گزارش روزنامه هم میهن از”انتقادات” مراجع تقلید قم در دیدار با رئیسی. به مردم فشار نیاورید!

 روزنامه هم میهن تیتر زده:انتقاد مراجع تقلید قم در دیدار با رئیس جمهور.به مردم فشار نیاورید

روز پنجشنبه 20 اردیبهشت بود که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفرهای استانی خود، برای دومین بار وارد قم شد؛ سفری که روز گذشته یعنی جمعه 21 اردیبهشت هم به پایان رسید. در این سفر برخی وزرا و معاونین رئیس‌جمهور از جمله وزیر ارتباطات، راه و شهرسازی، بهداشت، اقتصاد، ورزش، کشاورزی، آموزش و پرورش، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون امور زنان و خانواده به همراه رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز حضور داشتند.

در جریان این سفر، رئیس‌جمهور با تعدادی از علما و مراجع قم از جمله آیت‌الله جوادی‌آملی‌، آیت‌الله شبیری‌زنجانی،‌ آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله جعفر سبحانی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی، دیدار و گفت‌وگو کرد. بخش مهمی از دیدار رئیسی با مراجع تقلید قم با تاکید مراجع بر مسائل فرهنگی و رفتار محترمانه با شهروندان در کنار ضرورت بهبود وضعیت معیشتی مردم به‌عنوان مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور گذشت.

اهتمام برابر نسبت به جمهوریت و اسلامیت

سخنان روز گذشته آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس‌جمهور از جمله همین موارد بود. او در این دیدار تاکید کرد که راهکار حل مسائل و مشکلات فرهنگی کشور تدبیر، تشویق و کارهای فرهنگی است و در این مسائل فشارآوردن فایده‌ای ندارد. او به گرانی اقلام خوراکی و کوچک شدن سفره‌های مردم هم اشاره و این پرسش را مطرح کرد که چه دلیلی دارد بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد:«دولت باید راهکاری برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد».

مکارم‌شیرازی این را هم گفت که اجاره مسکن فشار بسیار سنگینی بر مردم وارد می‌کند و دولت باید این مسئله را کنترل کرده و راهکاری برای آن بیابد چراکه مسکن نقش مهمی در رضایت مردم دارد.

این مرجع تقلید، نظام سیاسی کشور را متشکل از جمهوریت و اسلامیت دانست و تاکید کرد که به جمهوریت و اسلامیت باید به یک میزان اهتمام داشت. مکارم شیرازی، حضور مردم در صحنه‌های نظام با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی را سبب بطلان توطئه‌های دشمنان در ایجاد یأس و ناامیدی دانست.

فقر را ریشه‌کن کنید

آیت‌الله جوادی‌آملی یکی دیگر از مراجع تقلید ساکن قم بود که روز گذشته رئیس‌دولت سیزدهم با او دیدار کرد. تاکید جوادی‌آملی بر حفظ کرامت مردم یکی از مهم‌ترین محورهای این دیدار بود.

او گفت:«خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ما انسان را کریم خلق کردیم؛ ﴿وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ﴾ یعنی ساختار خلقت بشر کریمانه است، لذا مسئولین باید تمام همت‌شان این باشد که با مردم کریمانه رفتار شود. ما ملتی بزرگ و بزرگ‌زاده‌ایم و دانشمندان بزرگی همچون ابن‌سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و براساس کرامت با مردم برخورد شود.»

این مرجع تقلید بر مدیریت منابع کشور و اهتمام مسئولین بر تولید و اشتغال در کشور هم تاکید کرد و گفت:«کشور ما دارای سرمایه‌های عظیم خدادادی است و باید از این سرمایه‌ها استفاده کرد اینکه امیرالمومنین می‌فرماید «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» یعنی کشوری که آب دارد، خاک دارد و نتواند خود را اداره کند، نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! مسئولین باید این کلمات را مدنظر قرار دهند و بر تولید و اشتغال همت گمارند تا فقر را از کشور ریشه‌کن کنند.» این سخنان در حالی ازسوی جوادی‌آملی بیان شد که در ابتدای این دیدار رئیسی عنوان کرد که دولت سیزدهم تمام همت خود را بر توانمندسازی اقشار کمتربرخوردار و رفع فقر و مبارزه با فساد در تمامی لایه‌ها و حفظ کرامت مردم مصروف داشته است.

مردم،‌ ستون دین هستند

رئیسی همچنین صبح روز گذشته با آیت‌الله نوری‌همدانی یکی دیگر از مراجع تقلید ساکن قم دیدار کرد. نوری‌همدانی نیز بر شرایط سخت معیشتی مردم تاکید کرد و گفت:«امروز اقتصاد و معیشت مردم در سختی بسیار است و هر کجا قدم می‌گذارید مردم‌ از گرانی و سختی زندگی می‌گویند. بر این اساس باید توجه کرد که همه فعالیت‌ها برای رفاه مردم‌ باشد، خصوصاً فرهنگ و اقتصاد؛ باور داشته باشیم ستون دین همین مردم هستند.»

در این دیدار رئیسی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دولت اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله مشکلات باقی‌مانده حل خواهد شد.

رئیسی مدعی کاهش تورم و بیکاری شد

آیت‌الله سبحانی به‌عنوان یکی دیگر از مراجع تقلید در دیدار با رئیس‌جمهور خواستار توجه بیشتر به مسائلی از جمله بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد، مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور، تلاش برای کاهش تصادفات جاده‌ای و توجه به ملاحظات دینی در ساخت مسکن شد.

رئیسی هم در این دیدار عنوان کرد که آمارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد دولت در مسیر صحیح برای حل مشکلات گام برمی‌دارد و کاهش مشکلاتی نظیر بیکاری، احیای واحدهای تولیدی راکد، کاهشی شدن نرخ تورم و رشد نقدینگی و بهبود وضعیت ناهنجاری‌های اجتماعی در راستای پیگیری دغدغه عموم مردم کشور گواه این مدعاست.

آیت‌الله شبیری‌زنجانی هم از مراجع تقلیدی بود که با رئیس‌ دولت سیزدهم دیدار کرد. او در این دیدار خواستار استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و همچنین ارائه گزارش از اوضاع کشور به آنها را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست.»

تندروها علیه اداره اطلاعات قم

حضور رئیسی در قم اما با حواشی زیادی هم همراه بود. یکی از این حواشی کانال موسوم به «حوزه انقلابی» در ایتا بود که مدعی شد استقبال مردم قم از رئیس‌جمهور باشکوه نبوده است:«فاصله ۴۰۰ متری میدان روح‌الله تا چهارراه شهدای قم از جمعیت مردم قم در استقبال از رئیس‌جمهور پر نشده بود و فقط در یک بخشی کوچک جمعیت متراکم مشاهده شد. این وضعیت پیام اعتراض به سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی و صدها کنسرت موسیقی کشف حجاب و رقص در این دولت بود.»

این کانال همچنین روز گذشته انتقاداتی را علیه اداره اطلاعات قم مطرح کرد و نوشت:«درحالی‌که رئیس‌جمهور محترم فرمودند «ما به‌هیچ‌عنوان کسی که نقد می‌کند را بی‌‌شناسنامه و بی‌هویت نمی‌دانیم بلکه معتقدیم باید حرف منتقد را شنید، اما روز پنجشنبه طی یک برخورد زشت و زننده از سوی اداره اطلاعات قم جمعی از مردم و طلبه‌های دغدغه‌مند برای ابراز گلایه و نقد خود به دولت از دیدار با رئیس‌جمهور منع شدند.»

این کانال همچنین خطاب به رئیس اداره اطلاعات استان قم نوشت:«برخوردهای ناگوار و زشت امروز اداره شما با مردم و طلبه‌های دغدغه‌مند انقلابی که پیگیر مطالبات بحق امامین انقلاب اسلامی از رئیس‌جمهور بودند، بی‌پاسخ نمی‌ماند و این اقدام ضدانقلابی دستگاه شما باید هر چه سریع جبران شود و الا جنابعالی لیاقت بر ماندن این جایگاه را در شهر قم، مادر انقلاب اسلامی نخواهید داشت، به‌زودی گزارش این اتفاقات زننده خدمت رئیس‌جمهور تقدیم خواهد شد.»

دقایقی بعد از ارسال این پیام در کانال مذکور پیام دیگری هم با این مضمون منتشر شد:«پیگیری‌ها برای عزل رئیس اداره اطلاعات قم در حال انجام است. امروز اگر حرمت منتقدان انقلابی در قمِ انقلابی حفظ نشود، این موضوع به جاهای دیگر کشور تسری پیدا می‌کند.»

علیه حضور زنان در ورزشگاه

اعلام مخالفت با حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی نیز یکی دیگر از دغدغه‌های افراد تندرو در جریان سفر رئیسی به قم بود. درحالی‌که کانال حوزه انقلابی در ایتا مدعی شد که ورود پلاکاردهای دست‌نوشته در محل سخنرانی رئیس‌جمهور در صحن امام‌رضا علیه‌السلامِ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه ممنوع اعلام شده اما تصاویری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد حداقل در مسیر حرکت رئیسی در قم بنرهایی تحت عنوان لغو مجوز حضور زنان در استادیوم‌ها نصب شده است.

همچنین براساس تصاویر منتشرشده گروه کوچکی از این افراد تندرو با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاه، در مسیر استقبال از رئیس‌جمهور تجمع کردند.

علیه ادعا

یکی از این حواشی، مربوط به ادعای رئیسی در این سفر درباره لغو سند 2030 در ابتدای دولتش بود. نکته‌ای که در جمع طلاب و استادان حوزوی در مدرسه فیضیه مطرح شد. با انتشار این خبر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در دولت روحانی در واکنش به این اظهارنظر،‌ در صفحه توئیتر خود مصوبه هیئت دولت روحانی را در سال ۹۶ منتشر کرد که طبق آن اجرای سند ۲۰۳۰ مصوب دولت در سال ۱۳۹۵ (بعد از مخالفت صریح رهبری در بهار همان سال) لغو شده است.

شفاف‌سازی نسبت به اظهارات رئیسی اما به همین نقطه ختم نشد. درحالی‌که رئیسی و زارع‌پور وزیر ارتباطات رئیسی، مدعی شدند که با توجه به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، به زودی شهروندان سرعت صد برابری اینترنت را نسبت به شرایط فعلی تجربه می‌کنند، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی در شبکه ایکس نوشت:«رئیس‌جمهور محترم در قم گفته‌اند، توسعه فیبر نوری یک زیرساخت فرهنگی ‌محسوب می‌شود و اکنون هفت‌ونیم میلیون ایرانی ‌از فیبر نوری در حال استفاده هستند و در تلاشیم تا فیبر نوری در تمام کشور توسعه یابد.

این در حالی است که سایت iranfttx وزارت ارتباطات که میزان پیشرفت پروژه فیبر نوری را به نمایش می‌گذارد، این آمار را ۳۵۶هزار کاربر نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ هزارتای آن هم از سال ۱۴۰۰ دائر بوده است… ضمناً آنچه که افزایش یافته است سرعت اتصال به شبکه است نه اینترنت!»

وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم قم

رئیسی در جریان این سفر بر پیگیری مطالبات مردم این استان از جمله آغاز عملیات مونوریل و فرودگاه در دولت تاکید و وعده داد که ۷۱ هزار مسکن در این استان در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد. او همچنین در گزارش عملکرد خود از توجه بیشتر به اقشار کم‌درآمد و مستمری‌بگیران، اجرای طرح کالابرگ، مبارزه با فساد، افزایش تولید برق، شناسایی عوامل ایجاد تورم و حل تنش آبی ۵ هزار روستا سخن گفت.

دومین سفر رئیسی به استان قم در حالی انجام شد که پیش‌تر و در سال 1401 «هم‌میهن» در گزارشی با عنوان «هزینه هر سفر استانی 17/5 میلیارد تومان»، عنوان کرد که رئیس‌ دولت سیزدهم در آن زمان در هر سفر استانی سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان حقوق و دستمزد داده است.حالا باید بررسی کرد که دستاورد رئیس‌جمهور از این سفر و سایر سفرهای استانی انجام‌شده چه بوده و چه خواهد شد؟

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …