حکمرانی همچون هواپیمای مسافربری مشهد – رضا درویش

مندرج در ژورنال شماره ۸۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف در حضور خامنه‌ای و خطاب به او می‌گوید: “نظام حکمرانی همچون هواپیمای مسافربری مشهد است که از نظر تیم پرواز، موتور هواپیما و مسیریابی دچار مشکل شده است.”

این اقتصاددان نظام اسلامی به آمار و ارقام کلان اقتصادی توجه دارد و دغدغه‌اش اهداف تحقق‌نیافته‌ای نظیر افزایش تولید و کاهش تورم و عقب ماندن از رقباست. اما به‌راستی در جامعه امروز ایران طی چهل سال و اندی که از عمر نکبت‌بار این رژیم می‌گذرد کیست که نداند حکام اسلامی با فریبکاری و حیله و نیرنگ و با اتکا به صنعت مذهب جز برای غارت و چپاول و دست‌درازی به جان و مال مردم کارکردی نداشته‌اند.

شعارهایی که خامنه‌ای همه ساله تحت عنوان افزایش تولید هنگام تحویل سال نو اعلام کرده کیست که نداند در پایان سال جز افزایش ثروت‌های غارت شده از مردم و سرازیرشدن به حساب‌های شخصی مسئولان نظام و باندهای تروریستی اسلامی در منطقه معنایی نداشته است.

اقتصاددان نظام نگران است که “از رقبای خود عقب هستیم.” کیست که نداند برای مسئولان معنایش در عقب نیفتادن از رقبایی است که شریک دزد و رفیق قافله‌اند و برای سهم بیشتر از منابع غارت شده دست یکدیگر را رو می‌کنند تا رقبای خود را از میدان بدر کنند.

اقتصاددان دانشگاه شریف می‌پرسد “چرا نظام حکمرانی نمی‌تواند مسائل اساسی کشور را حل کند و حتی مسائل بزرگ‌تر هم می‌شوند.” اما در میان مردم کیست که نداند قرار نیست تا رژیم ساقط نشده مشکلات فلاکت‌بار موجود حل بشود.

اقتصاددان دانشگاه شریف حکمرانی را به هواپیمایی تشبیه کرده که موتورش دچار مشکل شده است. او می‌داند که فساد اقتصادی این نظام ازهم‌گسیخته را از درون پوسانده است. مشکل تیم پرواز این است که فقط در غارت و کشتار کارآمد هستند. اما اینکه گفته می‌شود در مسیریابی هم دچار مشکل شده دلیلش واضح است. این هواپیمای در حال سقوط با رشته‌کوه‌هایی احاطه شده است: کوه مشکلات لاینحل و کوه‌های سرسختی از مبارزان خستگی‌ناپذیر که جز سرنگونی سرنوشتی برای رژیم رقم نمی‌زنند.

اینرا هم بخوانید

دلیل نقض حکم اعدام شریفه محمدی چیست؟ منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …