مرگ حسن نصرالله و شادی مردم منطقه – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با اعلام خبر کشته شدن حسن نصرالله موجی از شادی در سوریه، تونس، لبنان و ایران شروع شده است. این موج در حال گسترش به سایر کشورهای اسلام زده است. مردمی که در این کشورها طعم تلخ زندگی تحت حاکمیت جریانات اسلام سیاسی یا وجود این جنبش ضد مردمی را چشیده‌اند با دشمنان مشترکی مواجهند که با ضربه خوردن به این دشمن مشترک جشن و شادی برگزار می‌کنند و نفرت خود را از آن اعلام می‌کنند. اتحادی اعلام نشده میان مردم منطقه در حال گسترش است.

حسن نصرالله مهم‌ترین شاخص اسلام سیاسی در منطقه و مهمترین متحد جمهوری اسلامی بود و مرگ او در ادامه ضرباتی که حزب‌الله در هفته‌های گذشته خورده ضربه‌ای سخت به جمهوری اسلامی وارد کرده است. جمهوری اسلامی ناتوان از پاسخگویی به ضربات اسرائیل به خودش و به نیروهای نیابتی‌اش هر چه بیشتر اعتبار خود را در میان این نیروها از دست داده است و بعنوان ستون اصلی اسلام سیاسی سال‌ها است که زیر ضرب اعتراضات مردم ضعیف‌تر شده و با شروع انقلاب زن زندگی آزادی ضربات بسیار سختی خورده است. اکنون با مرگ حسن نصرالله میتوان گفت در ایران شاهد نقطه عطف مهمی در موقعیت جمهوری اسلامی و رابطه مردم با آن خواهیم بود. مردم ناتوانی و زبونی جمهوری اسلامی را به عیان می‌بینند و خود را در مقابل آن روزبروز قوی‌تر احساس می‌کنند. این وقایع شکاف‌‌های درون باندهای مختلف حکومت را نیز تشدید می‌کند و روحیه نیروهای حکومتی را بیشتر تضعیف خواهد کرد. در چنین شرایطی مردم باید خود را برای برداشتن گام‌های موثری آماده کنند.

شادی مردم منطقه از مرگ حسن نصرالله نشانه وحدت عمیق منافع مردم منطقه است. اما این وحدت فاقد هرگونه انسجامی است و به نهادهای منطقه‌ای خاصی تبدیل نشده است. مردم ایران بدلیل تجارب عمیق مبارزاتی خود می‌توانند پیش‌قدم شکل‌گیری نهادهای منطقه‌ای علیه کل جنبش اسلام سیاسی بشوند و نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. در سوریه، لبنان، عراق و فلسطین و تونس و ترکیه نیز جنبش‌ها و جریانات آزادیخواهی حضور دارند که میتوانند نقش مهمی بعهده بگیرند و نهادهایی فراکشوری ایجاد کنند. چنین نهادهایی علاوه بر تحکیم اتحاد در صفوف مردم این کشورها، انعکاس جهانی بزرگی خواهد داشت و می‌تواند به نیرویی چشمگیر در صحنه سیاست جهان در مقابل اسلام سیاسی و دولت‌های اسلامی تبدیل شود و مبارزات مردم این کشورها را گام‌های موثری به جلو سوق دهد.

اینرا هم بخوانید

اعتصابات پرستاران و سیاست حکومت – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …