تجمعات معلمان به مناسبت روز جهانی معلم. وحشت حکومت از روز کارگر و روز معلم

امروز سیزدهم اردیبهشت ماه معلمان شاغل و بازنشسته در چندین شهر  به مناسبت روز معلم  و بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، تجمعاتی اعتراضی بر پا کردند. بنا بر گزارشات تا کنونی این تجمعات در شهرهای تهران، الیگودرز، مریوان، سقز، یاسوج، خمینی شهر، اسلام آباد غرب، هرسین، بوشهر، قزوین و‌ رشت برگزار شده است. در رشت معلمان از شهرهای فومن، انزلی، رودبار و لاهیجان نیز حضور داشتند. خبرهای تکمیلی در اطلاعیه های بعدی خواهد امد.

بنا بر گزارشات منتشر شده از تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجه منطقه مملو از نیروهای گارد ضد شورش و لباس شخصی بود. بسیاری با موتور و یا پیاده؛ دوربین به دست و آمبولانسی پارک شده در پارک. سن کم لباس شخصی ها قابل توجه بود. طبق گزارش بعد از درگیری لفظی بین  لباس شخصی‌ها و نیروی گارد ویژه با تجمع کنندگان ، نیروهای سرکوبگر دهسری و بایسته  دو نفر از معلمان اسلام‌شهر و شاندیز را به طرف ون پارک شده‌ شان در خیابان مقابل سازمان و برنامه بردند که به محض تعرض آنان به معلمان دستگیر شده، تجمعات کنندگان اعتراض کردند. طبق گزارشات در تهران تا کنون دست کم سه نفر از معلمان به اسامی  مهدی فراحی شاندیز، وحید موسی دهسری و  داود بایسته با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همزمان با فراخوان تجمع سراسری روز معلم نیروهای امنیتی از روز گذشته با احضار و تهدید معلمان از جمله تهدید  اسماعیل عبدی در تهران تلاش کردند مانع تجمعات این روز شوند. علیرغم آن شماری از این معلمان برای تجمع به محل رفته بودند. اما  نیروهای سرکوب حکومت با  ایجاد جو امنیتی شدید و  با خشونت و ضرب و شتم شدید از تجمع معلمان ممانعت کردند.

در تجمع این روز در بوشهر رضا امانی فر از اعضای کانون صنفی معلمان بوشهر توسط نیروهای امنیتی دستگیر  و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به افت تحصیلی و بازماندن صدها هزار نفر از کودکان این جامعه از تحصیل، از کالایی شدن آموزش، از بی اعتباری علم و دانش و دست‌درازی به حقوق معلمان، بعنوان بخشی از بحران‌هایی که نظام آموزشی در آن غرق شده اشاره شده بود. پادگانی شدن مدارس و امنیتی شدن آموزش و پرورش و پرونده سازی های امنیتی و دستگیری و ادامه بازداشت معلمان زندانی نیز دو موضوع مهم اعتراضات معلمان است. این اعتراضات از جمله مضامین بنرهای اعتراضی معلمان در این روز بود. در میان بنرهایی که معلمان در دست داشتند، دو شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “آموزش رایگان” برجستگی داشت.

اهم خواستهای اعلام شده معلمان عبارتند از: اجرای کامل رتبه بندی برای معلمان شاغل و همسان سازی برای معلمان بازنشسته و افزایش حقوق در حد تامین سبد معیشتی بالای سی میلیونی، تحصیل رایگان شامل کتاب رایگان، تغذیه رایگان، ثبت نام رایگان،‌ آموزش با کیفیت، غیر ایدوئولوژیک،  ممنوعیت کالایی شدن آموزش، ممنوع شدن حوزوی شدن مدارس، پایان دادن به اختلاسها از صندوق ذخیره فرهنگیان، پاسخگویی به خواستهای معیشتی نیروهای خدماتی، اختصاص بودجه کافی به مدارس برای پایان دادن به اخاذی از خانواده ها.  

لازم به توضیح است که که روز ۱۲ اردیبهشت  جمهوری اسلامی در هراس از روز کارگر و روز معلم ۱۷ تن از معلمان و فعالین صنفی را در شهر سنندج احضار و تهدید کرد. اسامی این فعالین عبارت است از: طوبی حسینی، رضا الیاسی، علی قریشی، کمال فکوریان، سلام شافعی،  فاطمه زند کریمی، بهاء الدین ملکی، رضا شریفه، پیمان نودینیان، مختار اسدی، فرزاد اسدپور، رضا سلیمی، جبار پاکزاد، مصطفی سربازان، صالح صالح نیا، فرهاد موالی و جمال مرادی.

قبل از آن نیز یعنی روز ۱۰ اردیبهشت یکی از معلمان به نام خالد احمدی در سنندج بازداشت شده بود. همچنین اسماعیل عبدی چهره شناخته شده معلمان که سالها در زندان بوده است مجددا احضار شده و مورد تهدید و بازخواست قرار گرفته است.

همزمان با روز جهانی کارگر در تجمع  بازنشستگان در مقابل سازمان تأمین اجتماعی در اهواز ۴ نفر از بازنشستگان  به اسامی نوچیان و افشار همسر وی از معلمان بازنشسته و محمد زمان کامروا و مریم ذلکی دستگیر و بازداشت شدند. سه بازنشسته با قرار کفالت آزاد شدند اما مریم ذلکی همچنان در بازداشت به سر می برد.  مریم ذلکی باید فورا و بدون قیدو شرط آزاد شود.

معلمان دستگیر شده روز سیزدهم اردیبهشت، معلمان زندانی، دستگیر شدگان روز جهانی کارگر و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط  شوند. از خواستها و اعتراضات معلمان وسیعا حمایت کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲ مه  ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

نرگس محمدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» ٣٠اردیبهشت دوباره محاکمه میشود

مصطفی نیلی، وکیل خانم محمدی، روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، با انتشار این خبر در شبکهٔ‌ …