۱۰۰۰ روز بازداشت فعالان محیط زیستی، هیچکس آزاد نشد

وب سایت تیک:امروز هزارمین روزی است که هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه فعالان محیط زیستی در زندان هستند. در این میان کاووس سیدامامی هم بود که خبر درگذشت او منتشر شد. دستگاه قضایی آن را خودکشی اعلام کرد و این موضوع واکنش‌هایی بسیاری به‌دنبال داشت و وضعیت پرونده محیط زیستی‌ها را از آن‌چه بود، پیچیده‌تر کرد.

بازداشت موقت ۸ نفر باقی‌مانده با وجود تلاش حقوقدانان بدون هیچ اقدام خاصی تا ۱۱ بهمن ۹۷ یعنی بیش از یک سال ادامه یافت و درنهایت در این روز اولین جلسه دادگاه این افراد بدون حضور وکلا برگزار شد. اما برگزاری دادگاه‌ها با استدلال «انجام تحقیقات تکمیلی» متوقف شد و بازداشت موقت متهمان ۶ ماه دیگر ادامه یافت.

 روز ۲۲ تیرماه ۹۸ برگزاری دادگاه‌ها بار دیگر ادامه یافت. توقف مجدد دادگاه‌ها در ۲۴ تیرماه و ادامه بلاتکلیفی محیط زیستی‌ها سبب شد ۵ نفر از فعالان محیط‌زیستی در پانزدهمین روز مردادماه ۹۸ و ۵۵۹ روز پس از بازداشت موقت دست به اعتصاب غذا بزنند اما همچنان روند رسیدگی به پرونده کوتاه نشد.


بیستم آبان‌ماه ۹۷ غلامحسین اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه برای اولین‌بار اعلام کرد که اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست می‌تواند تا افساد فی‌الارض هم پیش برود. موضوعی که نگرانی‌ها برای این ۸ بازداشتی را دوچندان کرد، اما یک سال پس رفع اتهام «افساد فی‌الارض» از پرونده ۴ نفر از بازداشتی‌های محیط زیستی رسید.
بالاخره سی‌ام آبان‌ماه ۹۸ و در روز ۶۶۵ پس از بازداشت موقت، سخنگوی دستگاه قضایی خبر داد که حکم فعالان محیط زیستی صادر شده است.
احکام صادره در دادگاه بدوی، در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و عدم انتشار جزییات دادگاه فعالان محیط زیست و غیرعلنی بودن آن نیز باعث شد شائبه‌های زیادی به وجود بیاید.

به این ترتیب با گذشت بیش از ۲ سال از بازداشت موقت فعالان محیط زیستی، حکم پرونده اینگونه صادر شد: مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان، هومن جوکار و طاهر قدیریان به ۸ سال زندان، سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی حمیدی به ۶ سال زندان و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال زندان.
از میان این ۸ نفر تنها عبدالرضا کوهپایه سال گذشته یکبار به مرخصی رفت اما دیگر فعالان محیط زیستی هنوز نتوانسته‌اند از مرخصی استفاده کنند.تا به امروز ۱۰۰۰ روز از بازداشت این فعالان گذشته است.

اینرا هم بخوانید

گزارش عفو بین‌الملل درباره «کوتاهی» اقلیم کردستان عراق در حمایت از زنان قربانی خشونت خانگی

عفو بین‌الملل در گزارشی می‌گوید زنان و دخترانی که در کردستان عراق قربانی خشونت خانگی …