دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هشت مهر دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان است. به این مناسبت در جمعه این هفته ۶ مهر مردم در زاهدان و در خاش به خیابان آمدند و با آتش زدن لاستیک و راهبندان و سردادن شعارهای “مرگ بر خامنه، لعنت بر خمینی”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، ” قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان” یاد جانباختگان جمعه سیاه زاهدان که در جریان انقلاب زن زندگی آزادی بدست جنایتکارارن جمهوری اسلامی به گلوله بستند را گرامی داشتند. این تظاهرات علیرغم فضای امنیتی شهر و قشون کشی حکومت صورت گرفت. در این روز همچنین در و دیوار شهرهای این استان و دیگر شهرها با شعارهای اعتراضی پُر شد.

جمعه خونین زاهدان روزی فراموش‌نشدنی در انقلاب زن زندگی آزادی است. در این روز جنایتکاران جمهوری اسلامی مردم معترض زاهدان را که در اعتراض به تجاوز فرمانده نیروی انتظامی به دختربچه‌ای پانزده‌ساله به خیابان آمده بودند، به رگبار بسته و حداقل صد نفر کشته و شمار بسیاری زخمی و دستگیر شدند و تعدادی از مغازه‌های مردم نیز به آتش کشیده شد و دو روز بعد هم خدانور لجه‌ای، جوان معترض زاهدانی، از دستگیرشدگان جمعه خونین به قتل رسید. چهره‌ای که مرگش افسانه شد و به یکی از نمادهای انقلاب زن زندگی آزادی تبدیل گردید.

واکنش اعتراضی جامعه به یورش وحشیانه به مردم زاهدان و موج همبستگی‌ها در سطح جامعه با مردم این شهر صف متحد و سراسری انقلاب زن زندگی آزادی برای رهایی از جهنم جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت. از جمله در چهلمین روز این قتل‌عام در کردستان و بسیاری از دیگر شهرها مردم دست به اعتصاب و تظاهراتهای اعتراضی زدند، دانشجویان در چندین دانشگاه تحصن کردند و از تهران تا آذربایجان و از خراسان تا جنوب و در همه جا شعار “زاهدان، کردستان، چشم‌وچراغ ایران” سر داده شد.

حکومت به زاهدان یورش برد تا این کانون داغ انقلاب را عقب بزند. اما این کشتار سبعانه آتش اعتراض مردم را تندتر کرد و تظاهراتهای خیابانی آنان تا یک سال بعد از شروع انقلاب به گرمی تداوم داشت. بدینگونه مردم در این استان نقش مهمی در داغ نگاه‌داشتن تنور انقلاب ایفا کردند. تظاهرات پر شور جمعه امسال نیز صدای رسای جامعه‌ای است که با فریاد ایستاده‌ایم تا پایان تداوم انقلاب را فریاد می‌زند.

اینرا هم بخوانید

مقصر فاجعه طبس چه کسی است؟! شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …