رئیس بسیج جامعه پزشکی رژیم: زوج‌هایی را که قصد سقط جنین دارند شناسایی می‌کنیم

زارع‌زاده مدعی شده که مشاوران بسیج در مراکز پیشگیری از سقط جنین «نفس»، زوج‌هایی را که قصد سقط جنین دارند، در بیمارستان‌ها و مطب‌ها شناسایی می‌کنند و آنطور که او می‌گوید «با دادن مشورت تاکنون در ۹۰ درصد موارد آنها موفق شده‌اند از سقط جنین جلوگیری کنند. روزانه حداقل یک هزار جنین در ایران سقط می‌شوند. اگر این آمار درست باشد، هر سال نفس بیش از ۳۶۰ هزار جنین در کشور گرفته می‌شود؛ هرچند که برخی از مسئولان با توجه به راحتی سقط در ایران، آمار واقعی را بالاتر می‌دانند و معتقدند که آمار سالانه سقط جنین در کشورمان، میلیونی است. در کنار این آمار اما باید از نرخ پایین باروری در کشور هم گفت، نرخ رسمی موالید در کشورمان ۱.۶۶ درصد است.

»دیده‌بان ایران در همین راستا با دکتر «محمدحسین زارع‌زاده»، رئیس بسیج جامعه پزشکی پزشک و رئیس بسیج جامعه پزشکی درباره افزایش آمار سقط جنین، چگونگی فعالیت  مراکز «نفس» گفتگو کرده است.وی گفته:

مراکز «نفس» زوج‌هایی را که قصد سقط جنین دارند، شناسایی می‌کنند

شما در مراکز نفس چه کار می‌کنید؟

سازمان بسیج جامعه پزشکی نیز در همین زمینه به دو دلیل برای جلوگیری از سقط جنین ورود کرد، اول این که سقط جنین و قتل نفس، عملی غیراخلاقی و غیرانسانی است و دوم این که جامعه ایرانی به سمت پیر شدن میرود و جامعه سالمند می‎‌تواند خطرات زیادی را برای کشور ایجاد کند، از جمله مشکلات در تامین امنیت و اقتصاد و بسیاری از موارد دیگر؛ در همین راستا، مراکز نفس، سه سال قبل متولد شدند. 

مراکز نفس چه نقشی در جلوگیری از سقط جنین دارند؟

مراکز نفس برای پیشگیری از سقط جنین و قتل نفس راه‎اندازی شده است و عموما داوطلبان و مشاوران با مشاوره دادن به زوجینی که تمایل به سقط جنین دارند، سعی می‌‎کنند به آن‌ها مشاوره دهند و از سقط پیشگیری کنند. 

یعنی فردی که می‌خواهد قتل نفس کند، به شما مراجعه می‎کند؟ ما هم مراجعه حضوری داریم و هم داوطلبان و مشاوران ما در بیمارستان‌ها و مطب‌ها حضور دارند تا زوجینی که قصد سقط جنین دارند را شناسایی کنند. 

اما بسیاری از راه‌های سقط در ایران به صورت زیرزمینی انجام می‌‎شود. با تغییر سبک زندگی و تغییر تفکرات، امروز به فرزندآوری، نه به عنوان یک سرمایه که به عنوان یک بار مالی نگاه می‎‌شود؛ در صورتی که در گذشته، تولد یک فرزند به عنوان افزایش سرمایه یک خانواده قلمداد می‌شد. حالا این تفکر در کشور وجود ندارد و زوجین درباره فرزندان به عنوان سرمایه نگاه نمی‎‌کنند.

تغییر سبک زندگی این تفکر را به وجود آورده است، با فرهنگ‎سازی می‌توان این مشکلات را حل کرد.یعنی زوجینی که مشکل مالی دارند، بعد از مشاوره‌های شما، از سقط جنین، صرف‎ نظر می‎‌‌کنند؟

یکی از دلایل عمده سقط جنین در کشور، مشکلات اقتصادی است. البته مسائل فرهنگی نیز در این زمینه دخیل است. بررسی‌ها و مطالعات ما نشان می‌دهد که درصد زیادی از بارداری‌های ناخواسته که منجر به سقط جنین می‌شود، در دوران عقد اتفاق می‌افتد و تفکرات اشتباه فرهنگی و تابوهای اجتماعی، منجر به سقط جنین در دوران عقد می‌‎شود. ولی ما برای این مشکلات برنامه داریم، با خیرین زیادی در ارتباط هستیم و با آن‌ها صحبت می‌کنیم تا سریع‌‎تر جهیزیه لازم برای شروع یک زندگی مشترک تامین شود و زوجین زندگی خود را شروع کنند. 

۹۰ درصد زوج‌هایی که مشاوره می‌شوند، از سقط جنین دست می‌کشند.تا چند درصد، در مراکزتان توانسته‌اید از بروز سقط جنین جلوگیری کنید؟تا کنون ۹۰ درصد مواردی که مشاوران ما ورود پیدا کرده‌اند، توانسته‌ایم از سقط جنین جلوگیری کنیم.

یعنی رصد می‎‌کنید و حتی بررسی می‌کنید که بعد از مشاوره شما، سقط اتفاق افتاده است یا نه؟

بله، با مشاوره‌های ما تا ۹۰ درصد زوجینی که پیش از مشاوره تمایل به سقط داشتند، فرزند خود را به دنیا می‌‎آوردند و اتفاقا خیلی هم شاد هستند. اما در وزارت بهداشت و درمان، طرح رصد مادران باردار و پرونده الکترونیک آن‌ها با شکست روبه‎رو شد و حتی در دوره قبل مجلس، نمایندگان از اجرایی شدن تنها ۳۰ تا ۴۰ درصدی قانون جوانی جمعیت گفته بودند. 

بله، درست است؛ موفق بودن یک قانون، نیاز به هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی دارد و این‌طور نیست که یک سازمان خوب عمل کند و ارگان دیگری، بد و بعد، یک طرح و قانون با موفقیت همراه شود. در قانون جوانی جمعیت هم ما کمیته‌های زیادی داریم و کمیته نظارت و رصد، اجرایی شدن این قانون در سازمان و ارگان‌ها را بررسی می‌کند. مسلما، وظیفه این قانون است که درباره اجرای وظایف یک سازمان و ارگان نظر دهد و حتی برخورد کند، اما اگر وزارتخانه و سازمانی نتواند به وظایف تعریف‌شده برای خود در قانون جوانی جمعیت عمل کند، سازمان بسیج می‌تواند کمک کند تا وظایف محوله آن‌ها درست انجام شود. 

شما به کدام سازمان‌ها و ارگان‌ها کمک کرده‌اید؟ 

نمی‌توانم در این زمینه اسمی ببرم،

منبع: سایت دیده‌بان ایران

اینرا هم بخوانید

محرومیت ۱۰۰ روزه پخشان عزیزی از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده

کمپین آزادی پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی محکوم به اعدام، در بیانیه ای در روز سه …