گفتگو با میثم آل مهدی از نمایندگان کارگران فولاد اهواز و از چهره های جنبش کارگری درباره تاثیر و نقش اعتصابات سراسری و اعتراضات جاری در هفته تپه و جامعه

در هفته های گذشته و مخصوصا این روزها شاهد عروج قدرتمندانه اعتصاب و اعتراضات در بخشهای مختلف هستیم و کارگران یکی از قدرتمندترین دوره های اعتراضی را به جلو میبرند. اعتراضات کارگران فولاد اهواز و هفت تپه که در حال حاضر در جریان هستند نمونه های درخشان این مسئله است. این اعتراضات در ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و معلمان و اعتراض دانشجویان و زنان و بخشهای دیگر جامعه بوده است. جامعه به سمت یک اعتصاب سراسری و عمومی و اعتراضات فراگیر و سراسری پیش میرود. در این شرایط دانشجویان و مشخصا فعالین دانشجویی چپ نقش تعیین کننده ای در این اوضاع دارند و بهمراه کارگران و سایر جنبشهای مبارزاتی جاری در جامعه این روند را برای تغییر وضعیت موجود پیش میبرند. ما دانشجویان در دانشگاه سنگر آزادی و برابری در همین راستا با “میثم آل مهدی” یکی از نمایندگان و چهره های شناخته شده جنبش کارگری در فولاد اهواز مصاحبه ای را ترتیب داده ایم و سئوالاتی را دررابطه با فضای اعتراضی کشور با ایشان مطرح کرده ایم که نظر شما را به آن جلب میکنیم.

1. تاثیر و نقش اعتصابات سراسری و اعتراضات که در مراحل مختلف در بخشهای مختلف جامعه مثل کارگران، معلمان، رانندگان کامیون و…. در هفته و ماه های گذشته در جریان بوده و در حال حاضر هم جریان میباشد را در فضای اعتراضی کل جامعه برعلیه وضعیت ضدانسانی موجود چه میدانید؟

میثم آل مهدی: اولا این مسئله‌ی دخالتگری و حمایت و پیوستن بخشهای مختلف کارگری و جامعه و همینطور دانشجویان کنار همدیگر بسیار مسئله مهمی است، و من اینرا واقعا در چند روز گذشته از جان و دل احساس کردم. خیلی موثر بود وقتی که کارگران، معلمان و دانشجویان از تمام مناطق بلند میشوند و حمایت میکنند و همچنین ما از آنها حمایت میکنیم. و اینجاست که مبارزه طبقاتی و درد طبقاتی را تک تک ما احساس میکنیم. اینجاست که درد یک دانشجو بخاطر تبعیض و یک معلم در وضعیت حقوقی فعلی و وضعیت دستمزدهایشان و کلا تمام کارگران یکی احساس میشود، اینجاست که ما درکمان از همدیگر زیاد میشود و درد همدیگر را میفهمیم و این احساس درد مشترک و هم سرنوشتی برای همه مان پررنگ میشود. و اینجاست که سرمایه دارها مجبورند عقب نشینی کنند، چون ما را کنار همدیگر میبینند. کنار هم قوی و سربلند هستیم ولی وقتی متفرق و منفرد باشیم میتوانند شکستمان دهند.

2. پیوستن و حمایت فعالانه دیگر بخشهای جامعه مثل جنبش اعتراضی دانشجویان و زنان و سایر جنبشهای مبارزاتی در جامعه از اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت تپه و مردم شوش چه اهمیتی میتواند داشته باشد و چه شکلهایی از این حمایتها را پیشنهاد میدهید؟

میثم آل مهدی: این مسئله ای که مطرح شد مسئله منافع طبقات و جنبشهاست. و امیدوارم یعنی از صمیم قلب آرزو میکنم و تلاش میکنم که به این مرحله برسیم که معلمان و بخشهای بیشتری در کنار این اعتراضات کارگران بایستند. دانشجویان هم بایستند که ما میبینیم چنین همبستگی دارد اتفاق می افتد. من امروز خیلی ویدیو جالبی دیدم و دست تک تک دانشجویان دانشگاه تهران و علامه را میفشارم و برایشون درود میفرستم بر همبستگی شان و اینکه ما باید عادت کنیم، باید عادت بکنیم که اعتراض کنیم. اینکه بصورت جمعی و متشکل به چیزی که درست نیست اعتراض کنیم و اینکه ترس دیگر هیچ معنایی ندارد. و امیدوارم همینطور ادامه و گسترس پیدا کند، دانشجویان و کارگران، معلمان و زنان و تمام بخشهای فرودست و بیحقوق جامعه هم سرنوشتند، بجز حاکمین و سرمایه داران، همه بخشهای بی حقوق جامعه، و مشخصا طبقه و جنبش ما، طبقه‌ای است که بیشتر از همه مورد بیحقوقی قرار میگیرد. امیدوارم که همه در کنار هم بایستیم، کارگر، دانشجو، معلم، و…..

امیدوارم زنان بیشتر از قبل در جمع اعتراضی کارگران حضور پیدا کنند. و ما و هفت تپه یک جنبش هستیم، ما و هفت تپه، یک تن واحد هستیم! و به امید اینکه ما و کل کارگران و بی حقوقان جامعه همبسته تر شویم. ما در فولاد اهواز، با هفت تپه، هپکو، عسلویه، و …..تماما ما یک تن واحد هستیم و اگر یک روز یک بخشی از تن مان درد گرفت، تک تک ما احساس درد میکنیم. و اگر یک روز بخشی از تن مان خوب بود و عالی بود همه مان احساس خوشی میکنیم و با امید و تلاش و همبستگی به سمت پیروزی میرویم و این اتحاد شروعی است برای اتحاد بزرگتری. مطمئن باشید اتحاد و همبستگی بزرگتری در راهه.

3. بعنوان فعال در جنبش کارگری و در شهر اهواز چه برنامه ریزی و سازماندهی برای همبستگی فعالانه تر از مبارزات کارگران هفت تپه و مردم شوش برای حمایت و پشتیبانی سراسری از این اعتراضات دارید؟

میثم آل مهدی: نگاه کنید، ما اینرا متوجه شده ایم که بخاطر اهداف و خواستهای انسانی عدالتخواهانه و برابری طلبانه، باید به هر قیمتی آنهم بصورت متشکل کنار همدیگر باشیم. خارج از هر جنسیت، نژاد یا هر رنگ پوست و یا لهجه‌ای و یا هرچیز دیگه ای، خارج از همه اینها، کنار همدیگه می ایستیم، به احترام انسانیت و داشتن حرمت و کرامت انسانی کنار همدیگر می‌ایستیم. اگر میخواهیم به سمت پیروزی حرکت بکنیم باید کنار همدیگه بایستیم و باید تمام بخشهای فرودست و بیحقوق جامعه همبسته و کنار هم و فعال تر از الان بشوند. و از دیدگاه من تمام این پیوستن‌ها، و مخصوصا اگر زنان در جلو باشند، بی شک در آینده نزدیکی پیروزی را میبینیم‌ که قطعا نتیجه این پیوستگی‌ها خواهد بود. چون در مسئله‌ی هفت تپه، یکی از بُردهای اصلی و سبب پیروزی و فعال شدن مردم شوش و هفت تپه با اعتراضات کارگران هفت تپه، فعال بودن زنان در هفت تپه و شوش است. خانواده‌ها فعال شدند، زنان فعال شدند و ماهم در آینده نزدیک بصورت خیلی جدی‌ای در گروه ملی به فکر این هستیم که از زنان بخواهیم که فعالیت و نقش برجسته تر و مضاعف داشته باشند. تا این فعالیتها کم کم وارد خانواده‌ها و بخشهای دیگه شهر و جامعه بشود و همچین رویکردی هست که باعث می شود ما و جنبشهای مبارزاتی در جامعه بهم نزدیکتر شویم، دانشجویان، معلمان، پرستاران، بیکاران، رانندگان کامیون و امثال اینها و همه بخشهای بیحقوق.
امیدوارم تا اونجایی که توانسته باشم جوابهای خوبی داده باشم و برای شما و تمام دانشجویان آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم و امید دارم که کنار همدیگر همبسته ترین و زیباترین مبارزات رو انجام بدهیم تا اوضاع ضدانسانی موجود را به نفع برابری، عدالت همگانی، انسانیت و آزادی تغییر ریشه ای بدیم.

به امید و تلاش برای پیروزی

آبان 1397

دانشگاه سنگر آزادی و برابری

تماس در تلگرام: @sjktamas

کانال تلگرام: @uniiran

اینرا هم بخوانید

سی و دومین برنامه هفتگی کارزار جهانی نه به اعدام در ایران