بودجه سه‌ هزار و ٧٤١هزار میلیارد تومانی برای شرکت های دولتی.افزایش٣٠ درصدی نسبت به سال گذشته

روزنامه حکومتی فرهیختگان نوشت:در روزهای گذشته دولت اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بودجه شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد حجم بودجه این شرکت‌ها در سال جاری حدود سه‌هزار و 741 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد نزدیک به 30 درصدی نسبت به سال 1402 خواهد داشت.

طبق این داده‌ها، از رقم مذکور در بخش منابع حدود سه‌هزار و 18 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش درآمدهای فروش کالا و خدمات، 110 همت مربوط به تسهیلات بانکی و سایر وام‌های داخلی، نزدیک به 91 همت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 35 همت وام خارجی، 23 همت اعتبارات هزینه‌ای و مابقی مربوط به سایر بخش‌های منابع است.

ازجمله موارد قابل‌تامل در بررسی شرکت‌های دولتی، 1- عدم تطابق تعداد شرکت‌های زیان‌ده با ادعای مدیران شرکت‌های دولتی و 2- تعداد واقعی کل شرکت‌های دولتی است. در ارتباط با دلایل زیان‌دهی شرکت‌های دولتی براساس نتایج پژوهش‌های وزارت اقتصاد، دلایلی مانند محدودیت‌های آسان بودجه‌ای، قیمت‌های تکلیفی، حجم بالای استخدام نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی و پرسنلی بالای شرکت‌های دولتی، وظایف حاکمیتی و غیرتجاری برخی شرکت‌ها و عدم حکمرانی اقتصادی در آنها و فرآیندهای ناکارا و غیرشفاف در ثبت جریان مالی شرکت‌های دولتی وجود دارد. افزون بر اینها، از مواردی که موجب ایجاد فشار هزینه‌ای برای شرکت‌های دولتی شده، فرآیند جریان مالی و روش هزینه‌کرد در این شرکت‌هاست.

اینرا هم بخوانید

پیام جمعی از زندانیان اوین در هفدمین هفته از کارزار سه شنبه های نه به اعدام

۳۰ اردیبهشت ازساعت ۳بعد ازظهر تاساعت ۸صبحِ روز بعد که لاشه‌ی هلی‌کوپتر را پیداکردند، در …