گفتگوی روسای ارتش اسرائيل و قطر برای مقابله با پهپادهای ایران

ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در سفر اخیر به بحرین، ضمن دیدار با مقامات ارشد نظامی این امیرنشین، با سالم بن‌حمد بن‌عقیل، رئيس ستاد ارتش قطر، نیز دیدار کرده است

به گزارش رسانه‌های اسرائيل و وب‌سایت سعودی ایلاف، یکی از محورهای گفت‌وگوی روسای ستاد ارتش اسرائیل و قطر، نصب رادار در خاک قطر برای شناسایی زودهنگام «تهدیدات ناشی از عملکرد ایران» و رویارویی با حملات پهپادی احتمالی از حریم ایران یا دیگر سرزمین‌های منطقه علیه اسرائیل، بحرین، امارات و عربستان بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این دیدار که در مقر ناوگان پنجم نظامی آمریکا در بحرین انجام شده است، بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای برپایی اتحادی با عنوان «ناتوی خلیج فارس»، شامل ائتلاف امیرنشین‌های خلیج فارس، اسرائیل و کشورهای متحد دیگر، در ارتباط با عملکرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

ژنرال کوخاوی روز جمعه از نخستین سفر رسمی خود به بحرین، که سه روز به طول انجامید، به تل‌آویو بازگشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، از مدت‌ها پیش ائتلاف مورد نظر را شبیه «ناتوی خلیج فارس» عنوان کرده و دولت نفتالی بنت نیز با تقویت مناسبات کشورش با امیرنشین‌های خلیج فارس این هدف را دنبال کرده است.

علاوه بر بحث ائتلاف، اسرائيل در ماه‌های اخیر تمرکز بیشتری برای مقابله با نیروهای پهپادی ایران داشته است.بیشتر در این باره:اسرائیل می‌گوید پیش از این علیه پهپادهای ایرانی از جنگنده‌های اف۳۵ استفاده کرده است

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، اوایل آذرماه امسال، با اشاره به افزایش تهدیدهای پهپادی ایران در سال‌های اخیر،‌ گفت حکومت ایران جزیره‌ قشم و چابهار را به انبار پهپادهای نظامی تبدیل کرده است و از پایگاه‌های واقع در این محل حمله‌های پهپادی انجام می‌دهد.

او از برنامه‌ریزی ایران برای انتقال مواد منفجره از سوریه برای «گروه‌های تروریستی» فعال در کرانه باختری از طریق پهپاد خبر داد و گفت برنامه پهپادی ایران «کشورهای سنی» و حتی اروپا را با تهدید مواجه کرده است.

ارتش اسرائیل نیز هفته گذشته اعلام کرد که دو پهپاد ایرانی حامل مهمات را در «جایی دور» منهدم کرده است. رسانه‌های اسرائیل گفتند که برای ساقط کردن دو پهپاد یادشده جنگنده‌های اف‌۳۵ اسرائیلی به پرواز درآمدند.

ارتش اسرائیل به کارگیری بمب‌افکن اف‌۳۵ را در آن عملیات تایید کرد و گفت این رویداد بهار امسال بوده اما از ذکر نقطه‌ای که پهپادها ساقط شده‌اند، خودداری کرد.

با این حال، ارتش اسرائیل تصریح کرد که این امر با «همکاری کشورهای منطقه» انجام شد.قطر با اسرائیل در رابطه با کنترل جنبش حماس در نوار غزه همکاری دارد، اگرچه روابط رسمی بین دو کشور برقرار نیست.جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز روز جمعه قطر را مهم‌ترین متحد غیرعضو ناتو معرفی کرد.

در حالی‌که عربستان، امارات و بحرین در یک دهه اخیر درگیر بحران روابط با تهران بودند و دولت‌های ابوظبی و منامه در چارچوب «پیمان‌های صلح ابراهیم» به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام کردند، قطر مناسبات نزدیک با ایران را حفظ کرده است.

قطر سه هفته پیش میزبان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در جریان برگزاری کنفرانس سران کشورهای برخوردار از گاز بود.

دیدار ژنرال کوخاوی از بحرین، نخستین سفر آشکار یک ستاد ارتش اسرائیل به منامه، در حدود دو سال روابط رسمی دو کشور بود. ژنرال تال کالمن، فرمانده نیروی ویژه مقابله با ایران، نیز از همراهان او در این سفر بود.

اسرائیل ماه گذشته با بحرین پیمان آشکار همکاری امنیتی امضا کرد. بر اساس این پیمان، از جمله نماینده نیروی دریایی اسرائیل برای استقرار دایمی به منامه اعزام شده است. وزیر دفاع اسرائیل گفت این همکاری برای مقابله با «تهدیدات مشترک» است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

‏سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه.

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ‏سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه. “تجمع در مقابل …