گسترش سه‌شنبه‌های نه به اعدام به ۱۶ زندان – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۷۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” گزارش داد که در این هفته شماری از زندانیان در ارومیه، مریوان، کامیاران، بانه، و سلماس نیز به اعتصاب جمعی زندانیان پیوستند.

اعتصاب‌غذای گروهی زندانیان هر هفته سه‌شنبه برگزار می‌شود و با نام کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” شناخته می‌شود. با پیوستن این زندان‌ها به کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام، اکنون در ۱۶ زندان زندانیان به کارزار علیه اعدام پیوسته‌اند که هزاران زندانی را در بر می‌گیرد.

کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام، از زندان قزل‌حصار شروع شد؛ اما در اساس بخشی از جنبش باسابقه و انسانی است که سال‌هاست در ایران جریان دارد و حزب کمونیست کارگری و کمیته بین‌المللی علیه اعدام و چهره‌هایی چون مینا احدی و همچنین حسن صالحی و هرمز رها و سارا نخعی یک پای تعیین‌کننده و مهم این جنبش انسانی و پیشرو هستند و آن را در ایران و در سطح جهان هدایت می‌کنند و به‌پیش می‌برند. جنبشی که هم اکنون با “کارزار جهانی نه به اعدام” گسترده‌تر هم شده است. زنده‌یاد منصور حکمت رهبر وقت حزب کمونیست کارگری حدود ۳۰ سال پیش جمله‌ای عمیق را بیان کرد و گفت اعدام قتل عمد دولتی است. این جمله و کل آموزه‌های او در نشان‌دادن جنبه‌های شنیع مجازات اعدام، به شاخص و پرچم جنبش علیه اعدام تبدیل شد و خوشبختانه امروز ابعاد این جنبش انسانی از حزب کمونیست کارگری بسیار فراتر می‌رود و از همه سو نیروها و جریانات مختلف به آن می‌پیوندند.

زیبایی و عمق این جنبش که در دنیا بی‌سابقه است از کمونیسم کارگری نشئت می‌گیرد که دفاع از انسانیت و آزادی و زندگی انسانی سرلوحه آن است. مخالفت با اعدام، همچون دفاع از آزادی بی‌قیدوشرط تشکل و تحزب و آزادی‌های بدون قیدوشرط سیاسی، و دفاع از زندگی انسانی در برابر جانیان حاکم اسلامی، پایه‌های حرکتی وسیع برای دستیابی به یک جامعه انسانی در ایران را شکل داده که نه فقط می‌خواهد از شر حکومت اسلامی خلاص شود؛ بلکه کل سنت‌های جنبش کثیف اسلامی را می‌خواهد ریشه‌کن کند و جامعه‌ای آزاد و شاد و انسانی را پی ریزد.

این جنبش ضامن برپایی جامعه‌ای امن و شاد و انسانی بر ویرانه‌های حکومت آدمکش اسلامی است. زنده‌باد جنبش علیه اعدام! زنده‌باد زندانیان سیاسی و سه‌شنبه‌های علیه اعدام!

اینرا هم بخوانید

در دو سالگی انقلاب زن زندگی آزادی- کاظم نیکخواه

دو سال از شروع انقلاب زن زندگی آزادی گذشت. ما مردم، ما زنان و دختران …