همبستگی با کارگران معدنجوی طبس، تجمع اعتراضی پرستاران در یزد و اخباری دیگر

فاجعه معدنجوی طبس و کشتار بیش از ۵۰ کارگر در انفجار این معدن توجه کل جامعه را به خود جلب کرده و همبستگی با معدنجیان و ابراز همدردی با خانواده های آنان ابعاد اجتماعی و توده ای تری بخود میگیرد. روز گذشته در رشت جمعی از مردم با روشن کردن شمع و بدست گرفتن بنری که بر رویش نوشته شده بود “طبس” ، بابا جان داد” خشم و نفرت خود را نسبت به مسببین این جنایت اعلام کردند و با خانواده های کارگران جنانباخته ابراز همدردی و همبستگی کردند. همانگونه که قبلا گزارش کردیم در روزهای گذشته نیز تشکلهای متعددی با بازماندگان کارگران جانباخته اعلام همبستگی کردند.

بنا به یک گزارش دیگر روز گذشته در یزد استارت دور جدید اعتراضات پرستاران زده شد  و پرستاران و کادر درمان از بیمارستانهای مختلف این شهر در اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتشان  در محل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان صدوقی یزد تجمع کردند و پیگیر مطالباتشان شدند.  مطالبات اعلام شده این پرستاران عبارتند ز: صدور احکام جدید بر مبنای افرایش حقوق و سختی کار و فوق العاده خاص با ضریب مناسب،  محاسبه‌ی کارانه پرستاران بر اساس ثبت اقدامات پرستاری موجود در کتاب ارزش‌گذاری خدمات بزشکی به‌نام پرستاران،  برخورداری از مزایای رفاهی و مناسبتی، مانند سایر کارکنان دولت و نهادهای عمومی و حذف اضافه کاری اجباری، پرداخت دستمزد مناسب بر اساس تورم موجود سالیانه و بر اساس فرمول اداره کار و قانون ارتقاء بهره‌ وری.

اضافه کاری های اجباری و کمبود پرستار و تحمیل فشار سنگین کاری برگرده پرستاران، عدم ایمنی شرایط کاری و استاندارد پایین بهداشتی و درمان در بیمارستانها و حقوقهای ناچیز از جمله موضوعات  اعتراضی پرستاران است. در رابطه با این موضوعات اخیرا پرستاران اعتراضات گسترده  ای در سطح سراسری داشته اند که دامنه آن دهها شهر و بیش از ۹۰ بیمارستان را در بر گرفت.  اعتراضاتی که به مرکز توجه جامعه تبدیل شد و حمایت بسیاری را همراه داشت. پرستاران برای اول مهر کارزار نه به اضافه کاری اجباری را اعلام کرده بودند و عملا با عدم قبول اضافه کاری، اعتصابی را شکل دادند و این خود باعث تحمیل عقب نشینی هایی به حکومت شد. با تجمع  اعتراضی روز گذشته پرستاران در یزد شروع دور دیگری از اعتراضات پرستاران کلید می خورد. از خواستها و مطالبات پرستاران وسیعا حمایت کنیم.

در این روز همچنین  جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی از شهرهای  باوی، سوسنگرد، حمیدیه و کارون در محل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالبات خود و محرومیت از حق درمان رایگان تجمع کردند.  در این تجمع بنری با نوشته “درمان رایگان حق مسلم ماست” قابل توجه بود و بازنشستگان شعار میدادند:”معیشت، منزلت، درمان، حق مسلم ماست”.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

جمعه خونین زاهدان: نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم

روز  ۸ مهر ۱۴۰۱، روز جمعه خونین و سیاه زاهدان هرگز فراموش نخواهد شد. روزی که جنایتکاران یگان ویژه …