۱ بهمن: تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد و دو تجمع اعتراضی دیگر

امروز اول بهمن ماه بار دیگر  بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به گرانی و فقر و بی پاسخ ماندن مطالباتشان در شهرهای شوش، اراک و اهواز تجمع کردند.

 در شوش مثل هفته های گذشته بازنشستگان از شهرهای کرخه، هفته تپه و شوش با هم جمع شده بودند و با سر دادن سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی” صدای اعتراضشان را علیه بردگی حاکم بلند کردند.  در اراک بازنشستگان با شعارهای” اتحاد اتحاد، علیه فقر و فساد”، “بازنشسته می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “هزینه های دلاریه حقوق ما ریالیه”، “نه مجلس نه دولت نیستند به فکر ملت” صحنه پرشوری از اعتراض آفریدند.

بخش های مختلف بازنشستگان مطالبه گر کشوری، تامین اجتماعی، لشکری و مخابرایت نیز برای ساعت ده صبح روز سه شنبه سوم بهمن ماه به تجمع بزرگ و مشترکی در مقابل استانداری کرمانشاه فراخوان داده اند. این سومین تجمع مشترک این بازنشستگان در کرمانشاه است. تجمعات مشترک بخش های مختلف بازنشستگان قدمی مهم در جهت متحد کردن صف مبارزاتی ۲۵ میلیون بازنشسته است که شعار “لشکری، کشوری، فولادی ، نفتی، تامین اجتماعی” را در اعتراضات خود  مدام فریاد میزنند.

امروز همچنین همزمان با بازنشستگان تامین اجتماعی بازنشستگان فولاد به رسم هر یکشنبه در شهرهای قائمشهر، تهران، اصفهان و دامغان تجمع داشتند. در اصفهان جمعیت بزرگی از بازنشستگان فولاد تجمع داشته و با فریاد “حاصل کار دولت، غارت جیب ملت” بساط چپاول و غارت حکومت را به چالش کشیدند.

شعارهای بازنشستگان در تجمعات این روز همانند همیشه علیه فقر و بی تامینی و چپاولگری های حاکم بود و آنها با شعارهای “نه گرما، نه سرما نیست جلودارمان”، “مشکل ما حل نشه تجمع تکرار میشه” بر تداوم مبارزات خود تاکید داشتند. اجرای همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالا ی خط فقر سی میلیونی ، درمان رایگان، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها و غارت صندوق های بازنشستگی از جمله خواستهای سراسری بازنشستگان است که مبارزات آنها را به هم پیوند میدهد. بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه هستند و با فریاد “درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید” بر اتحاد مبارزاتی سراسری مردم علیه فقر و بی تامینی تاکید دارند. از مبارزات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

یک خبر اعتراضی دیگر در این روز تجمع ششصد کارگر شرکت نوین صنعت در ایستگاه راه آهن تهران است که در ایستگاه راه آهن تهران و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و شغلی شان دست به اعتراض زدند. این تجمع علیرغم تهدید به اخراج کارگران معترض از سوی مدیریت برپا شد.  به گفته کارگران  با وجود اینکه پایه حقوق ماهیانه آن‌ها یازده میلیون تومان تعیین شده  است، اما مجموع دستمزد آن‌ها در نهایت حدود ده میلیون تومان است و کارگران به این دزدی آشکار از دستمزدهایشان اعتراض دارند. افزایش حقوقها و اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل که میتواند بهبودی در سطح دستمزد کارگران بدهد از جمله خواستهای فوری این کارگران است. شرکت نوین صنعت تحت نظر راه اهن جمهوری اسلامی فعالیت میکند.

 آخرین خبر اینکه کارگران وزارت راه و شهرسازی در این روز در اعتراض به پایین بودن دستمزدها و وضع بد معیشتی خود در برابر اداره ی کل راه و شهرسازی استان تجمع کردند. یک محور مشترک اعتراضات کارگری امروز خواست افزایش دستمزدهاست.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ بهمن ۱۴۰۲،  ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

۱۷ شهریور تجمع پرستاران در سراسر کشور همراه با خانواده‌‌ها

پرستاران در اعتصابات خود که از ۹ مرداد شروع شد و به سرعت به اعتصابی …