لایحه سرگردان حجاب اسیر مبارزات زنان – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، و موسی غضنفر آبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، به فاصلهٔ چند روز از یکدیگر اعلام کردند لایحهٔ یادشده که مدت‌ها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود توسط این شورا “تأیید” شده است.

همین اظهارنظرهای غیررسمی دو عنصر در مجلس اسلامی، حتی پیش از تأیید رسمی شورای نگهبان کافی بود تا واکنش‌ها به خبر “تأیید لایحۀ حجاب” در شورای نگهبان دیدنی شود. “سلام بر آپارتاید جنسیتی” اولین و وسیع‌ترین واکنش بود.

یک ماه پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی و با فرمان حجاب اجباری خمینی، جامعه صدایش را بلند کرد و فریاد زد: “ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم”. از آن روز تا حالا چهرۀ خیابان‌ها و پارک‌ها و پاساژها خیلی عوض شده و زنان بی‌حجاب همه‌جا هستند. مجلس اسلامی و شورای نگهبان در شرایطی لایحۀ حجاب را تصویب و تأیید می‌کنند که زنان زندانی در مخالفت با حجاب سرکردن، از رفتن به دادگاه امتناع می‌کنند؛ در خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک بی‌حجابی بسیار وسیع است و در مترو و مکان‌های عمومی مزدوران حجاب بان و گشت‌های رژیم مورد تمسخر مردم قرار می‌گیرند. یک جامعۀ چند ده‌میلیونی دین و قرآن و قوانین مذهبی را پس زده‌اند و زندگی مدرنِ امروزی به رفتار روزمره اجتماعی آنها تبدیل شده است.

نمایندۀ خامنه‌ای در خوزستان می‌گوید:  وقتی مردان بی‌حجاب‌ها را می‌بینند، کانون خانواده متلاشی می‌شود. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پاسخ داده است: خانواده با گرانی سرسام‌آور مایحتاج زندگی متلاشی می‌شود و زنان شجاع و معترض به حجاب می‌گویند با دیدن بی‌حجابی آنچه متلاشی می‌شود حکومت شماست!

مزدورانتان را با خشونتی غیرقابل‌وصف به جانمان انداختید. پل‌عابر پیاده را به‌خاطر عبور بی‌حجاب‌ها بستید و مغازه و پارک و سینما و بسیاری از مکان‌های عمومی را پلمب کردید، اما ما نترسیدیم و به عقب برنگشتیم. در مترو آواز می‌خوانیم، در خیابان حجاب برمی‌داریم و در زندان شعار می‌دهیم. ما این نبرد را قوی‌تر می‌کنیم. هنوز جای بسیاری از زنان که کاملاً حجاب برنگرفته‌اند در صفوف میلیونی بی‌حجابی خالی است. کل جامعه علیه حجاب اسلامی دوش‌به‌دوش زنان باید به میدان بیاید. این یک جنگ سرنوشت‌ساز با حکومت اسلامی است.

اینرا هم بخوانید

کودک‌همسری و توقف انتشار آمار – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۸۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …