گزارش یازدهمین جلسه دادگاه محاکمه حمید نوری

رادیو فردا:دادگاه حمید نوری درباره اعدام‌های ۶۷؛ یک زندانی سابق: هیات عفو وجود نداشت

در یازدهمین جلسه دادگاه حمید نوری که روز جمعه، ۱۲ شهریور در استکهلم سوئد برگزار شد، مهدی برجسته گرمرودی، زندانی سیاسی سابق، شواهد خود درباره اعدام‌های سال ۶۷ را به دادگاه ارائه داد و با اشاره به اینکه پس از شروع اعدام‌های گسترده، در یک بند از زندانیان از ۱۸۰ زندانی فقط ۴۰ نفر باقی مانده بود، گفت «هیات عفو وجود» نداشت و «برای ما صد در صد معلوم شد که اعدام در کار بوده و هر کسی را از اینجا بردند، دیگر او را نمی‌بینیم».

او که در دوران زندان دو بار اعضای هیات مرگ که احکام اعدام زندانیان را صادر می‌کردند، دیدار کرده بود، گفت حمید نوری «کمک حال» رئیس زندان بود و مسئولان زندان علاوه بر فشار بر زندانیان برای نوشتن توبه نامه، تلاش می‌کردند آنها را به اعتراف اجباری در تلویزیون وادار کنند.

حمید نوری متهم است که در مقام دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ مشارکت داشته است؛ اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم و بلافاصله دستگیر شد. این اولین بار است که یک نفر از متهمان کشتارهای زندانیان تابستان ۶۷ در یک دادگاه محاکمه می‌شود.

مهدی برجسته گرمرودی، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق، که ۱۰ سال در ایران زندانی بوده است، از جمله کسانی است که از اعدام‌های سال ۶۷ جان سالم به در برده است و اکنون در سوئیس زندگی می‌کند.

او در این دادگاه شواهدی از شروع اعدام‌ها در زندان داد و گفت زمانی که این موضوع شروع شد، چیزی که «برای ما عجیب بود، این بود آنها که حکم زندان دارند چرا اعدام می‌شوند؟».

آقای برجسته گرمرودی درباره حضورش در جلسه هیات مرگ اعدام‌های سال ۶۷ نیز گفت که اعضای هیات مرگ در یک جلسه پنج دقیقه‌ای به او گفته بودند که باید سازمان مجاهدین را محکوم کنی و «توبه نامه بنویسی» و او نیز گفته بود که «سازمان مجاهدین را محکوم می‌کنم، توبه می‌کنم و می‌خواهم دنبال زندگی‌ام بروم»

این زندانی سابق در بخش دیگری از شهادت خود توضیح داد که در جلسه‌ای که اعضای هیات مرگ در آن حضور داشتند، ابراهیم رئيسی را نیز دیده است.

در دهمین جلسه دادگاه حمید نوری، نصرالله مردانی، یک شاهد عینی که در سال ۶۷ در زندان حضور داشته است، نیز شهادت داد که ابراهیم رئیسی را در اتاق هیات مرگ دیده است.

ابراهیم رئیسی، رئيس جمهور ایران، در پرونده‌ اعدام هزاران زندانی در تابستان سال ۶۷ یکی از اعضای هیئت مرگ بود که احکام اعدام را صادر می‌کردند. آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام وقت آیت‌الله خمینی که به این اعدام‌ها معترض بود، در جریان دیدار با اعضای هیات مرگ، به آنها گفت که به‌خاطر این اعدام‌ها «نام‌شان را در میان جنایتکاران تاریخ می‌نویسند».

رئيسی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، در یک کنفرانس خبری گفت که در مورد اعدام‌های ۶۷ باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد.برگزاری دادگاه حمید نوری که در دادگاه استکهلم سوئد تا آوریل سال آیندهٔ میلادی ادامه خواهد داشت. واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …