۵ اکتبر روزجهانی معلم و چالش های معلمان- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۵۳

روز معلم را با یاد و خاطره معلمان جانباخته و معلمان زندانی و دربند گرامی میداریم

جنبش معلمان با وجود مشکلات زیاد و سرکوب های فراوان بویژه در سال های اخیر، خیزهای بلندی برداشته و در خیزش های انقلابی سال های اخیر نقش چشم گیر و بسزایی را ایفا کرده است. پیشتازی و همراهی با جنبش های دیگر در مبارزات میدانی انقلاب زن زندگی آزادی، یکی از نقطه عطف های این جنبش پیشرو بوده است که جای تأمل و دقت بیشتر دارد.

آنچه که به عنوان شعار پایه امسال این روز جهانی پیشنهاد شد؛ “بها دادن به صدای معلمان،‌ به سوی یک قرارداد اجتماعی تازه برای آموزش” است. اینکه این شعار یا تم، کدام سویه ها از مسائل و چالشهای این بخش از جامعه را مد نظر دارد، خیلی عریان نیست.اما بیانگر یک واقعیت پایه ای است و آن اینکه معلمان در سرتاسر دنیا مطالباتی دارند که شنیده نمی شود. اما در کشورهایی مثل ایران این مسائل گوناگون و پیچیده تر است.

یکی ازعمده ترین مشکلات معلمان؛ مانند سایر بخش های مزدبگیر در ایران، مسائل و تنگناهای معیشتی و اقتصادی است. تحمیل حقوق های چندبار زیر خط فقر و هزینه های گزاف زندگی بویژه در کلان شهرهای ایران و محدودیت ها و محرومیت های غیر قابل باور در مناطق دور افتاده و محروم، دامنگیر زندگی غیر استاندارد و نابرابر این قشر زحمتکش از جامعه است. این شرایط به نسبت دوری از کلان شهرها و مراکز استان ها و شهرستان ها،  بمراتب بدتر و سخت تر شده و محرومیت و فشارها چند برابر می شود. شرایط سخت آب و هوایی و محرومیت از ابتدایی ترین شرایط کار و زندگی، محرومیت از وسایل حمل و نقل ایمن و استاندارد و … مسائلی است که سیستم آموزش و پرورش با وقاحت تمام به این بخش از مزدبگیران جامعه تحمیل و از پشت گوش اندازی نسبت به حقوق آنان شرم و ابایی ندارد.

با وجود جمعیت کثیر معلمان در ایران، مشکلات و تنگناهای حقوقی و قانونی  فشار مضاعفی است که سیستم آموزش و پرورش و دستگاه حقوقی حاکم به این زحمتکشان تحمیل می کند. تلاش پیوسته سالیان اخیر معلمان پیشرو و کانون های صنفی برای حفظ و گسترش تشکل های مستقل و پیشرو خویش و مطالبه حقوق پایمال شده شان، همواره با سرکوب و زندان مواجه شده است. تعلیق و اخراج از کار و گروگان گرفتن از دستمزد حداقلی شان از کمترین فشارهایی است که حاکمیت بر زندگی این زحمتکشان تحمیل می کنند. محدود کردن حقوق صنفی و بگیر و ببندها قادر به عقب راندن این جنبش عظیم نشده و با وجود همه این فشارها، پیشروان آن در کانون های مختلف همچنان به پیش می روند و هر روزه با مطالبات و نقشه عمل مترقی تر به میدان باز می گردند.

ساختار غیر انسانی آموزش و پرورش بر اساس قوانین ارتجاعی اسلامی و  آپارتاید جنسی حاکم و تحمیل همه اینها از طریق اعمال جو پلیسی و نقض پایه ترین حقوق انسانی و  آزادیها از جمله آزادی بیان  از دیگر چالش هایی است که معلمان آگاه و پیشرو با آن درگیرند. و این شرایط  کار را هم برای  معلمان و هم کودکان دشوار و غیر قابل تحمل کرده است. شرایطی که خلاقیت را از معلم و شادابی و سرزندگی را از کودک میگیرد.

در کنار تمامی این مشکلات تبعیض و نابرابری و کالایی و طبقاتی بودن آموزش و محرومیت و بیحقوقی بخش عظیمی از کودکان جامعه از امکانات تحصیلی لازم و  وضع فاجعه بار مدارس به لحاظ  ایمنی و استاندارد لازم برای کودکان از دیگر معضلاتی است که همواره جنبش پیشرو معلمان را دچار چالش کرده است. از جمله آموزش رایگان، غیر ایدئولوژیک ، غیر طبقاتی، با کیفیت و شاد و  انسانی یک خواست مهم معلمان در مبارزاتشان بوده است. در همین راستا معلمان بر لغو کالای بودن آموزش و خصوصی سازی ها تاکید داشته و آموزش رایگان در تمام سطوح تحصیلی را حق مسلم کودکان دانسته و برای آن مبارزه کرده اند.

و بالاخره اینکه سرکوبگری های حکومت دانش آموزان را هم بی نصیب نگذاشته است. دانش آموزان یک نیروی مهم انقلاب زن زندگی آزادی بودند و  نیروهای سرکوب رژیم دزد سالار سرمایه چه در خیابان با تیر مستقیم و با ضربات باتوم و یا با حمله شیمیایی به مدارس و مسموم کردن و کشتن بچه ها در کلاس های درس  جنایتها کردند. جنبش معلمان در مقابل این رفتارهای غیر انسانی نیز قد علم کرده و  با اعلام اینکه “دانش آموزان خط قرمز ما هستند” با رژیم جنایتکار کودک کش درگیر جنگ و مبارزه علنی شدند.

حفظ نیرو و تلاش جهت فعال نگهداشتن کانون های صنفی معلمان در سرتاسر ایران، در کنار حمایت همه جانبه از جنبش های پیشرو و انقلابی و همراهی و همکاری تنگاتنگ با تشکل های پیشرو در دل انقلاب زن زندگی آزادی، از نمونه کارهای جنبش معلمان است که به ابتکار و درایت معلمان پیشرو صورت گرفته است.

 کانون های معلمان و همچنین “شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان”، با وجود همه موانع و مشکلات و ضربات و آسیب هایی که متحمل شده است، همچنان اعتراضات معلمان را در سطوح مختلف صنفی- سیاسی و اجتماعی هدایت و پشتیبانی می کنند. این سازمان یافتگی و تداوم و پیشبرد مطالبات معلمان در عرصه های مختلف، الگو و راهگشای با ارزشی است که از دل مبارزه بیش از چهار دهه این بخش از مزدبگیران عرصه فرهنگ و دانش برای جامعه و دیگر بخش های آن به جا مانده است.

حمایت و پشتیبانی از جنبش پیشرو و انقلابی معلمان از وظایف مهم ما کارگران و دیگر مزدبگیران است و در سایه وحدت و هماهنگی برای پیشبرد آرمان ها و مطالبات انقلاب زن زندگی آزادی، قادر به سرنگونی رژیم کثیف دزدان غارتگر خواهیم شد.

زنده باد جنبش انقلابی و پیشرو معلمان

زنده باد حزب کمونیست کارگری

کارگر کارگاهی- حمید دائمی

اینرا هم بخوانید

علیه اعدام از درون تا پشت دیوار بلند زندان‌ها – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …