بیانیه شورای بازنشستگان ایران در حمایت از اعتصابات سراسری کارگران پروژه ای نفت و پتروشیمی

بیانیه:در حمایت از اعتصابات سراسری کارگران پروژه ای نفت و پتروشیمی

موج جدید و گسترده اعتصابات کارگران شرکتهای پیمانکاری در حوزه پروژه های نفت ، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی یکبار دیگر صحنه اقتصاد و سیاست ایران را در آستانه انتحابات حکومتی تحت الشعاع قرار داده است.

کارگران پیمانکاری در پالایشگاه‌‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگا‌ه‌‌ها قبلا اولتیماتوم دادند که اگر تا آخر خرداد ماه به مطالباتشان پاسخ داده نشود، دست به اعتصاب خواهند زد و از 30 خرداد 1403 این کارگران یکی پس از دیگری و در همبستگی با هم برای دستیابی به مطالباتشان دست از کار کشیدند.

نزدیک به سه دهه از فرایند استثمارشدید در حوزه اصلی اقتصاد اصلی ایران یعنی نفت و گاز و پتروشیمی میگذرد تا جاییکه زندگی معیشتی و اجتماعی کارگران شاغل در شرکتهای پیمانکاری این حوزه مهم را با تبعیض و محرومیتهای بسیار غیرقابل تحمل کرده است.

از اواسط دهه 70 سیاست بازار آزاد با رویکرد برون سپاری فعالیتهائی که تا آن زمان به ثبات نسبی و امنیت شغلی معروف و شهره بودند ، زندگی و موقعیت کارگران را به نابودی کشانده است.
شرکتهای رنگارنگی از پیمانکاران ریز و درشت با ولع بسیار با تحمیل بیشترین درجه استثمار و بالاترین نرخ سود و بهره وری به بهشت برینی دست پیدا کردند.
رانت و رابطه و باند و رشوه به حوزه فعالیتهای نفت و گاز و پتروشیمی سرازیر شد و خانواده های کارگری ، دستخوش تلاطمات ناشی از بی ثباتی ، پراکندگی و بیقدرتی شدند.

این سیاست کلان حکومتی بعد ازآغاز دوران موسوم به سازندگی بر بستر فقدان تشکلات مستقل کارگران ، دوران ویرانی و فلاکتی بیسابقه از بهره کشی و محرومیت و تبعیض را بر بخش مهمی از طبقه کارگر تحمیل کرده و با تدوین قوانین من درآوردی “ویژه اقتصادی” خارج از شمولیت قانون حداقلی کار، و با پشتوانه آشکار نیروهای امنیتی-قضائی، شرایطی از بیحقوقی ، تبعیض عمیق با همکاران رسمی و بی قدرتی محض را به این بخش از کارگران تحمیل کردند.

از اوائل دهه 90 در مناطق جنوبی کشور ، کارگران شرکت های پیمانکاری (با ماهیت مشاغل دائم و غیر پروژه ای) و عمدتا” در حوزه عملیات تعمیر و نگهداری ، علیه تبعیض و علیه شرکت های واسطه پیمانکاری ، مبارزات گسترده و متحدانه ای برای لغو این شرکت ها و عقد قرارداد مستقیم با مراکز وزارت نفت را آغاز کردند تا بالاخره در مقیاس بزرگی موفق شدند با کارفرمایان اصلی وزارت نفت قرارداد مستقیم منعقد و به زندگی معیشتی خود ثبات بهتری بدهند. این یک پیروزی بزرگ در آن دوران بود.

دامنه ی اعتصاب کارگران تحت عنوان کارزارموسوم به #کمپین14_14 تا کنون بیش از 20 هزار کارگر شاغل در 95 شرکت پیمانکاری پروژه های نفتی و موسسات وابسته به این وزارتخانه را در بر گرفته است.

محورهای اصلی مطالبات در کمپین 1403 :

  • افزایش دستمزد مطابق با هزینه های واقعی زندگی
  • شرایط کاری مطابق سیستم 14 روز کار- 14 روز استراحت(با احتساب روزکار 12 ساعته) .
  • حذف شرکت‌های واسطه ای پیمانکاران ،
  • رفع تبعیض در پرداخت مزد برابر در برابر کار برابر و دریافت بموقع و بدون تاخیر آن،
  • کارگران اعتصابی همچنین بر بهبود شرایط زیستی و کاری خود از جمله بهبود کیفیت غذا و وضع خوابگاهها و اماکن بهداشت عمومی خوابگاهها ( دستشویی و حمام) ، تجهیزات لازم سرمایشی در محیط های کار و زیست بویژه ایمنی محیط کار که هر روز قربانی میگیرد تاکید دارند.

شورای بازنشستگان ایران از خواسته ها و مطالبات بحق و انباشته شده کارگران نفت و گاز و پتروشیمی و موسسات وابسته قویا” حمایت کرده و به صف همبستگی متحدانه کارگری میپیوندد.

شورای بازنشستگان ایران


6 تیرماه 1403

https://t.me/Shbazneshasteganir

اینرا هم بخوانید

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه؛ راست افراطی بیش از یک‌ سوم آرا را از آن خود کرد

شهروندان فرانسوی امروز یکشنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های چند دهه …