از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۵  تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳

جمعه ۱۲ مرداد

 – بازنشستگان تامین اجتماعی شوش در ادامه یکشنبه های اعتراضی و برای پیگیری مطالباتشان برای روز ۱۴ مرداد به تجمع اعتراضی فراخوان داده اند. در فراخوان این کارگران آمده است: “برای کسب  مطالبات به حق  و داشتن زندگی مناسب و شایسته تجمع خواهیم کرد و خواستار رهایی از  بندگی، فقر و تنگدستی خواهیم شد.  فریاد خواهیم زد  شریفه محمدی  و دیگر کارگران زندانی آزاد شوند. نابود باد بندگی، زنده باد زندگی”

– اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای نفت بر سر سه خواست فوری افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران از جمله در مراکز نفتی در خوزستان ادامه دارد. در برخی از  مراکز نفتی پیمانکاران به ناگزیر  ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت را پذیرفته اند. تاکید کارگران اینست که باید حقوق کامل ماه به آنها پرداخت گردد و ۳۵ درصد افزایش حقوق منظور شده باشد. بعلاوه دستمزدها به موقع پرداخت گردند. در عین حال باید دیگر مطالبات کارگران پروژه ای از جمله  بهبود کیفیت غذا و شرایط زیستی در کمپها و ایمنی محیط کار تامین گردد.  همچنین حذف پیکاران یک خواست سراسری کارگران در نفت و جزو مطالبات اعلام شده کارگران پروژه ای است.

پنجشنبه ۱۱ مرداد

–  بنا بر گزارشات منتشر شده زنان کارگر کشاورز در خوزستان بدون داشتن حق بیمه و با پایین‌ترین میزان دستمزد به صورت روزمزد کار می‌کنند. این کارگران بخاطر نداشتن حق بیمه از مقرری بازنشستگی نیز محرومند.  از جمله در میان آنها زنانی را  میشود دید که با هشتاد سال سن با سابقه شصت سال کار بخاطر نداشتن هیچگونه تامینی همچنان به این کار طاقت فرسا مشغولند تا لقمه نانی بدست آورند. این زنان کارگر، کارشان تعطیل و غیرتعطیل ندارد و هر روز که سر کار بروند دستمزد می‌گیرند و نیاز معیشتی باعث میشود که هر روزه به این کار مشقت بار مشغول باشند. کار در مزارع کشاورزی آنهم در گرمای سوزان چهل تا پنجاه درجه و قطعی دائمی آب و بی آبی جهنمی برای همه کارگران کشاورزی ایجاد کرده است. این کارگران بدون داشتن سایه بان و آب خنک کار میکنند و بارها بدلیل دمای بالا دچار گرمازدگی شده و سروکارشان به پزشک و بیمارستان کشیده است.

چهارشنبه ۱۰ مرداد

– رعنا کورکور خواهر عباس (مجاهد) کورکور، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری محکوم به  اعدام، علیرغم گذشت بیست و هفت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در  زندان اوین بسر میبرد. او در دادسرای پاکدشت با گشایش دو پرونده مجزا مواجه شده است. برای آزادی رعنا کورکور هفتصد میلیون تومان وثیقه تعیین شده و خانواده امکان پرداخت آن را ندارند. تبلیغ “علیه نظام” و ارتباط با گروه های مخالف نظام از جمله اتهامات عنوان شده به رعنا کورکور است که  بخاطر آنها مورد محاکمه قرار میگیرد. رعنا در تاریخ چهاردهم تیرماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در پاکدشت  بازداشت شد. وی نهایتا پس از اتمام مراحل بازجویی در ۲۷ تیر بند زنان زندان اوین منتقل گردیده است.

مجاهد کورکور، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است که در  زندان شیبان اهواز زندانی است، و اواخر سال گذشته حکم اعدام وی توسط دیوان عالی کشور تایید شد و او در خطر جدی اعدام قرار دارد.

 سه شنبه ۹ مرداد

– براساس قطعی  برق، صنایع بسیاری در جنوب دچار مشکل شده اند. از جمله شرکت کیمیا گستر ام دی اف طاهرخانی واقع در بخش شاوور توابع شهرستان کرخه به دلیل ناترازی برق دراستان موقتا تعطیل اعلام شد. و ۱۶۰ کارگر این شرکت پیگیر کار و وضعیت معیشتی خود هستند.  

– بنا بر اخبار منتشر شده  علیرضا مرداسی، معلم و متهم سیاسی علیرغم گذشت نزدیک به یک سال از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در  زندان شیبان  اهواز بسر می‌برد. او دچار مشکلات جسمانی سختی است و  از دریافت رسیدگی لازم پزشکی محروم مانده است. به علیرضا مرداسی پیشتر اتهامات افساد فی‌الارض و بغی تفهیم شده  است.  اما تاکنون دادگاهی برای او تشکیل نشده است. علیرضا به بیماری ریوی مبتلاست و  با وجود نیاز به درمان، از رسیدگی تخصصی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی محروم شده است.

اتهاماتی مانند  “بغی”، “فساد فی الارض” و “محاربه” دستاویزهایی برای سرکوب و صدور احکام اعدام توسط قضات جنایتکار جمهوری اسلامی است . پاسخ سرکوبگریهای حکومت اعتراضات سراسری است.

محرومیت زندانیان از درمان بخشی از شکنجه های حکومت علیه آنان و یک جنایت آشکار است. جمهوری اسلامی در قبال جان زندانیان دربند مسئول است. همراه با خانواده ها به این شکل قتل خاموش زندانیان اعتراض کنیم.  

دوشنبه ۸ مرداد  

– کارگران فولاد شادگان که اخیرا در اثر تعلیق پروژه فاز دوم فولاد شادگان پایان کار خوردند از صبح این روز مقابل درب شرکت فولاد شادگان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

– کارگران شرکت قند خاورمیانه واقع در شهرستان شوش، برای سومین روز در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود و همچنین اخراج شماری از همکارانشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکشنبه ۷ مرداد

– امان جلالی‌نژاد،  جعفر سلمان‌نژاد،  مهدی معمار،  محمد سلامات،  راستین قنواتی و  مهشید لطفی، متهمان سیاسی، علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در  زندان شیبان اهواز بسر می‌برند. این افراد پیشتر در یک پرونده مشترک در دادسرای انقلاب اهواز از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفته‌اند. تاکنون دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده و همچنان بلاتکلیف هستند.

شنبه ۶ مرداد  

–  کارگران شرکت ام‌دی‌اف خوانسار شوش در اعتراض به بیکار شدن از کار  به علت چپاولگریهای مدیران و عدم  تامین برق برای ادامه کار تولید، تجمع کردند.

– صدها کارگر اخراجی فولاد شادگان خوزستان در اعتراض به اخراجها دست به تجمع زدند. با بلند شدن صدای اعتراض این کارگران خبر اخراج آنها تکذیب شده بود. در تجمع اعتراضی این روز کارگران  خواستار بازگشت به کار خود شدند. 

– کارگران اخراجی گروه ملی فولاد مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.این کارگران در پی اعتصاب اسفند ماه ۱۴۰۲  مجتمع فولاد برای اجرای طبقه بندی مشاغل و سایر مطالباتشان، از طرف مدیرعامل علی محمدی اخراج شده بودند و با وجود برکناری علی محمدی و روی کار آمدن مدیرعامل جدید هنوز حکم اخراج آنها لغو نشده است.

جمعه  ۵ مرداد

یک راننده تریلی اهل استان کردستان به دلیل مشکلات معیشتی و خشمگین از نابسامانی زندگی اش در مقابل باربری “اهورا” در ماهشهر در نزدیکی بندر خمینی  دست به خودکشی زد.  فشار معیشتی، گرمای سوزان جهنمی تابستان زندگی را برای مردم بشدت طاقت فرساد کرده است. خوزستان یک کانون داغ اعتراضات است. فریاد اعتراض بازنشستگان با شعار” اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” صدای به جان آمده همه مردم است. برای مقابله با چنین رویدادهای ناگواری باید این روند اعتراضی را گسترش داد.

– اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای نفت از جمله در مراکزی در خوزستان بر سر سه خواست فوری افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران، در ۱۲۳ شرکت نفت و گاز ادامه دارد و کارگران بر تداوم اعتصاب خود تا رسیدن به نتیجه تاکید دارند.

– روند گرمای هوا در ایران دو برابر متوسط جهان است و شاهد افزایش قابل ملاحظه دمای هوا در نواحی جنوبی کشور، از جمله استان خوزستان هستیم. قطعی برق نیز بر مشکل گرمای سوزان تابستانی افزوده است و مردم بدون هیچگونه امکانات سرمایشی زیرفشار سخت هستند.

 ۱۲ مرداد  ۱۴۰۳، ۲ اوت  ۲۰۲۴.

اینرا هم بخوانید

تشدید سیاست سرکوب در هیأت تخلفات اداری استان گیلان علیه معلمان

ادامه و تشدید سیاست سرکوب دولت پزشکیان در هیأت تخلفات اداری استان گیلان علیه معلمان …