزاد بایدگردد، حملات شیمیایی محکوم باید گردد، مهدی پور روحت شاد، روحت شاد، اعتراض خود را به سرکوبگریها و جنایات رژیم اعلام داشتند.

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در این روزعاتکه رجبی که به منظور شرکت در تجمع معلمان در شهر مشهد از خانه خارج شده بود بازداشت شد. عاتکه رجبی در اعتراض به سرکوب دانش آموزان معترض در جریان اعتراضات اخیر اعتصاب غذا کرده بود و پس از آن از آموزش و پرورش اخراج شد. عاتکه رجبی دستگیر شدگان اعتراضات امروز، دستگیر شدگان انقلاب و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط زاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ اردیبهشت  ۱۴۰۲،  ۹ مه  ۲۰۲۳

****************************

۱۹ اردیبهشت : تجمعات سراسری معلمان برگزار شد.معلم زندانی آزاد باید گردد

روز نوزده اردیبهشت و در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، در شهرهای مختلف معلمان در اعتراض به سرکوبگریهای حکومت و برای پیگیری مطالباتشان تجمعات اعتراضی بر پا کردند. گزارشات تا کنونی گویای تجمعات معلمان  در شهرهای شوش، اراک، اهواز، هرسین، قزوین، همدان، تربت حیدریه، شاباد کرمانشاه، کرمانشاه و اسلام آباد است.  

در این تجمعات عکسهایی از معلمان زندانی در دست تجمع کنندگان توجه ها را بخود جلب میکرد و معلمان معترض با در دست داشتن بنرهایی که خواستهایشان بر روی آن ها نوشته شده، صحنه های جالبی از اعتراض را شکل داده اند. بر روی این بنرها از جمله نوشته شد: “به امنیتی کردن مبارزات پایان دهید” ، “آموزش رایگان حق فرزندان ایران”، “مصونیت دانش آموزان دختر باید تامین گردد”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “نه به کالایی شدن آموزش”، “جای معلم زندان نیست”، “آزادی بی قید و شرط معلمان” ، “آموزش با کیفیت”.

در همدان دربنری نوشته شده: “ما امنیت نداریم. نه امنیت شغلی، نه امنیت روحی، نه امنیت برای اعتراض به اختلاس، تورم، گرانی، فساد، بیکاری، تبعیض، معیشت، منزلت، سلامت و…”.  معلمان با چنین بنرهایی جوهر اصلی اعتراض و خواستهایشان را بیان میکنند و این صدای اعتراض همه مردم است.  در تجمعات معلمان همچنین دست نوشته هایی با محوریت خواستهای معلمان قابل توجه بود .

در سنندج معلمان به دلیل وجود صدها نیروی ضد شورش حکومت در خیابان اکباتان نتوانستند در یک جا تجمع کنند. آنها به  چندین گروه تقسیم شده بودند که گروهی از آنان در خیابان طالقانی مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. اما علیرغم همه این سرکوبگری ها معلمان دست به تظاهرات زده و با شعارهای معلم زندانی آزاد باید گردد، زن زندگی آزادی صدای اعتراضشان را بلند کردند. بنا بر خبرها دو نفر از معلمان د راین شهر توسط نیروهای سرکوبگر دستگیر شدند کە تا کنون هویت آنها مشخص نشدە است. در اسلام آبادغرب فریاد معلم زندانی آزاد باید گردد بلند بود.

در شیراز تجمع معلمان مورد حمله نیروهای سرکوب قرار گرفت و معلمان با آنها با فریاد و اعتراض مقابله کردند.

ترور حسین مهدی پور از معلمان معترض در دشتستان سیستان و بلوچستان، اعتراض به ادامه حملات جنایتکارانه شیمیایی به مدارس، دستگیری ها و احضارها و تشدید فضای امنیتی در آموزش و پرورش،  اختلاس ها و دزدی ها و از جمله به فروش گذاشتن برخی مدارس و  اختلاس ها از صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله موضوعات اعتراضی اعلام شده معلمان در این تجمعات و اعتراضات بوده است. معلمان اعلام کرده اند که خط قرمز آنها دانش آموزان هستند و پایان یافتن حملات شیمیایی به مدارس و امنیت دانش آموزان و آموزش رایگان،  با کیفیت و غیر ایدئولوژیک و غیر کالایی از جمله خواستهای معلمان است.

به مناسبت تجمعات امروز، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران قطعنامه ای منتشر کرده که درآن بر عمده ترین رئوس خواستهای معلمان تاکید شده است. از جمله خواستهای اعلام شده در این قطعنامه عبارتند از: اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغل و بازنشسته که بتواند بهبودی در وضع معیشتی آنها ایجاد کند،  آموزش با کیفیت و امنیت مدارس به‌ویژه برای دختران دانش‌آموز، آزادی بی قید و شرط همه فعالین در بند، و رهاسازی مدرسه و نظام آموزشی از سیطره ایدئولوژی تمامیت‌خواه حاکم، که آموزش را از سرشت طبیعی خود تهی نموده است.

 تجمعات اعتراضی امروز معلمان پاسخ محکمی به سرکوبگریهای حکومت و قدمی مهم در جهت پیگیری خواستهایشان است. معلمان صدای اعتراض همه مردم هستند و شایسته بیشترین حمایت ها هستند.

گفتنی است که فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان با حمایت اجتماعی قابل توجهی روبرو شده از جمله تشکلهای و جمع هایی از دانشجویان، تشکلهای کارگری و بازنشستگان نظیر شورای بازنشستگان ایران و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از این فراخوان اعلام پشتیبانی کردند. بعلاوه ما شاهد موجی از همبستگی ها در مدیای اجتماعی از سوی نهادهای مختلف کارگری و بخش های مختلف جامعه از معلمان بودیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ اردیبهشت  ۱۴۰۲،  ۹ مه  ۲۰۲۳

فیلمهایی از این تجمعات از اینجا

https://t.me/wpi_hkki

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک