نه به میلیتاریسم اسرائیل نه به تروریسم اسلامی – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) منفجرشدن هزاران پیجر افراد حزب‌الله در لبنان به کشته‌شدن دست‌کم ۱۲ نفر و مجروح شدن حدود ۳ هزار نفر انجامید. یک روز بعدازاین واقعه نیز در اثر منفجرشدن بی‌سیم‌ها و دستگاه‌های ارتباطی مورداستفاده اعضا و افراد حزب‌الله لبنان ۲۰ کشته و حدود ۶۰۰ نفر زخمی شدند. در این عملیات نظامی که به‌طورقطع توسط نیروهای امنیتی اسرائیل عملی شد متأسفانه شماری از مردم غیرنظامی نیز کشته و مصدوم شدند. قربانی‌کردن مردم بی‌دفاع قویاً محکوم است.

هدف اسرائیل از این حملات، تحقیر حزب‌الله و درهم شکستن روحیه اعضای آن است. علاوه بر این، آن‌طور که مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند هدف این است که امکان بازگشت بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی که نزدیک به یک سال است خانه‌های خود را در شمال این کشور ترک کرده‌اند، فراهم آورند و به این منظور بزرگ‌ترین تحرک نیروهای نظامی اسرائیل در شمال این کشور در حال وقوع است. درعین‌حال دولت نژادپرست نتانیاهو که در اسرائیل با اعتراضات عمومی روبروست تنها راه نجات خود را در جنگ‌افروزی بیشتر می‌داند تا مخالفین خود را منکوب کند.

از نظر نظامی به‌طورقطع عملیات غافلگیرانه اخیر اسرائیل در لبنان به حزب‌الله ضربه سختی وارد کرد. اما این موفقیت نظامی می‌تواند به گسترش جنگ در خاورمیانه بینجامد که قربانیان آن همچون جنگ در غزه مردم بی‌دفاع خواهند بود.

جلوگیری از تشدید بحران در خاورمیانه تنها با قطع فوری جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس، با آزادی سازی فوری گروگان‌ها، با تشکیل دو دولت مستقل، با مبارزه علیه راست افراطی و نژادپرست در اسرائیل و نیروهای سیاه اسلامی در فلسطین و لبنان و با مقابله مؤثر با جمهوری اسلامی به‌عنوان تغذیه‌کننده حماس و حزب‌الله میسر است. اگر امیدی برای نجات زندگی مردم از دست مرتجعین و جنگ‌افروزان وجود داشته باشد قبل از هر چیز این خود مردم عادی در اسرائیل و فلسطین و لبنان هستند که باید تکلیف خود را با نیروهای ارتجاعی در دو طرف این نزاع روشن کنند. با سرنگونی جمهوری اسلامی به‌عنوان سرمنشأ تروریسم اسلامی در منطقه توسط مردم ایران، اسلام سیاسی ضربه مهلکی خواهد خورد و این به‌طورقطع معادلات منطقه‌ای را به نفع ترقی‌خواهی و جبهه مردمی تغییر خواهد داد.

اینرا هم بخوانید

فاطمه مهاجرانی سخنگوی ارتجاع و زن ستیزی – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …