روز جهانی علیه اعدام – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) روز جهانی علیه اعدام است. ۲۲ سال است که از اعلام چنین روزی می‌گذرد و من بسیار خوشحالم که صدای مخالفین علیه اعدام در همه جای دنیا و در ایران نیز قوی‌تر شده است.

در آستانه این روز ما به‌شدت مشغول برگزاری برنامه ۲۴ ساعته‌ای هستیم که سازمان حقوق بشر ایران و کارزار جهانی نه به اعدام در ایران با مشارکت طیف وسیعی از نهادها و فعالین اجتماعی قرار است امروز سه‌شنبه ۸ اکتبر در حمایت از کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام پخش کنند. دقیقاً سی و هفت هفته است که زندانیان در ایران روزهای سه‌شنبه هر هفته در اعتراض به اعدام‌ها دست به اعتصاب‌غذا می‌زنند. این حرکت اعتراضی بی‌سابقه در حال حاضر به ۲۲ زندان سرایت کرده است. ما تصمیم داریم با پخش یک برنامه زنده ۲۴ ساعته از یوتیوب به‌منظور حمایت از این زندانیان، صدای آنها را جهانی کنیم.

در حال حاضر زندان‌های جمهوری اسلامی به سنگر مهمی در مبارزه علیه اعدام تبدیل شده‌اند. حرکت این زندانیان که در سلول‌های مرگ رژیم دلاورانه علیه اعدام اعتراض می‌کنند گویای این است که این رژیم نتوانسته است با اعدام موفق به خاموش‌کردن صدای اعتراض شود. خاصیت اعدام در جمهوری اسلامی مرعوب‌کردن مردم و جلوگیری از اعتراض آنهاست. اینکه می‌گویند اعدام برای “تأمین امنیت” جامعه است حرف چرت است. این چه جامعه‌ای است که برای امنیت خود به جلاد و آدمکشی متوسل می‌شود؟! امنیت مردم ایران را جمهوری اسلامی گرفته است وقتی که در خیابان جوان‌کشی راه انداخته، در مدرسه دانش‌آموزان را مسموم می‌کند و محیط کار و معادن را به قتلگاه تبدیل می‌کند، به زنان اعلام جنگ می‌کند و علیه این کشور و آن دولت جنگ‌افروزی می‌کند.

جامعه ایران اعدام نمی‌خواهد. جامعه ایران آزادی می‌خواهد. ما رفاه می‌خواهیم. ما به فقرزدایی نیاز داریم. ما عدالت اجتماعی می‌خواهیم. اینها فراهم شود ناهنجاری‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت. در دهم اکتبر به اعدام نه بگوئید. بخواهید که کلیه احکام اعدام فوراً لغو شوند. با سه‌شنبه‌های نه به اعدام، با خانواده‌های محکومین به اعدام و همه دادخواهان اعلام همبستگی کنید! در تجمعات و بیانیه‌های خود بگوئید: تا لغو حکم اعدام ایستاده‌ایم تا پایان!

اینرا هم بخوانید

محرومیت ۱۰۰ روزه پخشان عزیزی از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده

کمپین آزادی پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی محکوم به اعدام، در بیانیه ای در روز سه …