در همبستگی با کارگران معدن طبس – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در میدان شهرداری رشت بنری با جمله بابا جان داد همراه با شمع‌های روشن در همبستگی با کارگران معدن طبس توجه زیادی جلب کرد. بازنشستگان کرمانشاه یک دقیقه سکوت اعلام کردند و گروه کوهنوردی چلچمه در سنندج بنری با این عبارت در دست گرفتند: “ما خواستار محاکمه کارفرما، اداره کار و عاملان قتل کارگران معدن طبس هستیم”. درست می‌گویند این یک قتل بود، یک کشتار جمعی، و قاتلان را همه می‌شناسند.

این اتفاق نه طبیعی بود نه بخاطر تحریم. حکومت در همراهی با کارفرما و مقاطعه‌کار زمینه‌های این قتل را سازمان داده بود. علیه این کشتار همبستگی‌های زیادی از طرف بازنشستگان، تشکل‌های کارگری، معلمان، پرستاران، نویسندگان، فعالین حقوق زن و زندانیان سیاسی شروع شده است. کشتارهای قبلی حتی در معدن یورت که ۱۲۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت انعکاس زیادی نداشت. اینبار این جنایت در فضای انقلاب زن زندگی آزادی اتفاق افتاد و عکس‌العمل جامعه متفاوت است.

این همبستگی‌ها زمینه همبستگی‌های بیشتر را فراهم آورده است. مراسم‌های بزرگداشت بیش از ۵۰ کارگر جانباخته در راه است. در همه شهرها مانند رشت می‌توان شمعی روشن کرد یا گل‌هایی را همراه با عکس جانباختگان در میدانی گذاشت. کارگران مراکز کارگری از هفت‌تپه و فولاد تا ماشین‌سازی‌ها و غیره، دادخواهان، دانشجویان، جوانان انقلابی، هنرمندان و ورزشکاران معترض و بخش‌های مختلف مردم می‌توانند دست به اقدامی بزنند و بهر شکلی که می‌توانند همبستگی‌شان را با کارگران معدن طبس و خانواده‌های جانباخته اعلام کنند. باید موجی از همبستگی در سراسر کشور شکل داد.

در خود طبس با ۱۴ هزار کارگری که در معادن ناامن این شهر مشغول کار هستند انتظار می‌رود مراسم‌های بزرگداشت جانباختگان هر چه باشکوه‌تر برگزار شود. در کل کشور نیز ۱۳۰ هزار کارگر معدن نیروی عظیمی هستند با شرایطی مشابه از نقطه‌نظر شرایط ناامن کار تا دستمزدهای ناچیز و انواع بی حقوقی‌ها و اجحافاتی که علیه آنان صورت می‌گیرد. همبستگی‌هایی که با کارگران معدن طبس شروع شده زمینه را برای حرکت جمعی این نیرو، دست‌زدن به اعتصاب سراسری آنها، بیانیه‌های آنها، و بلندکردن پرچم مطالبات آنها آماده‌تر کرده است. شبکه‌ها و تشکل سراسری کارگران معادن حیاتی است که با اتکا به تجارب کارگران نفت، پرستاران، معلمان و بازنشستگان باید دست‌به‌کار ایجاد آن شد. زمینه‌های مساعد پیشروی برای کارگران معادن بیش از هر زمان آماده شده است. پیش بسوی تشکل سراسری کارگران معادن.

اینرا هم بخوانید

اعتصابات پرستاران و سیاست حکومت – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …