طي دو سال گذشته ۲۱ وكيل مورد سوءقصد قرار گرفتند كه از اين تعداد ۶ وكيل به قتل رسيدند

گزارش روزنامه اعتماد: دو سال گذشته (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) دست‌كم ۲۱ وكيل مورد سوءقصد قرار گرفتند كه از اين تعداد ۶ وكيل به قتل رسيدند.

سوءقصد به جان وكلا و قتل آنان سال‌هاست كه واكنش‌هاي منفي از سوي اين قشر داشته است. در حالي كه اين اتفاقات ناگوار هنوز نتوانسته عملكرد مديران نهاد وكالت و مسوولان قضايي را تغيير دهد تا امنيت نسبي براي وكلا فراهم سازد. 

طبق بررسي‌هاي «اعتماد» از اخبار رسمي منتشر شده، طي دو سال گذشته (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) دست‌كم ۲۱ وكيل مورد سوءقصد قرار گرفتند كه از اين تعداد ۶ وكيل به قتل رسيدند. سال ۱۴۰۱، ۴ قتل و ۱۰ مورد سوءقصد بخشي از آمار وكلاي در معرض خطر بوده و سال ۱۴۰۲، ۲ قتل، يك مرگ مشكوك و ۴ مورد سوءقصد بخش ديگري از اين آمار بوده كه البته اين آمار به دليل رسانه‌اي شدن در دسترس قرار گرفته است. 

طي چند روز گذشته نيز خبر سوءقصد به جان «افشين قاسمي»، وكيل دادگستري رسانه‌اي شده است؛ ۷ خردادماه ۱۴۰۳، قاسمي در حالي كه نزديك دفتر كار خود در سعادت‌آباد تهران بوده چند ضارب كه صورت خود را پوشانده بودند به او حمله و او را مصدوم مي‌كنند. تصاوير اين حادثه ناگوار توسط دوربين‌هاي مداربسته ثبت و چند روز بعد در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود.

افشين قاسمي در مورد روز حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «در فاصله ۱۰۰ الي ۲۰۰ متري دفتر كارم در سعادت‌آباد بودم كه ضاربان مرا از پشت سر غافلگير كردند. اين افراد از دو، سه ساعت قبل از اينكه من از دفتر كارم خارج شوم در همان حوالي با يك ماشين پژو ۴۰۵ سفيد كه شيشه‌هايش نيز دودي بود، حضور داشتند و كشيك مي‌دادند؛ ساعت حضور اين افراد در فيلم دوربين‌هاي مداربسته ثبت و ضبط شده است. وقتي من از دفترم خارج شدم آنها بلافاصله پشت سر من حركت كردند و همان لحظه آن اتفاق برايم افتاد.» 

اين وكيل دادگستري در ادامه مي‌گويد: «به خاطر چند پرونده موادمخدر و تجاوز به عنف كه در دست داشتم، تهديد شده بودم. حادثه‌اي كه برايم رخ داد قاعدتا مربوط به يكي از اين پرونده‌ها مي‌شود. فعلا پليس در حال بررسي و تحقيقات است. اگر ضاربان دستگير شوند به افرادي كه ضاربان را اجير كردند، خواهيم رسيد. ضاربان نقاب داشتند و كلاه مخصوص گذاشته بودند كه صورت‌شان مشخص نشود.» 

افشين قاسمي در پاسخ به اينكه ضاربان چه سلاحي با خود همراه داشتند و شما از چه ناحيه‌اي مورد حمله قرار گرفتيد، مي‌گويد: «ضاربان با قمه، ساطور، چاقو و يكسري گرزهاي عجيب كه به آن زنجير و تيغ وصل بود به من حمله كردند. من تا آن روز اصلا چنين سلاح عجيبي نديده بودم. بدنم از ۷ ناحيه دچار آسيب شد. حتي تاندون پاي چپم قطع شد كه مجبور شدم عمل جراحي كنم و كف دستم نيز به‌ شدت آسيب ديد.»

قاسمي همچنين مي‌گويد: «اميدوارم اين اتفاق سرمنشايي باشد كه هم جلوي سوءقصد به وكلا گرفته شود و هم كانون‌هاي وكلا و قوه قضاييه با حساسيت‌هاي بيشتري اين مسائل را پيگيري كنند.» 

قتل و سوءقصد به جان وكلا در سال ۱۴۰۲ 

۱۴ فروردين ماه، مهدي عمارلويي از وكلاي مركز وكلاي قوه قضاييه در دفتر وكالتش حوالي ميدان امام شهر نيشابور به قتل مي‌رسد. اگرچه پيكر خونين مهدي عمارلويي توسط همسرش در دفتر وكالت او كشف و او با افت شديد علايم حياتي به اورژانس منتقل مي‌شود، اما عمارلويي در بيمارستان جانش را از دست مي‌دهد. متهم به قتل او چند وقت بعد دستگير و مشخص مي‌شود يكي از موكلان مقتول بوده كه فروردين سال۱۴۰۰ بابت وكالت در موضوع پرونده حضانت فرزندانش به دفتر او مراجعه‌ كرده بود. در اين پرونده كه به دليل اظهارات خلاف واقع موكل، راي به نفع او صادر نشده بود متهم خواستار پس گرفتن حق‌الوكاله مي‌شود و به‌رغم پس گرفتن آن، عمارلويي را به قتل مي‌رساند.

۲۱ ارديبهشت ماه، امين‌الله صفايي، عضو كانون وكلاي فارس و كهگيلويه و بويراحمد در حالي كه داشته از خانه خود در شهر ياسوج خارج مي‌شده يك خودروي پژو ۴۰۵ با پلاك مخدوش از پشت سر به او تيراندازي مي‌كند. در جريان اين تيراندازي، ۱۶ ساچمه به داخل انگشتان پاي او نفوذ مي‌كند و تاندون ۲ انگشت پا قطع و استخوان يك انگشت ديگر دچار شكستگي مي‌شود. صفايي گفته بود اين حادثه در راستاي وظايف وكالتي‌اش رخ داده است. 

۱۰ مرداد ماه، نسرين كي‌قبادي، عضو كانون وكلاي دادگستري مركز پس از خروج از دادگاه در شاهرود مورد سوء‌قصد چهار موتورسوار قرار مي‌گيرد. ضاربان شيشه ماشين كي‌قبادي را به وسيله يك ميله فلزي با ضربه يك موتورسوار مي‌شكنند و موتورسوار ديگر يك ضربه به سر اين وكيل مي‌زند تا او را از حركت بازدارد. كي‌قبادي در مصاحبه‌اي كه در همان روزها با «اعتماد» داشت، گفته بود: «پس از اين اتفاق سريع از صحنه حادثه فرار كردم و ضاربان به علت حضورم در كانكس پليس راهور از تعقيبم خودداري مي‌كنند.» اين وكيل علت حادثه را پرونده‌اي با موضوع شكايت كيفري عنوان كرده بود كه براي متهمان به‌رغم ارتكاب جرايم سنگين و مجازات كيفري، جزاي نقدي تعيين شده بود و كي‌قبادي مجددا شكايت ديگري را طرح كرده بود. به گفته مقامات قضايي ۴ نفر از سوءقصد‌كنندگان شناسايي و دستگير شدند. ۱۷ خرداد ماه، حسين محمدزاده، كارآموز وكالت شهر وحدتيه شهرستان دشتستان در استان بوشهر به قتل مي‌رسد. مقتول كارآموز مركز مشاوران و همچنين از پذيرفته‌شدگان اخير آزمون وكالت در كانون وكلاي دادگستري بوشهر بود كه دو ماه از دوران كارآموزي خود را سپري كرده بود. نايب رييس كانون وكلاي بوشهر در مورد اين حادثه گفته بود قتل رخ داده ارتباطي با وظايف حرفه‌اي اين كارآموز وكالت نداشته و ناشي از يك خصومت ديرينه بوده است. با اين وجود اطلاعات بيشتري از آخرين وضعيت پرونده منتشر نشده است. 

۴ مهر ماه، برخي منابع محلي در استان آذربايجان شرقي از مرگ مشكوك رحيم سعيدي، عضو كانون وكلاي دادگستري مركز در خانه‌اش در شهرستان مرند خبر مي‌دهند. او در خانه باغ خود كه در حومه روستاي دولت‌آباد شهرستان مرند بود، جان خود را از دست مي‌دهد. به گفته حسين عبدالله‌ پوراقدم‌شربياني، رييس اسبق كانون وكلاي آذربايجان شرقي مرحوم در تهران سكونت داشته و به علت وجود املاكي كه در مرند داشته گاهي به اين شهر رفت و آمد مي‌كرده است. بر اساس آخرين اطلاعات موجود كانون وكلاي مركز به مرگ مشكوك وكيل رحيم سعيدي ورود نمي‌كند. 

۲۵ آذر ماه، حامد ميرابوالقاسمي، عضو كانون وكلاي دادگستري مازندران در نزديكي دادگستري نوشهر توسط اشخاصي به وسيله چاقو مورد سوءقصد قرار مي‌گيرد و ماشين او نيز با تبر و قمه تخريب مي‌شود. از پنج متهم پرونده، دو متهم اصلي كه سردسته گروه مجرمانه و از اشرار نوشهر بودند، دستگير و بازداشت مي‌شوند. وكيل ميرابوالقاسمي در مورد اتفاقي كه براي موكلش افتاده بود، گفت كه روز حادثه موكلش از ميرابوالقاسمي خواسته كه او را تا مسيري برساند، اما افرادي از سوي طرف مقابل پرونده، راه را بر آنان مي‌بندند. اين افراد مسلح كه داس، تبر و… به همراه داشتند، مسير را مي‌بندند و ميرابوالقاسمي راه فرار نداشته است. حامد ميرابوالقاسمي در اين حادثه فداي موكلش مي‌شود و به طرز فجيعي آسيب مي‌بيند. موكلش در اين حادثه آسيبي نمي‌بيند و مرتكبان با جمع شدن مردم، متواري مي‌شوند.

۲۴ دي ماه، احسان روانگردي، عضو كانون وكلاي دادگستري بوشهر در حالي كه دختر خردسال خود را به مهدكودك مي‌برده، توسط چهار فرد ناشناس با سلاح سرد مورد سوءقصد و ضرب و شتم شديد قرار مي‌گيرد. اين افراد با خودروي ۲۰۶ رنگ‌ سفيد فاقد پلاك با سلاح سرد چماق به روانگردي ضربه مي‌زنند و به شدت او را زخمي مي‌كنند به حدي كه برخي از نواحي بدن (سر، صورت، دست و پا) دچار شكستگي مي‌شود. به گفته برادر اين وكيل دادگستري، حادثه در ارتباط با وظايف وكالتي او بوده است.

قتل و سوءقصد به جان وكلا در سال ۱۴۰۱ 

۵ ارديبهشت‌ ماه، امير شريفي‌خضارتي، عضو كانون وكلاي دادگستري مركز، مورد سوءقصد قرار مي‌گيرد. ۶ نفر با قمه و چوب از يك پژوي ۲۰۶ سفيدرنگ پياده مي‌شوند و شروع به تهديد، توهين و فحاشي مي‌كنند. سپس به او حمله مي‌كنند و او را در جوي پهني مي‌اندازند. خضارتي در اين حادثه دچار خردشدگي بيني و كشيده شدن تاندون پا مي‌شود.

‌۱۷ ارديبهشت ماه، مهران صادقي‌سراجي، عضو كانون وكلاي دادگستري مركز، در مراجعه به يكي از شعب دادگاه تهران مورد توهين و ضرب و شتم از سوي منشي و سرباز آن مجتمع قضايي قرار مي‌گيرد. به‌رغم پيگيري‌هاي صورت گرفته توسط خود وكيل سراجي و وكيل مدافع او؛ محمدرضا صادقي‌نيا‌رودسري و جليل مالكي، رييس وقت كانون وكلاي دادگستري مركز شهادت شهود در دادگاه كاركنان دولت مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد و قرار منع تعقيب صادر مي‌شود. 

۲۱ خرداد ماه، سيامك شمسي، عضو كانون وكلاي دادگستري مركز، پيش از ورود به جلسه دادگاه توسط يكي از موكلينش در شهر اصفهان مورد سوءقصد قرار مي‌گيرد. پشت و كمر اين وكيل دادگستري در اين حادثه بالغ بر ۵۰ بخيه مي‌خورد. ۲۳ تير ماه، مجيد شيباني، عضو كانون وكلاي دادگستري خراسان، در شهر مشهد توسط عده‌اي با چاقو و قمه مجروح مي‌شود. سه نفر هنگام خروج او از خانه با شمشير و چاقو به او حمله مي‌كنند و دست‌ها و پاهاي اين وكيل را مورد آسيب قرار مي‌دهند. 

۱۷ مرداد ماه، محمودرضا جعفرآقايي، وكيل دادگستري در شهرستان شاهرود مورد سوءقصد با سلاح گرم قرار مي‌گيرد و در حضور پسر پنج ساله و همسرش به قتل مي‌رسد. ۵شهريور ماه، عسگر صادق، وكيل دادگستري هنگام خروج از دفتر كارش مورد حمله و سوءقصد شخص ناشناس قرار مي‌گيرد و به‌‌رغم جراحات متعدد وارده، زنده مي‌ماند. 

۱۸ شهريور ماه، نصير فرح‌نژاد، وكيل مركز وكلا در شهر خرم‌آباد و كانديداي ادوار شوراي اين شهر، با مراجعه فردي از خانه بيرون مي‌رود و با خودروي شخصي خود خانه را ترك مي‌كند. تا اينكه بعد از يك روز بي‌خبري و با پيگيري‌هاي رسمي، در حالي پيدا مي‌شود كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده بود و خودروي او نيز در حالي كه صندلي‌هاي آن خون‌آلود بوده، كشف مي‌شود. 

۹مهر ماه، محسن برهمند، كارآموز وكالت مركز وكلاي قوه قضاييه استان كرمان طي يك سوءقصد مسلحانه توسط عده‌اي ناشناس و با سلاح گرم به قتل مي‌رسد. 

۱۰ آبان ‌ماه، فرداد حيدرنيا، عضو كانون وكلاي دادگستري گيلان و مدرس دانشگاه، پس از خروج از محل كار و در حال بازگشت از فروشگاهي در نزديكي دفتر وكالتش مورد حمله ناگهاني ۳ فرد ناشناس قرار مي‌گيرد. حيدرنيا برخي افراد درگير در پرونده‌هاي قبلي خود را مظنون به انجام اين حمله مي‌دانست، چراكه قبلا توهين و تهديداتي عليه او در ساختمان دادگستري صورت گرفته بود.

۲۳ آبان ماه، اخباري مبني بر ضرب و جرح يك وكيل دادگستري در تهران مقابل ورودي ساختمان كانون وكلاي مركز منتشر مي‌شود. اگرچه نام اين وكيل منتشر نشد، اما براساس گفته نايب‌رييس كانون وكلاي مركز، شكايتي عليه اين وكيل مطرح شده بود و او به دادسرا مراجعه كرده بود. در دادسرا با توافقاتي كه حاصل شده بود اختلاف حل و صورت جلسه شده بود، اما حين خروج وكيل مذكور از كانون، در فاصله ۱۰۰ متري مورد حمله قرار مي‌گيرد و مجروح مي‌شود. 

۲۲ آذرماه، وحيد مهرادي‌فر، عضو كانون وكلاي البرز، مورد جرح چاقو از سوي فردي ناشناس قرار مي‌گيرد كه سبب مجروح شدن و آسيب جدي به صورت و گوش او مي‌شود. حادثه از اين قرار بود كه او پس از اتمام جلسه رسيدگي در مجتمع شهيد مدني تهران و هنگام پارك خودرو در حوالي مجتمع يك شوراي حل اختلاف تهران و دقيقا ۳۰۰متر بالاتر از كلانتري دربند مورد حمله فردي با پوشش ماسك قرار مي‌گيرد و بخشي از صورتش آسيب مي‌بيند. همچنين گوش او از وسط بريده مي‌شود. 

۴ دي ‌ماه، نايب‌رييس كانون وكلاي مركز در يك استوري اينستاگرام از وقوع حادثه حمله به يك وكيل دادگستري خبر مي‌دهد، اما از ذكر نام او امتناع مي‌كند. در اين حادثه وكيل مضروب دچار صدمه مي‌شود و گردنش به اندازه ۲۰سانتي‌متر دچار پارگي مي‌شود و بخيه مي‌خورد. همچنين انگشت او نيز قطع و پيوند مي‌خورد. گفتني است كه تحليل وكيل مضروب از عاملان اين واقعه اين بود كه متهم مربوط به طرف يكي از پرونده‌هاي او بوده است. 

۱۵ اسفند ماه، يك زن وكيل دادگستري در پاركينگ خانه‌اش در خيابان ايرانشهر تهران با شليك سه گلوله به قتل مي‌رسد. براساس اطلاعات به دست آمده مشخص مي‌شود كه مقتول با همسرش اختلافات خانوادگي شديد داشته است. البته قاتل پس از قتل همسرش خودزني مي‌كند و بر اثر شدت جراحات وارد شده در مسير بيمارستان جانش را از دست مي‌دهد. 

۲۲ اسفند ماه، هانا ذكري، دادستان انتظامي كانون وكلاي كردستان، مورد سوءقصد قرار مي‌گيرد. اين وكيل دادگستري در پايان جلسه دادرسي در شهرستان مريوان بعد از خروج از دادگستري و در يك خيابان بالاتر از آنجا از سوي طرف مقابل پرونده مورد شليك گلوله قرار گرفت.

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی اعتماد از کشته شدن٣٠ کارگر معدن در یک سال و نیم گذشته و اعتراضات کارگران

 روزنامه اعتماد: ١٢تجمع اعتراضي كارگران معادن در دو سال اخير ١٠ تجمع به دليل دستمزد …