۲۴ مرداد : تجمعات بازنشستگان کشوری در ۱۴ شهر و یک خبر دیگر

اگر که ما نبودیم، تو اون بالا نبودی

روز  ۲۴ مرداد  بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته همچون سه شنبه های گذشته در مقابل ساختمان صندوقهای بازنشستگی در شهرهای مختلف تجمع کردند و دست به اعتراض زدند. اعتراض آنان همچون دیگر بخش های بازنشستگان  به فقر و گرانی، اختلاسها و دزدی ها، به  تبعیض ها و نابرابریها و همچنین به دستگیریها و بازداشتهاست و یک تاکید فوری آنان آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی است. گزارشات تا کنونی از تجمعات در شهرهای سنندج، کرمانشاه، قروین، خرم آباد، ایلام، پلدختر،  تبریز، بیرجند، اصفهان، اردبیل، ساری، شهر کرد، همدان، تهران، خبر می دهند.

در کرمانشاه تجمع کنندگان شعار میدادند:”اگر ماها نبودیم تو آن بالا نبودی”، “دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست”، “ای بر کرسی نشسته، دروغ و وعده بسه”، و “ننگ ما، ننگ ما صدا و سیمای ما”. یک شعار تازه و متفاوت بازنشستگان که آشکارا پاسخی به چراغ سبز آمریکا به حکومت اسلامی است، این بود “دشمن ما آمریکاست، دست تو دست آخونداست”.

در سنندج جمعی قابل توجه ازبازنشستگان کشوری و معلمان بازنشسته تجمع داشتند و با شعار “گرانی تورم بلای جان مردم” بازتابی از اعتراض همه مردم علیه گرانی ها و اختلاسها بودند. آنها همچنین شعار میدادند” نه وعده، نه سازش، اجرای همسان سازی”.  در قزوین یکی از بازنشستگان طی سخنرانی ای بر مطالبات معیشتی، درمانی و رفاهی بازنشستگان تاکید کرد و تجمع کنندگان شعار میدادند: “اجرای همسان سازی حق مسلم ماست”.

در اردبیل تجمع کنندگان شعار میدادند:”آمورش رایگان حق مسلم ماست”، “معلم زندانی آزاد باید گردد”، “رئیسی دروغگو حاصل وعده هات کو”،  و “دولت خیانت میکند، مجلس حمایت میکند”.  

در خرم آباد  بیش از ۱۵۰ نفر از معلمان بازنشسته ازتمام نهادهای مرکزاستان ونوراباد شرکت داشتند. در این تجمع قطعنامه ای مشتمل برچندین بند توسط یکی بازنشستگان قرائت شد واهم خواسته های بازنشستگان به تایید حاضرین رسید تا در اختیار مقامات مربوطه قرار گیرد.  

در این روز همچنین کارگران پیمانکاری ابنیه فنی رضوان درود در استان کرمان در اعتراض به دستمزدهای نازل و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب کرده و در محل کار خود دست به تجمع زدند. به گفته کارگران  در این محدوده ریلی حدود ۴۰۰ کارگر مشغول به کار هستند و پیمانکار وعده داده بود تا روز دوشنبه طرح طبقه‌‌بندی مشاغل را اجرا خواهد کرد اما به وعده خود عمل نکرد.

اعتراضات گسترده بازنشستگان و شعارهای اعتراضی کوبنده آنها بازتابی از فضای انقلاب جامعه در آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی است.

علاوه بر تجمعات اعتراضی کارگری، اعتراضات در میان بخش های مختلف جامعه گسترده است. روز گذشته  خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در اعتراض به تخریب سنگ مزار جان‌باختگان، در بهشت زهرای تهران تجمع کردند. جمهوری اسلامی مزارهای جانباختگان را مورد یورش قرار میدهد تا از تجمعات اعتراضی مردمی علیه کشتار رژیم جلوگیری کند. اما مراسم های گرامیداشت جانباختگان و یادمان ها یک عرصه مهم جنبش دادخواهی علیه حکومت و جنایت و سرکوب است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ مرداد ۱۴۰۲،  ۱۵ اوت   ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

تذکر و تشکیل پرونده برای ۸۰ سایت به اتهام “انتشار مصادیق توهین آمیز” درباره سقوط بالگرد رئیسی

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا از تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درباره …