۶۹ کشته و ۴۵ مفقود درجریان سیل های اخیر.خسارت به ۲۰ هزار واحد مسکونی

آخرین خبرها از سیل‌هایی که از ابتدای مردادماه تا کنون نقاط مختلفی از ۲۴ استان کشور را تحت تأثیر خود قرار داد، حاکی از آن است که ۶۹ تن کشته شده و به بیش از ۳۷ هزار تن که متأثر از سیل بودند، امدادرسانی شده‌است. دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی هم خسارت دیده است.

نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، روز یک‌شنبه ۹ مرداد گفت: «آخرین آمارهای ما حاکی از مرگ ۶۹ تن درپی وقوع سیل در نقاط مختلف کشور است که البته با توجه به ادامه عملیات جست‌وجو در برخی از نقاط احتمال افزایش جان‌باختگان وجود دارد که در این صورت تعداد اعلام خواهد شد.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه از میان ۶۹ نفر فوتی شش نفر تبعه کشور عراق هستند، گفت که همچنین طبق آخرین آمارها ۴۵ نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن این افراد از سوی امدادگران در حال انجام است.

فرماندار مشهد هم پیش از این توضیح داده بود که بر اثر گرفتار شدن یک خودروی ون در سیل اطراف مشهد شش تبعه عراقی جان خود را از دست دادند.

روز یک‌شنبه مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از ادامه درگیر بودن ۱۵ استان کشور با سیل خبر داد و گفت که از ابتدای مردادماه تا امروز امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تأثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

سازمان هواشناسی ایران روز شنبه هشتم مردادماه برای دو روز آینده، هشدار سطح قرمز وقوع سیلاب در چند استان صادر کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی با اشاره به گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی تا روز دوشنبه گفته است: در روز یکشنبه این سامانه بارشی در نیمه جنوبی و نیمه شرقی خوزستان، نیمه غربی و نیمه جنوبی کرمان، مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان، نیمه غربی و نیمه جنوبی فارس و نیمه شرقی بوشهر فعال خواهد بود که تداوم بارندگی‌ها را در پی خواهد داشت.

بیشتر در این باره:

آخرین آمار قربانیان سیل، ۶۱ کشته و ۳۲ مفقود؛ خسارت شش هزار میلیاردی به بخش کشاورزی

این گزارش می‌افزاید این سامانه بارشی همچنین در روز دوشنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و مرکز کرمان، نوار شرقی خوزستان فعال خواهد بود.

سامانه موسمی یا «مونسون» هفته گذشته وارد بخش‌های جنوب شرقی و جنوبی ایران شده و تاکنون بیش از ۱۴۰ شهرستان، ۵۱۶ روستا، و ۸۵ محور ارتباطی را تحت تأثیر قرار داده است.

وضعیت قرمز در رفسنجان

در همین حال، فرمانداری رفسنجان روز شنبه گفته است، با توجه به بروز سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید نسبت به دو روز گذشته، وضعیت کنونی شهر و تمامی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها را قرمز اعلام شده است.

سرپرست فرمانداری رفسنجان گفته است که دستور تخلیه ۱۲ منطقه در این شهرستان شنبه شب صادر شده است، قرار است این ساکنان این مناطق در دانشگاه و ورزشگاه تختی اسکان داده شود.

حسین رضایی از شهروندان خواسته است برای تماشای سیل به پل رودخانه‌ها نزدیک نشوند چرا که امکان شکسته شدن پل ها وجود دارد.

خسارت به بخش کشاورزی

در همین حال، وزیر جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد، خسارات ناشی از وقوع سیل در بخش کشاورزی ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جواد ساداتی‌نژاد، در نشستی فوق‌العاده در فرمانداری دماوند اعلام کرده که این میزان برآورد اولیه از خسارات سیل به بخش کشاورزی است و انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …