۲۶ فروردین: روز بی حجابی سراسری

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۸۶، 26 فروردین: روز بی حجابی سراسری

امروز ۲۶ فروردین روز اعتراض به طرح جدید حجاب حکومتی تحت عنوان طرح “تذکر لسانی” است. فراخوان اعتراض سراسری به این طرح از سوی شماری از تشکلها و جمع های دانشجویی داده شده است. در پاسخ به این فراخوان دانشجویان  دانشگاهها از جمله در  امیرکبیر، پلی تکنیک و خوارزمی بدون حجاب در کلاسهای درس حاضر شدند. در جلوی درب ولیعصر پلی تکنیک نیز از صبح این روز نیروی سرکوب بسیاری مستقر شده و پوشش دختران دانشجو را کنترل میکردند و همزمان همین وضعیت در  “درب سعید” دانشگاه با دانشجویان امیرکبیر برقرار بود.

همچنین در تصاویر منتشر شده در مدیای اجتماعی از تهران و رشت و  دیگر شهرها زنانی را می بینیم که بی حجاب به خیابان آمده و با پیاده روی جمعی به این روز اعتراضی پیوسته اند. بعلاوه کلا نداشتن حجاب به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده و بخش اعظم زنان حجاب ندارند و نداشتن حجاب یک شکل سراسری مبارزه علیه آپارتاید جنسی و حجاب اجباری و کلا حکومت اسلامی است.

در اعتراض به حجاب اجباری همچنین  ۹۰ تن از فعالین مدنی، سیاسی، حقوق بشری و خانواده‌های دادخواه داخل کشور بیانیه ای داده اند. که در بخشی از آن چنین آمده است:”حماسه‌ای که در ماه‌های اخیر با شعار #زن_زندگی_آزادی آفریدید، در تاریخ مبارزات ایرانیان بر ضد استبداد مذهبی و دیکتاتوری، ماندگار، و سرنوشت ملت را بسوی آزادی و دموکراسی رهنمون گردید، این‌بار بجای هشدار به سران حکومت خودکامه‌ای که از دین ابزاری برای سرکوب آزادی ساخته است، شما ملت قهرمان ایران را مخاطب قرارداده، و با شما هم‌پیمان می‌شویم که در حفظ و پاسداری از آزادی در انتخاب پوشش و شادی عمومی که با ایثار خون و جان و تحمل زندان و شکنجه و اعدام بدست آمده، و اولین دستاورد ارزشمند #قیام_مهسا است، تا رسیدن به آزادی و دموکراسی تا پای جان بکوشیم. …ما برای تحقق شعار “زن، زندگی، آزادی”، و رسیدن به جامعه ای آزاد و سالم و مرفه مبارزه خواهیم کرد، و در پاسخ به تهدیدات نیروهای سرکوبگر تاکید می‌کنیم که از صبح شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در کنار بانوان ایرانی برای آزادی پوشش خواهیم بود، و پاسخ توهین به بانوان نیک سرشت ایرانی دفاع مشروع است، و عواقب آن به عهده رژیم می‌باشد. ضمنا از باورمندان گرامی حجاب می‌خواهیم؛ صف خود را از سرکوبگران جدا کنند، تا در ننگ و شرمساری حکومت شریک نشوند.زن، زندگی، آزادی”.

در ادامه طرح جدید حجاب اجباری خبرها از پلمب ۷ کافه و رستوران در سوادکوه به دلیل آنچه “رواج کشف حجاب و عدم رعایت شئونات اسلامی” میخوانند، بودیم. طبق گزارشات حکومت در شهرهای مختلف تحت همین عنوان اقدام به تعطیلی کافه و رستوران ها و پلمپ کردن مغازه ها کرده است. اما مردم در این مورد هم ساکت نیستند. جدالی سخت بین مردم و حکومت در جریان است. از جمله در آمل سه روز پیش در اعتراض به پلمپ کردن یک کافه توسط مامورین حکومتی، مردم بسیاری از زنان بیحجاب  و مردان در مقابل کافه جمع شدند و با رقص مختلط خود جواب دندان شکنی به حکومت آپارتاید جنسی حاکم و حجاب اجباری دادند. مردم در پست های خود در مدیای اجتماعی نوشتند:”خیابانها را نمیتوانند پلمپ کنید”.

مقابله با حجاب یک عرصه مهم جنگ مردم با حکومت اسلامی و انقلاب زن زندگی آزادی است. حجاب پرچم حکومت اسلام و به گفته خود حکومتیان خاکریز اولشان است که توسط مردم فتح شده است و امروز حکومت میکوشد این سنگر را باز پس بگیرد. اما مردم این سمبل تحقیرزنان و کل بساط آپارتاید جنسی حاکم را به چالش کشیده و جنگی سخت در خیابان و دانشگاه و در محل کار و همه جا جاریست. حکومت آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی را با کل قوانین ارتجاعی اسلامی و دستگاه سرکوب و جنایتش باید به زباله دان تاریخ سپرد. زنده باد انقلاب زن ، زندگی، آزادی

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ فروردین ۱۴۰۲،  ۱۵ آوریل ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

انگلیس بیش از ۵ هزار پناهجو را تا پایان سال جاری میلادی به رواندا می‌فرستد

یک وزیر کابینه بریتانیا فاش کرد که دولت این کشور قصد دارد تا پایان سال …