گزارش جاوید رحمان، سرکوب‌ اعتراضات آبان‌ و اعتراف گیری

گزارش جدید سازمان ملل با تمرکز بر اعتراف‌گیری از معترضان بازداشتی در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، گزارش تازه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد که بخش برجسته‌ای از آن به سرکوب‌ اعتراضات آبان‌ماه در ایران اختصاص دارد.

گزارشگر ویژه در گزارش خود نوشته است که «از تعداد کشته‌ها، جراحات جدی و گزارش‌هایی از بدرفتاری با افراد بازداشت شده در اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ (آبان‌ماه)» شوکه شده است.

او می‌نویسد: «بر اساس گزارش‌ها، بازداشت‌شدگان برای اعتراف اجباری شکنجه می‌شوند یا انواع دیگری از بدرفتاری‌ها را متحمل می‌شوند، همچنین گزارش‌هایی مبنی بر دریغ کردن خدمات پزشکی از آنها وجود دارد، از جمله برای جراحات ناشی از استفاده بیش از حد از زور توسط نیروهای امنیتی.»

جاوید رحمان می‌افزاید: «شماری دیگر از بازداشت‌شدگان نیز بدون ارتباط با خارج از زندان در حبس به‌ سر می‌برند یا ناپدید شده‌اند.»

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که در اعتراضات آبان ۹۸، علاوه‌ بر کشته شدن صدها نفر بر اثر تیراندازی مأموران انتظامی و امنیتی، دست‌کم ۸۶۰۰ نفر نیز در ۲۲ استان ایران بازداشت شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز هیچ آمار رسمی درباره تعداد کشته‌ها، مجروحان و بازداشت‌شدگان ارائه نکرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری با اشاره به این‌ که مقامات جمهوری اسلامی «بسیاری از بازداشت‌شدگان را به عنوان رهبران اعتراضات معرفی کرده‌اند»، از پخش «دست‌کم ۲۲ اعتراف اجباری تلویزیونی در صدا و سیما» از زمان اعتراضات آبان به این سو خبر داده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ادامه گزارش تازه خود می‌نویسد که در جمهوری اسلامی، سیاست ارعاب و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آنها همچنان ادامه دارد.»

او می‌افزاید که حکومت جمهوری اسلامی در واکنش‌های خود به این گزارش‌ها، این اتهامات را رد می‌کند.

گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران به موجب قطعنامه ۷۴/۱۶۷ مجمع عمومی تهیه شده و قرار است در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۰ (۱۹ اسفند) در جلسه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود.

این گزارش در سرفصل‌های دیگر خود به ادامه استفاده از مجازات اعدام در ایران، اعدام کودکان، وضعیت زنان و اقلیت‌ها، محدودیت‌ها علیه آزادی اندیشه و بیان، وضعیت زندانیان،و سرکوب آزادی تجمعات و انجمن‌ها، نیز اشاره دارد.

گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنین تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت مردم ایران را بررسی کرده است.

جاوید رحمان در این گزارش همچنین از ادامه بازداشت وکلای زندانی همچون نسرین ستوده و امیرسالار داوودی و فعالان معترض به حجاب اجباری چون یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، مژگان کشاورز و صبا کردافشاری و همچنین وضعیت سلامتی آرش صادقی، زندانی سیاسی اظهار نگرانی کرده‌ است.

در این گزارش موضوع قتل کولبران و سوخت‌بران در مناطق مرزی ایران و بازداشت شماری از بهاییان و فعالان اقلیت‌های قومی نیز نگران‌کننده توصیف شده است.

ادامه محرومیت زنان از حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی از دیگر موارد در این گزارش است که از آن‌ جمله به موضوع مرگ سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی» بر اثر خودسوزی اشاره شده‌ است.

سحر خدایاری ۱۱ شهریورماه امسال در واکنش به تشکیل پرونده قضایی به خاطر ورود به ورزشگاه آزادی، مقابل یکی از دادسراهای تهران خودسوزی کرد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان درگذشت

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان به نتیجه‌گیری پرداخته و برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران توصیه‌هایی را به مقامات جمهوری اسلامی ارائه کرده است.رادیو فردا


اینرا هم بخوانید

سازمان عفوبین الملل میگوید کامران شیخه درخطراعدام قرار دارد

سازمان عفوبین الملل هشدار داده که کامران شیخه درخطر اعدام قرار دارد و از جهانیان …