۲۵ شهریور: شعاردهی و تحرکات وسیع در سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی

امروز ۲۵ شهریور سالگرد انقلاب و گرامیداشت یاد مهسا (ژینا) امینی این نماد انقلاب زن زندگی آزادی بود. مردم از مدتها قبل به تدارک این روز رفتند و با اعلام اینکه دوباره به خیابان ها می آییم عزم خود را برای سرنگونی حکومت اعلام داشتند. حکومت اسلامی با وحشت زدگی نیروهای وسیعی را همه جا گسیل کرد و با فضای حکومت نظامی تلاش کرد  جلوی اعتراضات و تحرکات در این روز را بگیرد. اما از همان روز گذشته شعاردهی و تجمع و به خیابان آمدنها شروع شد. گزارش کوتاهی از اهم رویدادها در این روز:  

– شهرهای کردستان امروز با فراخوان احزاب اپوزیسیون و نهادهای مردمی در اعتصاب عمومی کامل بودند و کسب و کار تعطیل بود. در دیگر استانها نیز برخی شهرها به اعتصاب پیوستند. شهرهایی که در اعتصاب عمومی بودند عبارتند از: سقز، سنندج، مریوان، کامیاران، دیواندره، پیرانشهر، بوکان، اشنویه، بانه، پاوه، دهگلان، مهاباد،  روانسر، بیجار. بعلاوه در کرمانشاه، رودهن، ایلام، میاندوآب، ماکو، ارومیه و نارمک تهران هم  کسبه و مغازه داران کار را تعطیل کردند و به اعتصاب عمومی پیوستند.

امروز صبح امجد امینی پدر مهسا را که اعلام کرده بود مراسم یادبود مهسا را برگزار میکنند، بازداشت کردند و پس از بازجویی و تهدید درباره عدم برگزاری مراسم، او را به منزل خود بازگرداندند و خانواده مهسا در حبس خانگی قرار گرفتند. بعلاوه تمامی راههای منتهی به آرامستان آیچی را بستند و تونل مسیر بانه به سقز را به بهانه تعمیر مسدود کردند و به تشبثات رسوایی نظیر جاری کردن  آب سد سقز در مسیر مزار  ژینا  مانع تجمع مردم شدند. اما شهر یکپارچه در خشم و اعتراض در اعتصاب عمومی بود. حکومت از ده روز قبل در سقز نیروکشی کرده و اطراف گورستان آیچی فضا بشدت امنیتی شده بود. در همین راستا شماری از اکتیویست های اجتماعی احضار و تهدید شدند .

امروز با بيسابقه ترين لشكركشى حكومت در تمام شهرها ، بویژه تهران و شهرهای کردستان روبرو بودیم.  همه لشگر مسلح و مزدوراز سپاهى، لباس شخصى، پلنگي ها ، هلال احمر، ١١٠، بسيج  و غیره در تمام ميادين مستقر شده بودند. اين روش حكومت تا كنون از ابتداى سال ٥٧ بدين سو حتی در آبان خونين و سال ٨٨ بيسابقه بوده است. در تهران راههای منتهى به ميدان انقلاب مسدود شده بود و مانع تجمع بیش از چهار نفر میشدند و هليكوپترها در آسمان تهران در پرواز بود و هزاران دوربين بويژه آشکارا بر روى لباسهاى نيروهاى سركوبگر براى ارعاب و شناسايى مردم معترض نصب بود.  

در تهران خبرها از تجمع در میدان انقلاب و جمالزاده گزارش میدهند. در این محدوده نیروهای سرکوب تجمع کنندگان را مورد حمله قرار داده و تعدادی بازداشت شدند. طبق گزارشات در حد فاصل درب اصلی دانشگاه تهران و میدان‌انقلاب نیروهای سرکوب حکومت بسوی تجمع کنندگان  گاز اشک آور زدند. در تهران تعدادی از زنان شجاع  در اتوبوسهای بی آر تی تهران در مسیر انقلاب به آزادی شعار هایی چون  “مرگ بر خامنه ای”، “توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه” سر دادند.

-امروز در مریوان شماری از جوانان به خیابان آمدند و آتش روشن کردند و خیابان را بستند و با فریاد شعارهای سرنگونی مردم را به آمدن به خیابان فراخواندند. همچنین در مشهد، کرج، اصفهان، میدان انقلاب و خیابان جمالزاده تهران حرکت های اولیه برای آمدن به خیابان آغاز شده است. در مشهد در خیابانهای وکیل آباد و احمد آباد جوانان همراه با شماری از مردم به خیابان آمدند . در احمد آباد گزارشات از درگیر شدن مردم با نیروی سرکوب خبر میدهند.  با وجود هجوم موتوری ها به داخل جمعیت و شروع تیراندازی، شمار قابل توجهی از مردم به حضور خود در خیابان ادامه دادند. در کرج شماری از مردم به خیابان آده و شعار میدادند: ” “دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست”.  در این شهر حکومت در هراس از گرد آمدن مردم، مسیرهای منتهی به مزار مجید رضا رهنورد، جوان معترضی که بدست حکومت اعدام شد را مسدود کرده است.

در شیراز جوانان در تدارک آمدن به خیابن دوربین های امنیتی را از کار انداختند.

طبق گزارشات در اصفهان جوانان و مردم اصفهان به سمت دروازه شیراز برای تجمعات اعتراضی سالگرد قتل حکومتی مهسا/ژینا امینی و سالگرد شروع انقلاب زن زندگی آزادی حرکت کرده اند.

اشاره کنیم که از شب گذشته مراسم و تحرکات سالگرد انقلاب وسیعا جریان داشت. شب گذشته در مناطقی از تهران از جمله در محدوده خیابان انقلاب، گیشا، سعادت‌آباد، یوسف‌آباد، جردن، شهرک اکباتان، تهرانسر، کاشانی، شهرک چیتگر، شهرک باقری، شهرک پردیس، جردن،  نارمک و تهرانپارس و همچنین در مناطقی از شهرهای کرج، مشهد و شیراز، مریوان، مهاباد، سنندج، بانه، پیرانشهر شامگاه شعارهای ضد حکومتی از جمله “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر خامنه ای”، و “زن، زندگی، آزادی” سرداده شد. در جاهایی چون مهاباد و مریوان مردم سرودهای انقلابی پخش کردند و در مریوان مردم به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش و بوق ممتد ماشینها فضایی از اعتراض آفریدند. در زاهدان نیز انبوهی از جمعیت به خیابان آمدند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

همچنین جمعی از زنان زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین به اسامی  نرگس محمدی، سپیده قلیان،‌ آزاده عابدینی، شکیلا منفرد،‌ گلرخ ایرایی،‌ محبوبه رضایی و ویدا ربانی با اعلام “حمایت از مردم علیه حکومت و هم‌صدا با مردم ایران”  از روز گذشته در حیات زندان دست به تحصن زدند.

بدین ترتیب مردم در مناطق و شهرهای بسیاری در سراسر کشور سالگرد انقلاب را گرامی داشتند و عزم خود برای ادامه انقلاب تا سرنگونی حکومت تاکید کردند. در بیش از بیست شهر اعتصاب عمومی برپا شد. و قرار و مدارها برای روزهای دیگر گذاشته شده است. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ شهریور ۱۴۰۲،  ۱۶ سپتامبر   ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع مشترک انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بازنشستگان کرمانشاه و خبر تجمع اراک. عکسها

قطع نامه پایانی تجمع مشترک انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بازنشستگان مطالبه گر …