مقصر فاجعه طبس چه کسی است؟! شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رسانه حکومتی ایلنا بحثی با عنوان”مقصر فاجعه “معدن طبس چه کسی است؟ را گشوده است و در بدر به دنبال مقصرند. می‌دری وزیر کار خراب کرد که گفت معدن مشکلی نداشته است. پزشکیان خراب کرد که گفت مقصر تحریم‌هاست و الان هم دولت با اعلام پرداخت یک میلیارد تومان به خانواده جان‌باختگان می‌خواهد پرونده جنایتشان را ببندد.

هدف ایلنا از چنین بحثی طبق وظیفه تعریف‌شده‌اش، تسلی بخشیدن به فضای انفجاری اعتراض در میان خانواده‌های جان‌باختگان معدنجو و کارگران و کل جامعه است. فاجعه‌ای تکان‌دهنده روی داده و لرزه‌ای ایجاد کرده و ایلنا باید چیزی بگوید. این‌چنین است که پای سخن نفراتی به‌عنوان فعال کارگری نشسته و به موضوع پرداخته است. نکته مشترک اظهار نظرات، مقصر بودن دولت است که یک حقیقت است. ولی نقدها از اینکه نظارتی نیست، تشکلی نیست و البته کارفرمایان و پیمانکاران هم مقصرند فراتر نمی‌رود.

نکته پنهان این است که آنچه در معدن طبس گذشته یک جنایت است و کافی نیست بگوییم معادن مرگ، بلکه بحث بر سر معادن جنایت درایران است. خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس از لحظه آغاز فاجعه به سخن در آمدند و فریاد دادخواهی سر دادند. گفتند که یک هفته قبل کارگران معدن هشدار داده بودند که وضع خطری است و در روز وقوع انفجار نیز از پخش بوی گاز در تونل‌ها خبر دادند. اما کارفرمایان جنایت‌کار وقعی نگذاشتند و با تهدید اینکه یا سرکار بروید ، یا تسویه‌حساب کنید، آنها را به تونل مرگ فرستادند و جانشان را گرفتند. این را هم یادآوری کنیم که معدنجوی طبس زیر مجموعه هلدینگ اقتصادی گل‌گهر و بانک سپه متعلق به بنیاد مستضعفان و زیر نظر خامنه‌ای قرار دارد.

بنابراین، دنبال مقصر نگردید. عوامل اصلی جنایت هولناک در طبس برای کارگران و همه مردم معرفه هستند. انگشت اتهام همگان به‌سوی کارفرمایان، دولت و بساط سراپا جنایت جمهوری اسلامی است. این جنایتی است که هر روزه در محیط‌های کاری صورت می‌گیرد و امروز محاکمه عاملین این جنایت خواستی همگانی است.

فاجعه معدن طبس تکانی به مردم داد و جامعه با فریاد #ایرانم_اعتصاب و حمایت‌ها و همبستگی‌هایش علیه کل بساط توحش و بربریت سرمایه‌داری مافیایی حاکم به دادخواهی برخاست. تقویت گفتمان #ایرانم_اعتصاب و گسترش همبستگی‌ها قدم مهمی در تداوم انقلاب و نقطه پایان گذاشتن به چنین جنایاتی است.

اینرا هم بخوانید

دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …