جو بایدن در سازمان ملل: باید مطمئن شویم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در چهارمین و آخرین نطق خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دوره ریاست‌جمهوری‌اش، هشدار داد که جهان بار دیگر با یک «نقطه عطف» روبرو شده است.

وی روز سه شنبه سوم مهرماه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از تلاش‌های دولت خود برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، از بین بردن گرسنگی در جهان، استفاده از قدرت فناوری و همچنین تحولات خاورمیانه یاد کرد.

هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی کار خود را آغاز کرد که ادامه جنگ غزه و گسترش درگیری میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل به محور اصلی گفتگوهای رهبران جهان تبدیل شده است. بایدن با اشاره به صدها غیرنظامی کشته شده در حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۱ ماه پیش و به اسارت گرفتن تعداد زیادی گروگان گفت: «من با خانواده‌های آن‌ها ملاقات کرده‌ام. آنها از جهنم می‌گذرند.»

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش حماس را به عنوان گروه تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

او در ادامه به وضعیت غزه نیز اشاره کرد: «غیرنظامیان بی‌گناه در غزه نیز در جهنم هستند. هزاران و هزاران کشته، از جمله امدادگران. بسیاری از خانواده‌ها آواره شده‌اند و در چادرها با وضعیت انسانی وخیم مواجه شده‌اند.»

بایدن درباره توافق آتش‌بس گفت: «اکنون زمان آن است که طرف‌ها شرایط آن را نهایی کنند، گروگان‌ها را به خانه برگردانند و امنیت اسرائیل و غزه را عاری از حماس تضمین کنند، رنج غزه را کاهش دهند و به این جنگ پایان دهند.»

او همچنین به با اشاره به گسترش جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که جنگ «تمام عیار» به نفع هیچ کس نیست.

بایدن در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به نقش تهران در خاورمیانه تصریح کرد: «پیشرفت به سوی صلح در خاورمیانه، جهان را در موقعیت قوی‌تری برای مقابله با تهدید مداوم ایران قرار می‌دهد.»

او گفت: «با هم باید جلوی رسیدن اکسیژن به نیروهای نیابتی تروریست را بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.» بایدن همچنین به موضوع جنگ در سودان و ارسال تسلیحات به ژنرال‌های سودانی پرداخت و تأکید کرد که جهان باید از مسلح کردن این ژنرال‌ها دست بردارد. او خطاب به این نیروها در سودان گفت: «از تجزیه کشورتان دست بردارید و همین الان این جنگ را متوقف کنید.»

جو بایدن در ادامه به موضوع اوکراین و دفاع از این کشور دربرابر روسیه به عنوان یکی از اولویت‌های امنیت ملی ایالات متحده و متحدانش اشاره کرد: «خبر خوب این است که جنگ پوتین برای رسیدن به هدف اصلی او شکست خورده است.»

او بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن به حمایت خود از کی‌یف تا «دستیابی به صلح پایدار» ادامه خواهد داد.

بایدن در بخش دیگری از سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در نیویورک با اشاره به تغییرات سریع تکنولوژی در جهان گفت: «ما مسئولیت داریم که شهروندان خود را برای آینده آماده کنیم. ما شاهد تغییرات تکنولوژیکی بیشتری خواهیم بود، و در دو تا ده سال آینده ما تغییراتی را شاهد خواهیم بود که بیش از ۵۰ سال گذشته خواهد بود.»

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا «هوش مصنوعی روش‌های زندگی، شیوه‌های کار و شیوه‌های جنگ‌ها را تغییر خواهد داد.»

او در ادامه افزود: «اما هوش مصنوعی خطرات عمیقی نیز به همراه دارد، از جعلیات عمیق گرفته تا اطلاعات نادرست، عوامل بیماری‌زای جدید و سلاح‌های زیستی.»

بایدن در پایان آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم خود برای کنارگیری از کمپین انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: «رئیس جمهور بودن افتخار زندگی من بوده است. همانقدر که این شغل را دوست دارم، کشورم را بیشتر دوست دارم. من تصمیم گرفتم، پس از ۵۰ سال خدمت عمومی، زمان آن فرا رسیده است که نسل جدیدی از رهبران کشور من را پیش ببرند.» بایدن در انتهای این سخنرانی خطاب به رهبران جهان گفت: «رهبران همکار من، هرگز فراموش نکنیم که برخی چیزها مهم‌تر از ماندن در قدرت هستند. این مردم شما هستند که بیشترین اهمیت را دارند.»

بایدن افزود: «هرگز فراموش نکنید، ما اینجا هستیم تا به مردم خدمت کنیم، نه برعکس. زیرا آینده متعلق به کسانی خواهد بود که ظرفیت کامل مردم خود را برای نفس کشیدن آزاد، آزادانه اندیشیدن، نوآوری، آموزش، زندگی و دوست داشتن آشکار و بدون ترس به کار بگیرند. این روح دموکراسی است و به هیچ کشوری تعلق ندارد.» رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

محجوب،به ماموران ایمنی برای اینکه مزاحمتی برای کار ایجاد نکند، گفتند که سنسورها را خاموش کنید! وقتی بازرس می‌آمد، سنسورها را روشن می‌کردند!

علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفته است: سنسوری که باید در هر قسمت …