سازمان ملل اسرائیل را به «جنایت جنگی» و «نابودی» نظام درمانی غزه متهم کرد

سازمان ملل روز پنجشنبه (۱۰ اکتبر/۱۹ مهر) با اعلام نتیجه تحقیقاتی اسرائیل را متهم کرد که در جنگ غزه یک سیاست هماهنگ برای نابودی نظام بهداشت و درمان غزه را اجرا کرده است، اقداماتی که هم جنایات جنگی و هم جنایت علیه بشریت و «قتل عام» محسوب می‌شود.

بیانیه‌ای که توسط ناوی پیلای، کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل پیش از انتشار گزارش تفصیلی منتشر شده، اسرائیل را به «حملات بی‌وقفه و عمدی به پرسنل پزشکی و تاسیسات درمانی» در جنگ متهم کرده است، جنگی که پس ازحملات هفتم اکتبر نیروهای حماس به جنوب لبنان در سال گذشته میلادی آغاز شد.

بیانیه کمیته تحقیق سازمان ملل همچنین نیروهای اسرائیلی را به «کشتارو شکنجه عمدی کادر پزشکی، هدف قراردادن وسایل نقلیه پزشکی و محدود کردن مجوزهای خروج بیماران از نوارغزه تحت محاصره متهم کرده است.»

به عنوان نمونه به مرگ یک دختر فلسطینی در ماه فوریه اشاره شده که همراه با اعضای خانواده و دو نفر از امدادگران که برای نجات او زیر آتش اسرائیل آمده بودند، جان خود را از دست دادند.

سازمان بهداشت جهانی هم گفته است از که بیش از ۱۰ هزار بیمار که نیاز به تخلیه فوری پزشکی داشتند، از زمان بسته شدن گذرگاه مرزی رفح با مصر در ماه مه، قادر به خروج از غزه نبوده‌اند.

مقامات درمانی فلسطینیان هم گفته‌اند که در یک سال گذشته نزدیک به هزار نفر از پرسنل درمانی در غزه کشته شده‌اند.سازمان بهداشت جهانی این میزان تلفات را «ضایعه‌ای جبران ناپذیر و ضربه‌ای بزرگ به سیستم بهداشتی» خوانده‌اند.در بیانیه سازمان ملل همچنین آمده است که رفتار با بازداشت شدگانی فلسطینی در اسرائیل و گروگان‌هایی که توسط حماس اسیر شده‌اند مورد تحقیق قرار گرفته و هر دو طرف به اعمال شکنجه و خشونت جنسی متهم شده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محرومیت ۱۰۰ روزه پخشان عزیزی از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده

کمپین آزادی پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی محکوم به اعدام، در بیانیه ای در روز سه …