گفتگوی نسان نودینیان با مینا احدی در مورد مراسم گرامیدشت صدیق کمانگر و غلام کشاورز

انترناسیونال ٨٣١

به منظور معرفی مراسم  گرامیداشت صدیق کمانگر و غلام کشاورز در سی امین سالگرد ترور این دو چهره سرشناس و محبوب بدست تروریستهای حکومت اسلامی ایران،نسان نودینیان با مینا احدی گفتگوی کوتاهی در ارتباط با اهمیت این مراسم، اهداف و فراخوان مینا احدی علیه تروریسم و اعدام در جمهوری اسلامی داشته است. در این گفتگو  به سابقه تاریخی «سنگهای سکندری»پرداخته نمیشود. در  اطلاعیه گرامیداشت مراسم به سابقه تاریخی «سنگهای سکندری» اشاره کافی شده است. از مینا احدی در باره اهداف برگزاری مراسم گرامیداشت صدیق کمانگر و غلام کشاورز پرسیده میشود.

ابتدا معرفی کوتاهی در مورد صدیق کمانگر و غلام کشاورز.

صدیق کمانگر

در تیرماه سال ١٣٥٧ در حمایت و پشتیبانی از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان شهر سنندج اولین تحصن در ساختمان دادگستری این شهر را سازمان داد.

او در سال ١٣٥٧ به عضویت هیات مرکزی کانون وکلا و جمعیت حقوق دانان ایران در آمد و در تشکیل کانون معلمان شهر سنندج نیز نقش فعالی بر عهده گرفت. صدیق یکی از موسسین اصلی جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در شهر سنندج و سخنگو و مسئول آن بشمار می آمد.

در ٢٨  بهمن ماه  به ابتکار مبارزین انقلابی و مردم شهر سنندج، شورای موقت  شهر سنندج تشکیل شد و صدیق کمانگر وظیفه سخنگو و مسئول این شورا را بر عهده گرفت.

صدیق کمانگر چهره درخشان و مبارز با سابقه ای جنبش کمونیستی، یکی از سرشناس ترین و محبوب ترین رهبران توده های مردم در کردستان،  آژیتاتور و سخنگوی برجسته توده ای و از کادرهای بنیانگذار حزب کمونیست ایران بود. صدیق کمانگر در کنگره موسس حزب کمونیست ایران شرکت داشت و از بنیانگذاران این حزب بود.

رفیق صدیق کمانگر ساعت ٢ نصف شب ١٣ شهریورماه سال ١٣٦٨ خورشیدی و دو روز بعد از سخنرانی تاریخیش در سالگرد تاسیس حزب کمونیست ایران کە کارگران را فراخواند که “این حزب ، حزب شما است آنرا به دست بگیرید”، در محل کارش در یکی از مقرات نظامی کومه له در نزدیکی شهر رانیه در کردستان ، توسط مزدوری که در صفوف پیشمرگان کومه له از جانب رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی سازماندهی شده بود، ترور و یک ساعت بعد جان باخت.

بهمن جوادی( غلام کشاورز)

سال ١٣٥٨، به سازمان اتحاد مبارزان کمونیست پیوست. در شهریورماه سال ١٣٦١ در کنگره اتحاد مبارزان کمونیست شرکت کرد و پس از آن به عضویت در کمیته اصفهان این تشکیلات برگزیده شد. غلام  کشاورز در زمستان سال ١٣٦١ به مناطق آزاد کردستان رفت. در کنگره موسس حزب کمونیست ایران شرکت کرد و از بنیان‌گذاران این حزب بود.

غلام کشاورز از بنیانگذاران “فدراسیون سراسری پناهندهگان” در اروپا، بود.

در روز ٤ شهریور ١٣٦٩ در حالیکه پس از ٨ سال قصد دیدار مادر و برادرش راداشت توسط تروریستهای رژیم اسلامیدر قبرسبا سه گلوله در برابرچشمان مادر، برادر، همسرش مورد اصابت قرار گرفت. رفیق غلام کشاورز ساعتی بعد در بیمارستان مرکزی لاناکای قبرس بر اثر خونریزیِ زیادو گلولهای که به مغزش اصابت کرده بود جان باخت.

٣٠ سال از ترور صدیق کمانگر و غلام کشاورز که بدست جنایتکاران جمهوری اسلامی ترور شدند، گذشته است.

کمپین سنگهای سکندری در دومین برنامه این کمپین، یاد غلام کشاورز و صدیق کمانگر دو تن از درخشان ترین چهرههای جنبش کمونیستی و آزادیخواهانه مردم ایران و کردستان را گرامی میدارد.

***

نسان نودینیان: برگزاری گرامیداشت صدیق کمانگر و غلام کشاورز  اقدامی اجتماعی و سیاسی است. تروریسم و اعدام رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی جان عزیز ده ها هزار  نفر را گرفته. هزاران نفر در ٤ دهه گذشته ترور و یا اعدام و یا در جبهه های نبرد علیه جمهوری اسلامی جانباخته اند. توقع شما از مخالفین جمهوری اسلامی برای هر چه با شکوهتر برگزاری و شرکت در  مراسم گرامیداشت چیست؟

مینا احدی:ما در دومین برنامه گرامیداشت یاد جانباختگانی که بدست حکومت اسلامی ایران کشته شده اند، یاد دو چهره برجسته در جنبش مبارزات مردم ایران و کردستان را گرامی میداریم، که از همان روز اول در مقابل این حکومت ایستاده و نام و یادشان و تاثیرات آنها در مبارزه مردم ماندگار و جاودانه است.  کمپین سنگهای سکندری اساسا با هدف ثبت و حک کردن نام همه عزیزانی است که در دوره سیاه چهل ساله حکومت اسلامی یا در زندانها در دهه شصت و بعد از آن اعدام و کشته شده اند و یا در ایران و خارج کشور قربانی ترورهای جمهوری اسلامی شده اند. ما میخواهیم با این کمپین بعد از سرنگونی حکومت اسلامی در مقابل درب منازل این عزیزان سنگی نصب کنیم با اسم و مشخصات آنها و تاریخ ترور بدست جلادان جمهوری اسلامی. سنگهای سکندری برای جاودان کردن نام این عزیزان است و ما این بار نام دو قهرمان مبارزات مردم را گرامی میداریم. دو کمونیست که از آزادی و رفاه و خوشبختی برای همه مردم دفاع کرده و تمام زندگی خود را وقف مبارزه در راه این آرمان مهم و صرف تغییر در زندگی مردم کردند. صدیق کمانگر چهره شناخته شده در بین مردم کردستان ایران است اما بنظر من هنوز باید در مورد نحوه فعالیت او، تاثیرات او در مبارزه مردم کردستان در دهه پنجاه و شصت و و در مورد شیوه و سبک کار او و نحوه سازماندهی مردم و … بسیار بیش از اینها صحبت کرد. بنظر من با بررسی زندگی و نوع فعالیتهای غلام کشاورز نسل جوان امروز ایران میتواند با چهر ه های شاخص جنبش کمونیستی ایران آشنا شده و از آنها بسیار بیاموزند. یک هدف این برنامه معرفی دقیق تر  این دو چهره شاخص و محبوب به نسل جوان و مردم ایران است.

نسان نودینیان:قطعا برگزاری گرامیداشت صدیق کمانگر و غلام کشاورز در سی امین سالگرد ترور آنها در شرایط سیاسی کنونی و اهدافی که شما برشمردید تاثیرات معینی دارد و تاکیدی است بر محکومیت تروریسم جمهوری اسلامی. این دومین اقدام کمپین سنگهای سکندری است. در صورتیکه همچنانکه اشاره شد هزاران  نفر توسط رژیم قاتل و هار جمهوری اسلامی اعدام و ترور شده اند. فراخوان شما برای توده ای کردن   «کمپین سنگهای سکندری» را بگویید!

مینا احدی:بنظر من برگزاری با شکوه این برنامه ها و حضور تعداد هر چه بیشتری از عزیزان در این برنامه ها بسیار مهم است. ما باید نشان دهیم که با رشد مبارزات مردم در ایران، چهر ه ها و شخصیت های محبوب خودمان را روی دست بلند کرده و یاد آنها را گرامی میداریم و به مبارزات و فعالیتها و فداکاریهای آنها ارج می نهیم و نه فقط این بلکه از آنها یاد میگیریم و راهشان را ادامه میدهیم. ما باید به جمهوری اسلامی ایران نشان دهیم که در شرایطی که مورد نفرت عظیم مردم ایران هست و روز مرگش نزدیکتر میشود، مردم ایران نه می بخشند و نه فراموش میکنند، بلکه با برپایی دادگاههای مردمی و عادلانه، به بررسی این روند دردناک در زندگی خود خواهند پرداخت و همه این ترورها و جنایات را بررسی کرده و عاملین و آمرین را محاکمه و مجازات خواهند کرد و با بررسی دقیق جزییات این ترورها و معرفی کردن آن به افکار عمومی بین المللی خواهند کوشید جلوی تکرار این فجایع در همه جا گرفته شود. 

نسان نودینیان: این است این دومین اقدام کمپین سنگهای سکندری است. در صورتیکه همچنانکه اشاره شد هزاران  نفر توسط رژیم قاتل و هار جمهوری اسلامی اعدام و ترور شده اند. فراخوان شما برای توده ای کردن  «کمپین سنگهای سکندری» چیست؟

مینا احدی:فراخوان من به مردم ایران اینست که بتدریج باید این برنامه ها را در ایران برپا کرد. من قبلا از جوانان خواستم که در مقابل درب منازل اعدام شدگان و جان باختگان فیلم تهیه کنند و برای ما بفرستند و بگویند در اینجا یک نفر زندگی میکرد، یک نفر که آمال و آرزوهایی داشت، یک نفر که عشق میورزید و در راه بهبود زندگی همگان تلاش میکرد، او را در زندان و یا در زیر شکنجه کشتند، نامش گرامی است. با جمع شدن این ویدئو کلیپها ما میتوانیم یک بانک اطلاعاتی داشته باشیم از اسامی و محل قتل این عزیزان و بنظر من با بهم ریختن اوضاع در ایران و رشد مبارزات مردم میتوان در مقابل درب این منازل تجمع کرد ، ترور و اعدام را محکوم کرد و خواهان محاکمه سران رژیم اسلامی شد. این واقعه بزودی اتفاق خواهد افتاد و من از هم اکنون از همگان دعوت میکنم که با پیوستن به این کمپین کاری کنند که ما در سراسر ایران با حک کردن نام عزیزان خودمان ابتدا از طریق دوربین و فیلم و سپس با نصب سنگ سکندری یادشان را در تاریخ و در قلبها حک کنیم.

نسان نودینیان: تشکر صمیمانه!

اینرا هم بخوانید

کودکان مقدمند: آموزش پرورش باید، شاد، خلاق، علمی و انسانی باشد!