۵۳ درصد شاغلان بیمه نیستند

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس رژیم گفته است:بیمه نبودن ۵۳ درصد شاغلان هیچ توجیهی ندارد/ بیمه نکردن شاغلان فرار کارفرما از قانون است. گزارش سایت مجلس از سخنان وی ضمیمه می باشد. روزنه

وی  با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسیدرباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیمه نبودن 53 درصد شاغلان، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که امنیت را در حوزه اشتغال برای شاغل تأمین می‌کند، بیمه شاغلان است که حاکمیت وظیفه دارد بر اساس اصول 28، 29 و 43 قانون اساسی حق بیمه را برای شاغلان فراهم کند.

در شرایط فعلی بسیاری از کارگران برای اینکه کار خود را از دست ندهند به ناچار از حق بیمه خود می‌گذرند

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی باید به شدت با کارفرمایانی که حق بیمه را از کارمندان و کارگران سلب می‎کند به شدت برخورد کند، افزود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حق ورود به دفاتر و کارگاه‌ها را دارد ولی به سنتی ترین شکل ممکن بر بیمه کارگران نظارت می‌‎شود و کمتر از سامانه‌های مکانیزه بهره گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بسیاری از کارگران برای اینکه کار خود را از دست ندهند به ناچار از حق بیمه خود می‌گذرند و در آینده آسیب‌هایی نصیب فرد می‌شود که جبران ناپذیر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات یادآور شد: موارد بسیاری وجود دارد که کارگر فاقد بیمه بوده و پس از تعطیلی کارخانه بیکار شده است در صورتی که اگر این کارگر دارای بیمه بود، در برهه بیکاری از بیمه بیکاری بهره می‌‎برد و این فقط یکی از بهره‌مندی‌های بیمه شدن شاغلان است.

قانون در زمینه بیمه شاغلان ضعفی ندارد

بائوج لاهوتی با تأکید بر اینکه قانون در این زمینه ضعفی ندارد، گفت: در این زمینه سهل انگاری از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی محرز است و این وزارتخانه باید به وظایف ذاتی در خصوص نظارت درست بر بنگاه‌ها اعمال کند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بیمه نکردن شاغلان را نوعی فرار از قانون سوی کارفرمایان خواند و تصریح کرد: بیمه نشدن 53 درصد شاغلان هیچ توجیهی ندارد و دولت باید بر آن نظارت داشته باشد./

اینرا هم بخوانید

 روایت‌های شخصی از بیمارسازی زندانیان سیاسی، «فرایند سیستماتیک عامدانه» در جمهوری اسلامی

ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر حامی معترضان به یک بیماری مرموز در پی آزادی از زندان …