یونیسف: بیش از ۱۸۰ میلیون کودک در فقر غذایی شدید زندگی می‌کنند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف هشدار داد که بیش از یک نفر از هر چهار کودک زیر پنج سال در سراسر جهان در شرایط فقر غذایی «شدید» زندگی می‌کند.این آمار به این معنی است که بیش از ۱۸۰ میلیون کودک در معرض خطر تأثیرات نامطلوب بر رشد و تکامل خود هستند.

هریت تورلس، نویسنده اصلی گزارش جدید یونیسف که روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد منتشر شده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فقر شدید غذایی، کودکانی را توصیف می‌کند که با رژیم‌های غذایی به شدت محروم زنده می‌مانند، آنها از میان گروه‌های غذایی، فقط از دو یا حتی کمتر از دو گروه غذایی تغذیه می‌کنند.»

به طور کل، ۴۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال که در حدود ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، در فقر غذایی به سر می‌برند، به این معنی که هر روز به پنج گروه غذایی ضروری برای رشد و تغذیه مناسب دسترسی ندارند.

کاترین راسل، رئیس یونیسف در بیانیه‌ای که همراه این گزارش منتشر شده، گفت: کودکانی که فقط دو گروه غذایی در روز مصرف می کنند – به عنوان مثال، برنج و مقداری شیر – تا ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اشکال شدید سوء تغذیه هستند.

به گفته تورلس نیز، حتی اگر این کودکان زنده بمانند و بزرگ شوند، «مطمئناً رشد ‌نمی‌کنند و بنابراین در مدرسه عملکرد کمتری دارند».

بر اساس این گزارش، تاثیر این اختلال در رشد به این صورت است که این کودکان «وقتی بزرگسال می‌شوند هم، کسب درآمد مناسب برایشان سخت‌تر می‌شود و این چرخه، فقر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند.»

فقر شدید غذایی کودکان در حدود ۲۰ کشور متمرکز شده که در سومالی، ۶۳ درصد کودکان خردسال، در گینه ۵۴ درصد، در گینه بیسائو ۵۳ درصد و در افغانستان ۴۹ درصد کودکان را تحت تاثیر قرار داده است.

با آنکه اطلاعات دقیقی در این زمینه از کشورهای ثروتمند در دسترس نیست، اما کودکان خانواده‌های کم‌درآمد در آنجا نیز از شکاف تغذیه‌ای رنج می‌برند.گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد درباره شرایط کودکان در نوار غزه که درگیر جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس است، حاکی است که از هر ۱۰ کودک، ۹ نفر در فقر غذایی شدید زندگی می‌کند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اینبار هم مردم سرنگونی را انتخاب کردند!

در مورد دور دوم انتخابات رژیم دور دوم انتخاب رئیس جمهور اسلامی با رئیس جمهور …