سی‌ان‌ان: اسرائیل احتمالا پیش از انتخابات آمریکا به ایران حمله می‌کند

منابع مطلع به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار دارند اسرائیل در پاسخ به حمله اوایل ماه جاری از سوی حکومت ایران، حمله تلافی‌جویانه‌اش را پیش از ۱۵ آبان ماه، روز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عملی کند.

جدول زمانی و عوامل اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران موضوع بحث‌های شدیدی در داخل دولت اسرائیل بوده و ارتباطی با زمان برگزاری انتخابات آمریکا ندارد ولی به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نسبت به هرگونه پیامد سیاسی اقدامات این کشور در ایالات متحده حساس است.

درگیری فزاینده در خاورمیانه به عنوان یک موضوع اثرگذار در انتخابات آمریکا نمود پیدا کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، برای مدیریت اوضاع با فشار «گروه‌های مترقی» روبه‌رو شده‌اند. در همین حال، جمهوری‌خواهان، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، دولت را متهم کرده‌اند که بحران را بدتر و جهان را وارد هرج و مرج کرده است.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای سختگیرانه به اسرائیل هشدار دادند که عدم ارائه کمک‌های بیشتر به منطقه مورد محاصره می‌تواند باعث قطع کمک‌های نظامی شود اما این نامه از سوی رئیس‌جمهوری یا معاونش امضا نشد.

این هشدار در هفته‌ای منتشر شد که یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته ایالات متحده، برای کمک به اسرائیل در برابر حملات حکومت ایران، وارد اسرائیل شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید هم روز سه شنبه ۲۴ مهر به خبرنگاران گفت: «این ابتکاری نیست که رئیس جمهوری از آن غافلگیر شده باشد زیرا با مراوداتی که او با نخست وزیر نتانیاهو داشته است مطابقت دارد.»

مقامات آمریکایی می‌گویند که نتانیاهو به خوبی از این موضوع آگاه است که چگونه یک حمله متقابل احتمالی می‌تواند بر رقابت ریاست‌جمهوری در ایالات متحده اثر بگذارد و لایه‌ای از پیچیدگی را به دیپلماسی جاری بین دو کشور اضافه کند.

بایدن، در پی حمله موشکی حکومت ایران، سعی نکرد نتانیاهو را از پاسخ قاطع منصرف کند اما مقامات دولت بایدن در مورد زمان و اهداف حمله متقابل آتی اسرائیل سخت‌گیرانه صحبت کردند.

نتانیاهو هفته گذشته به بایدن اطلاع داد که اسرائیل قصد ندارد برای انتقام‌جویی به دنبال مراکز هسته‌ای یا نفتی ایران برود. بایدن بطور علنی اسرائیل را تشویق کرده بود که از آن اهداف دوری کند. اما دفتر نتانیاهو اعلام کرد: «ما به نظرات ایالات متحده گوش می‌دهیم، اما تصمیمات نهایی را بر اساس منافع ملی خود خواهیم گرفت.» این موضع به این تعبیر شد که با وجود هر تضمینی، دامنه پاسخ اسرائیل می‌تواند متفاوت از آنچه کاخ سفید مشوق آن بوده، باشد.

مشخص نیست که آیا حملات اسرائیل به ایران به هدف گرفتن فیزیکی دارایی‌های نظامی محدود می‌شود یا جنگ سایبری را هم شامل می‌شود، ولی مقامات ایالات متحده اوضاع را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت، چرا که دولت بایدن امیدوار است از وقوع یک جنگ تمام عیار دیگر در خاورمیانه جلوگیری کند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که ایرانی‌ها بر میزان تعهد آمریکا بر حق اسرائیل در دفاع از خود آگاه هستند.

هفته گذشته بایدن و نتانیاهو، در حضور کامالا هریس، در یک گفت‌و‌گوی «مستقیم» تلفنی شرکت کردند و بایدن دیدگاه‌هایش را در مورد پاسخ اسرائیل با نتانیاهو در میان گذاشت و خواستار پاسخی سنجیده در تلافی حملات حکومت ایران شد.

تماس‌ قبلی بین این دو رهبر، زمانی که بایدن نتانیاهو را به عدم همکاری برای پایان دادن به جنگ متهم کرد، تنش‌زا شد.

به نوشته سی‌ان‌ان بایدن از اینکه به نظر می‌رسد نتانیاهو توصیه‌های او را نادیده می‌گیرد و تلاش‌های او برای کاهش تنش در منطقه را رد می‌کند، ناامید شده است. برخی از مقامات آمریکایی، به طور خصوصی، حدس می‌زنند که رهبر اسرائیل به دنبال تقویت ترامپ در هفته‌های پیش از انتخابات است. رادیوآمریکا

اینرا هم بخوانید

جنایت هولناک ارتش اسرائیل در  بیمارستان غزه را شدیداً محکوم می کنیم!

 مشاهده انسانهایی که در پی حملات اخیر جنایتکارانه دولت اسرائیل به مجتمع بیمارستان الاقصی در …