دشمن با لیموزین میاید نه با قایق‌های کوچک – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این معنی‌دارترین پلاکارد در تجمعات علیه راسیسم در روز ۷ اوت در دست مردم انگلیس بود.

تلاش سرسختانه ریشی سوناک رهبر حزب محافظه‌کار در فرستادن پناهجویان به رواندا شکست خورد و این حزب بزرگ‌ترین شکست تاریخی خود را در انتخابات ماه قبل تجربه کرد. فاشیست‌ها به خیابان آمدند تا این شکست خفت‌بار را جبران کنند. اما آنها هم مفتضحانه شکست خوردند.

بیرون ریختن فاشیست‌ها از سوراخ‌هایشان در نقاط مختلف انگلیس به دنبال خبر دروغی بود که هفته قبل بدنبال کشته شدن سه کودک در ساوت پورت اتفاق افتاد. خبر توسط راسیست‌ها از جمله توسط نایجل فاراژ، راسیستی که در پارلمان نشسته است، به سرعت در سراسر این کشور چرخید و فاشیست‌ها را بسیج کرد. شایعات یک پای همیشگی تبلیغات فاشیستی است. فاشیست‌ها با شعارهایی مانند قایق‌ها را متوقف کنید، آنها را بیرون کنید به تعدادی از مراکز اقامت و خدمات‌رسانی به پناهجویان حمله کردند. “قایق‌ها را متوقف کنید” سیاست اعلام شده حزب محافظه‌کار بود که به شعار فاشیست‌ها تبدیل شد. چند صد نفر دستگیر شدند و دولت آنها را تهدید به مجازات سنگین کرد. فاشیست‌ها فراخوان تجمع برای ۷ اوت دادند اما هزاران نفر از مردم آزاده و انساندوست، سوسیالیست‌ها و برخی اتحادیه‌های کارگری سد محکمی در مقابل آنها ایجاد کردند. تجمعات فاشیست‌ها در اکثر نقاط اعلام شده کنسل شد و آنجا که بیرون آمدند رقمی نبودند. شعارهای مردم “پناهجویان خوش‌آمدید، اراذل نازی گورتان را گم کنید، ما یک نژاد انسانی هستیم” و شعارهایی مشابه بود.

آنتی‌راسیست‌ها نوشتند: “امشب نشان داد که می‌توانیم راست افراطی را شکست دهیم. اما خطر رفع نشده. آنها به تجهیز خود ادامه می‌دهند، ما نیز به اتحاد، همبستگی و اعتراضات بیشتر نیاز داریم. ما داریم جنبشی را در هر شهر در سراسر انگلیس می‌سازیم تا راست افراطی و راسیسم را در هم بکوبیم. به ما ملحق شوید! ” و شنبه ۱۰ اوت را برای تظاهرات سراسری اعلام کردند.

جنبش علیه راسیسم و راست افراطی در انگلیس باید متوجه ریشه‌های جریانات دست راستی شود که سالهاست نه تنها با سیاست‌های ضد پناهندگی علیه پناهجویان، فاشیست‌ها را تغذیه کرد، بلکه ریاضت‌کشی اقتصادی سنگینی را علیه طبقه کارگر و اکثریت مردم این کشور اعمال کرد. پلاکارد “دشمن با لیموزین میاید نه با قایق‌های کوچک” اشاره به این مساله دارد. این گرایشی است که می‌تواند به عمق برود و جنبش عظیمی را علیه راسیسم و سیاست‌های دست راستی به میدان آورد.

اینرا هم بخوانید

پاسخ پرستاران احضار نیست! اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …