محاکمه محسن و عباس دریس از دستگیر شدگان اعتراضات آبان ٩٨ در ماهشهر

روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ برگزار شد. در خصوص اتهام قتل رضا صیادی کویخ، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو در دادگاه کیفری ۱ بندر ماهشهر در دست بررسی قرار دارد. اتهام عباس دریس در این بخش “مباشرت در قتل عمدی مرد مسلمان، رضا صیادی کویخ (از پرسنل یگان ویژه ناجا) بر اثر تیراندازی با اسلحه جنگی کلاشینکف” و اتهام محسن دریس “معاونت در قتل عمدی مرد مسلمان از طریق در اختیار قرار دادن سلاح جنگی کلاش” عنوان شده است.

یک منبع مطلع در خصوص جزئیات این بخش از پرونده به هرانا گفت: «عباس دریس متهم به مباشرت در قتل یک نیروی امنیتی از طریق شلیک سه گلوله جنگی به او شده است.

محسن و عباس دریس در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ توسط ماموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس بازداشت و در تاریخ ۱۸ آذرماه در شعبه سوم بازپرسی دادسرای بندر ماهشهر (شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اغتشاشات آبان ماه) به ریاست قاضی حسن سالمی مورد بازپرسی قرار گرفتند.

عباس دریس ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ شهرک چمران، هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده های شهرک چمران را انکار کرد. پس از صدور قرار بازداشت موقت ۲ ماهه توسط بازپرس، آقای دریس “در اختیار سازمان اطلاعات سپاه” قرار داده شد. پس از بازجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه آقای دریس به تیراندازی با سلاح کلاشینکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. وی مجددا در جریان اخذ آخرین دفاع در این شعبه بازپرسی منکر دخالت در تیراندازی به رضا صیادی شد.

به گفته یک منبع مطلع کفایه حزباوی، همسر عباس دریس پس از پیگیری های بسیار پرونده به تهران نیز مراجعه کرده و در آنجا به او گفته شده بود که همسرش حکم اعدام دریافت خواهد کرد. خانم حزباوی به دلیل فشار وارده دچار سکته مغزی شده و مدتی بعد جان خود را از دست داد. اظهارات مطروحه در تهران در آن هنگام موجب انتشار اطلاعات غیردقیق در خصوص محکومیت این دو برادر به اعدام و حبس ابد شده بود. مسئله ای که اکنون مشخص شده منطبق با واقعیات نبوده و پرونده نامبردگان بدون صدور حکم کماکان در دست بررسی قضایی است.

اینرا هم بخوانید

تاکید اسرائیل بر”عملیات‌ جداگانه” علیه جمهوری اسلامی پس از کشته شدن سنوار

با وجود خوش‌بینی درباره دستیابی به توافقی در جنگ غزه پس از کشته‌شدن یحیی سنوار، …